Suzuki SV650s 2001 - Lage spanning accu, spanningsregelaar?

Frutteluteur

Rookie
7 jun 2021
18
4
Beste Forum leden,

Na veel berichten van dit forum te lezen heb ik nu zelf een technisch probleem, dus heb ik besloten een account aan te maken. Ik denk de oplossing al te weten echter ben ik toch benieuwd wat jullie mening hierover is.

Ik heb een Suzuki SV650s uit 2001 met een km stand van 70.000 die ik dagelijks gebruik (40km per dag), November 2020 heb ik de accu vervangen aangezien deze gaar was. Vorige week had ik het gevoel dat de motor niet lekker liep als ik lager in de toeren reed (moeite met het vasthouden van een constante snelheid, maar niet heel storend). Nu moeten de kleppen nodig gesteld worden dus dacht ik dat hier de problemen uit voort kwamen, helaas had de motor de dagen erna moeite met starten. Uiteindelijk startte de motor nog nauwelijks met alle symptomen van een lege accu (knipperend dashboard etc.). Plan was om de accu bij mijn ouders door te meten echter ben ik daar met moeite gekomen aangezien de verbranding ineens helemaal bagger was, bijna geen vermogen, valt bijna uit bij het stoplicht en vreselijk stinken naar benzine.

Eenmaal aangekomen bij mijn ouders de accu doorgemeten, accu gaf zonder draaiende motor 11,94 V aan, de motor wou nu helemaal niet starten en de accu zakte tijdens startte naar 3 tot 5V. Met deze waardes besloten een nieuwe accu te bestellen met in me achterhoofd dat de spanningsregelaar wellicht kapot is aangezien de accu een paar maandjes oud is. Na het monteren van de nieuwe accu bleef hetzelfde probleem zich voort doen, niet starten en maar 3 tot 5V tijdens elke start poging. Dus vervolgens de spanningsregelaar doorgemeten volgens deze handleiding
, tijdens het meten van de negatieve pool gaf 1 van de connectoren een 0,000 aan, vervolgens de prikkers van de meter omgedraaid en toen nogmaals een 0,000 gemeten, of dit dezelfde connector was weet ik zo niet meer. De resultaten waren echter vrijwel identiek aan het filmpje wat dus zou moeten betekenen dat de spanningsregelaar defect is.

Morgen krijg ik een nieuwe spanningsregelaar binnen echter zit het me nog niet helemaal lekker en ben ik bang dat de motor morgen alsnog niet start, vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie mening. Wellicht heb ik iets gemist of komt dit probleem jullie bekend voor.

Groetjes!
 
jammer dat je niet eerst in gelezen heb tbv motor elektra.
best was eerst laadspanning meten met multimeter op + - van de accu met lopende motor op 3000 toeren meet je 14.5 v spanningregelaar + dynamo oké .
geen 14.5 v dan dynamo/ afternator meten, waarden volgens werkplaatshand boek deze oké .
dan spanningregelaar verdacht.
motor week niet gebruikt en deze wil niet starten , meet de accu spanning tijdens het starten komt deze onder de 10 v
accu verdacht .
 
Eerst probleem 1 aanpakken, accu 5V is vaak prullenbakkenwerk bij oudere accu's en heeft sowieso een impact op de levensduur van nieuwe(re) accu's. Omdat dit een vrij nieuwe is kan je hem proberen op te laden met een goede lader (bijv. een Ctek).

Dat wel mits de accu niet bol staat.
Als de laadspanning veel te hoog is geweest dan is de accu droog gekookt en kan deze alsnog de vuilnisbak in.

Wat je in de tussentijd (tijdens laden) kan doen is de alternator vast doormeten a.d.h.v. het handboek zoals hierboven gezegd. Je slaat een stap over maar dan heb je wel wat te doen tijdens het wachten :)

Zot heeft ook een heel mooi topic over laadsysteem controleren. Dat topic kan je ook doornemen.

https://www.motor-forum.nl/threads/how-to-accu-en-laadsysteem-controleren.35705/post-29468975
Edit: het topic van Zot was in mijn beleving uitgebreider... Maar alsnog bruikbare info.
 
Laatst bewerkt:
Het laadsysteem heb ik volgens de correcte manier (how to - accu en laadsysteem controleren) proberen na te meten, heb me hier ook zeker voor ingelezen en ik snap hoe je het systeem kan meten. Echter is het probleem dat ik de laadspanning niet kan meten aangezien de motor niet meer aanslaat, zelfs niet met een nieuwe accu... Hem aan de druppellader gooien heeft ook geen effect. Hij blijft die 3-5V aangeven als ik hem probeer te starten vandaar dat ik eerst dacht dat de accu gaar was. Aangezien ik het systeem niet zo kon doormeten ging ik de spanningsregelaar los doormeten en daarbij kreeg ik toch echt een meting wat aangaf dat er een diode defect is.

De motor rook alleen erg na benzine na het slecht lopend rijden richting mijn ouders, toen ik daar de motor uit deed stonk het uit de uitlaat vreselijk naar benzine. Motor gecheckt op lekkage etc. maar niks kunnen vinden. Lijkt toch echt op een onvolledige ontbranding aangezien ik ook al het vermogen kwijt was.
 
De 1e generatie SV staat bekend om de falende spanningsregelaars. Dus het kan zomaar zijn dat die de geest heeft gegeven.

Als de accu zijn voltage niet behoud na de druppellader (1-2 dagen opladen met een slome lader) dan is je accu defect.

Je kan de motor ook aanduwen en dan meten.
 
accu gaf zonder draaiende motor 11,94 V aan, de motor wou nu helemaal niet starten en de accu zakte tijdens startte naar 3 tot 5V.
Overigens is dat te laag. Dat moet 12.6 V zijn, anders start ie niet. Logisch dat het dan zakt tot 3-5V en daarna weer bijtrekt.

Na het monteren van de nieuwe accu bleef hetzelfde probleem zich voort doen, niet starten en maar 3 tot 5V tijdens elke start poging.
En die accu heb je wel eerst opgeladen?
 
De 1e generatie SV staat bekend om de falende spanningsregelaars. Dus het kan zomaar zijn dat die de geest heeft gegeven.

Als de accu zijn voltage niet behoud na de druppellader (1-2 dagen opladen met een slome lader) dan is je accu defect.

Je kan de motor ook aanduwen en dan meten.
Krijg morgen een nieuwe binnen dus ben benieuwd of dit het probleem verhelpt, heb het met 2 accu's geprobeerd, 1 "oude" en een nieuwe accu. Aanduwen kan ik nog even proberen thanks!
 
als een startmotor defect is of het ankerlager is stuk trekt deze wel veel stroom waar door het kan voor komen dat je accu onder de 9 v komt .
dus probeer eens de startmotor met externe accu rond te laten draaien met bv startkabels .
 
als een startmotor defect is of het ankerlager is stuk trekt deze wel veel stroom waar door het kan voor komen dat je accu onder de 9 v komt .
dus probeer eens de startmotor met externe accu rond te laten draaien met bv startkabels .
Zal deze ook op het lijstje zetten, klinkt dan ook logischer dat een nieuwe accu geen verschil maakt... thanks!
 
Nou mensen een update, blijkbaar heb ik in alle haast de oude accu erin gezet i.p.v. de nieuwe accu.... |(|(|(
Ontzettend dom geweest maar goed, uiteindelijk wel de spanningsregelaar doorgemeten en gister dus vervangen.
De oude regelaar had een barst erin zitten en was dus echt defect, geen wonder dat de vorige accu na 6 maanden al is overleden.
Met de nieuwe accu start hij eindelijk weer! Systeem met een draaiende motor wederom volgens de handleiding van het forum doorgemeten en deze is helemaal in orde. Het oliepeil was tevens iets lager dus deze een klein beetje bijgevuld maar niks geks dus.

Helaas is de verbranding nog steeds vreselijk slecht en komt dit niet door het laadsysteem zoals verwacht. De motor mist nu heel veel vermogen, ik kan de gashendel helemaal open draaien zonder spontaan het voorwiel omhoog te krijgen. Daarnaast klinkt er een snelle tik uit het motorblok als ik in de eerste versnelling rij..... Dus naast het laadsysteem is er tegelijkertijd een probleem met het motorblok ontstaan, lucky me.

Zoals ik in mijn eerste bericht aangaf moeten de kleppen nodig gesteld worden, maar of ik hierdoor plots zoveel vermogen mis en tevens een vrij harde tik uit het motorblok hoor vraag ik me af.... Het klinkt namelijk niet naar het tikkende geluid van kleppen die te ver open staan. Het geluid geeft me geen goed onderbuik gevoel, breng hem vandaag toch maar even naar de dealer in de hoop dat het toch alleen de kleppen zijn....
 
Nou mensen een update, blijkbaar heb ik in alle haast de oude accu erin gezet i.p.v. de nieuwe accu.... |(|(|(
Ontzettend dom geweest maar goed, uiteindelijk wel de spanningsregelaar doorgemeten en gister dus vervangen.
De oude regelaar had een barst erin zitten en was dus echt defect, geen wonder dat de vorige accu na 6 maanden al is overleden.
Met de nieuwe accu start hij eindelijk weer! Systeem met een draaiende motor wederom volgens de handleiding van het forum doorgemeten en deze is helemaal in orde. Het oliepeil was tevens iets lager dus deze een klein beetje bijgevuld maar niks geks dus.

Helaas is de verbranding nog steeds vreselijk slecht en komt dit niet door het laadsysteem zoals verwacht. De motor mist nu heel veel vermogen, ik kan de gashendel helemaal open draaien zonder spontaan het voorwiel omhoog te krijgen. Daarnaast klinkt er een snelle tik uit het motorblok als ik in de eerste versnelling rij..... Dus naast het laadsysteem is er tegelijkertijd een probleem met het motorblok ontstaan, lucky me.

ogen mis en tevens een vrij harde tik uit het motorblok hoor vraag ik me af.... Het klinkt namelijk niet naar het tikkende geluid van kleppen die te ver open staan. Het geluid geeft me geen goed onderbuik gevoel, breng hem vandaag toch maar even naar de dealer in de hoop dat het toch alleen de kleppen zijn....
Het siert je dat je je eigen fout(je) hier met ons deelt. Verder denk ik dat, als er alleen in de 1e versnelling een tik te horen is, niet direct een drijfstanglager hiervan de oorzaak is.

Verder wachten wij, net als jij, met spanning op de uitslag van de onderzoek door de dealer! Je hebt de dealer toch wel de vraag gesteld om eerst onderzoek te doen naar het vermogensverlies/tikkend geluid, en pas daarna de kleppen te gaan stellen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan