Suzuki Sv650 Supertwin racer

Willen is één ding, hebben een ander....

@fighterfan SV's worden/werden serieus hard getuned voor de TT, maar dat wist je vast al. Die gaan tot dik over de 90pk aan het achterwiel, maar met de standaard krukas is er wel consensus over een pk of 80/82 aan het wiel geloof ik. Het blijven superfijn rijdende motorblokjes, ik heb een eerste generatie SV met een grote nokkenas wisseltruuk. Gaat ook lekker :P. Ga je project lekker volgen! En wat betreft die gaten.... GOED bezig;)
 
@ guntherrex: Ja zeker.
@ fighter henk: Ja zijn zeker mooi maar wel wat aan de korte kant, moet mijn vork al op het uiteinde van de poten zetten.
@ supervet: Zo is dat, gaat om het sturen, niet om een recht stuk je gas open doen.

Om de gaatjes slaap ik echt geen minuut minder hoor, kan echt wel wat hebben.
En het andwoord op de vraag, wat schelen die gaatjes nou:
Waarschijnlijk heel weinig ja maar een racer bouw je juist zo dat je overal een klein beetje gewicht winst hebt en in totaal alles bij elkaar opgeteld scheeld het meer als je denkt.
Lichtere wielen scheeld in een klap een hoop, het subframe was ook nog al overkill zwaar en dan het uitlaatsysteem is nu ook al een heel stuk minder zwaar. Dit zijn de wat grotere stappen. Verder carbon clip-ons, hier en daar wat gaten en overbodige beugels weg halen, gaten in de remplaat, ja dat help niet veel nee, maar alle beetjes bij elkaar help het wel en daarnaas kost het ook nog is helemaal niks, behalve wat tijd, maar dat heb ik meer dan geld. :)
Zo heb ik ook de olie koeler verwijderd van de sv650. De 1e generatie Sv had er ook geen en gaat er bij alle 2e generatie sv supertwins altijd.
Afgedopt met alu bouten met daar achter een magneetje, net als de aftap plug.

20200425_152413.jpg

Misschien kan ik nog wat winnen aan gewicht als ik het vet nog wat beter van het blok af poets.:+
 
Lichte wielen is inderdaad top en op dat subframe ben ik gewoon jaloers. :P Voor mijn circuitfiets (daytona 675) kun je die ‘gewoon’ kopen maar daar hangt wel een €€€-kaartje aan.
 
@ supervet: Ja ze worden echt bizar opgefokt. Meen dat de JHS Sv supertin zelfs op 103 pk zat.
Voorlopig eerst zo maar tunen naar 80 pk gaat vrij eenvoudig en dan blijven ze ook betrouwbaar. Had jij 2e gen nokkenassen bij de uitlaat poorten gemonteerd ?
 
@ Tarwetijger: Ja loopt snel in de papieren als hij op dieet moet. Dit kleine idioote framepie was al 300.
 
Zo had ik ook zelf een carbon bakje gemaakt voor me elektronica maar ik kwam er achter tijden het opbouwen dat ik de elektronica ook al aan bestaande beugels vast kon maken met kleine aanpassingen van de beugeltjes. Carbon weegt heel weinig maar weg laten scheel nog meer. Kwam overigens goed uit omdat nu alles meer naar voren en centraal geplaatst is en ik nu makkelijk van af de zijkant bij de relais kan.

Maar ja, niet meer nodig dus kon er weer uit. :-)
20191229_191423.jpg

20191226_133514.jpg
 
Yep, nog altijd Bjorn. We hebben een eigen catering bedrijf.
Maar ja nu met het corona virus zijn we dus meer thuis.
Het is niet anders en we zitten allemaal in het zelfde schuitje, maar we zijn nog gezond. Eenige wat echt belangrijk is.
 
@ supervet: Ja ze worden echt bizar opgefokt. Meen dat de JHS Sv supertin zelfs op 103 pk zat.
Voorlopig eerst zo maar tunen naar 80 pk gaat vrij eenvoudig en dan blijven ze ook betrouwbaar. Had jij 2e gen nokkenassen bij de uitlaat poorten gemonteerd ?
Dat zou zomaar kunnen die 103 PK, ze tunen naar verschillende regelementen en die van de TT zijn een beetje gek geloof ik. Moet een standaard ECU blijven of zoiets. Maargoed, mijn SV heeft inderdaad de door jouw genoemde wisseltruuk van nokkenassen ondergaan, en het middengebied voelt echt sterker, en dat is bij een SV al goed in standaard trim. Maar het heeft voor een Gen 2 geen zin geloof ik, die heeft eigenlijk die wisseltruuk er al standaard inzitten. Ik denk dat bij jou de uitlaat, iets met de airbox en goed afstellen al voldoende is voor 80PK :t

Wat betreft dat lichtgewicht....

Een bepaalde Colin C. zei ooit: If you want to go faster... add some lightness ;)

En nog een wel aardig filmpje over die JHS brommer:
 
@ Supervet: Colin Chapman van Lotus. :t Precies mijn doel wat ik voor ogen heb voor dit kleine racertje...

Bij de 2e gen doen ze de inlaat cam naar de uitlaat en een Gladius cam naar de inlaat cam zodat je van de cam af bent met de laagste lift. Maar heb ook al is gehoord dat bij de inlaat niet veel te winnen is. Wat er van waar is durf ik je niet te zeggen.
80 pk zou al leuk zijn.
 
@ Supervet: Colin Chapman van Lotus. :t Precies mijn doel wat ik voor ogen heb voor dit kleine racertje...

Bij de 2e gen doen ze de inlaat cam naar de uitlaat en een Gladius cam naar de inlaat cam zodat je van de cam af bent met de laagste lift. Maar heb ook al is gehoord dat bij de inlaat niet veel te winnen is. Wat er van waar is durf ik je niet te zeggen.
80 pk zou al leuk zijn.

Ja Precies, inlaat zou al goed zijn, bij de uitlaat is het te halen. Daar heb ik inderdaad de inlaat cams zitten en de inlaat cams van een gen 2 zitten nu aan mijn inlaatkant. Maar het komt erop neer dat ze een beetje een fluwele hand nodig hebben bij gebruik. De kruktap heeft een spiebaan.... en daar scheurt hij dus. Een lichter vliegwiel helpt iets, maar voorzichtig terugschakelen is wel belangrijk geloof ik. Je kunt de helft van de magneten uit je dynamo halen voor besparing. heb je nog voldoende stroom voor een racer en toch wat gewicht bespaard. En niet meer toeren draaien dan af fabriek is toegestaan. Daar is toch niet de grote winst te halen.

Echt een leuk project! Ik overweeg ook om de SV meer circuit georienteerd te maken... Rij er nog geen 1000Km per jaar mee op straat. Kan hij beter af en toe een circuitdagje doen :P
 
@ Supervet: Ja vliegwiel ga ik nog wel onderhande nemen maar waarschijnlijk zonder magneten en externe starter. Als ik het toch doe wil ik het zo licht mogelijk ook. Zat ook te kijken om de startmotor te verwijderen maar daar kan ik verder niks over vinden, zie het ook nooit bij andere supertwins eigenlijk.
En bij de koppelings kant wil ik de korf ook nog wat lichter maken. Ik heb plannen zat maar eerst maar is de basis af hebben. :-)
Ja als je toch maar weinig op straat rijd zal ik het zeker overwegen ja. Ik heb voor op Straat een MV Brutale en die leg ik liever niet in de grindbak.
 
Laatst bewerkt:
Zonder magneten wordt wel flink lichter ja. Maar heb je dan genoeg prik in de batterij voor een sessie? Als je 3 magneetjes van de 6 laat zitten kun je ook met een nog lichtere accu af. Zeker als je het starten extern organiseert.

Zie ik steeds meer bij het classic endurance gebeuren. Die willen wel hun startmotor behouden omdat ze anders achteraan moeten starten, maar ze willen geen zware accu voor het starten, dus met een anderson stekker snel een accu bijprikken bij een pitstop, en die trek je er met een handvat in één seconde weer uit. Dynamo hoeft maar net genoeg stroom te leveren voor evt. verlichting.
 
Ach allemaal zorg voor later, eerst maar is de basis in orde maken en dan zien we wel weer verder. Voorlopig zijn we nog niet klaar :-)

Gisteren nog even me schijven opnieuw gespoten.

20200505_121026.jpg

20200505_173541.jpg

20200505_185143.jpg
 
Wat denk je van Titanium / Aluminium . Bouten & Moeren . staat Super Mooi en Licht
Goede tip.Die gaan er ook zeker in komen kawa ted maar daar is het nu nog wat te vroeg voor, ik heb nog niet eens alle spullen om hem aan het lopen te brengen dus om nu al me geld in titanium bouten te stoppen is niet echt handig, maar er zitten op diverse plekken al wel wat titanium en aluminium bouten in die ik nog had liggen. Ik heb namelijk bij me straat motor ook al heel veel bouten vervangen voor titanium. Komt goed.


Mooi project. Wat is je streef gewicht dat je wil halen/ besparen?
Droog is de originele Sv 167kg, de cup racers zijn zo 160kg en ik heb voor mijn sv 155kg voor ogen maar als het kan nog minder uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan