Suzuki T 350 / 500

77

MF'er
19 aug 2005
245
0
Amsterdam
Ik denk erover een Suzuki T 350 of 500 te kopen en op te knappen. Een 2-tact twin dus.. Zijn er nog bijzondere instinkers bij deze types (onderdelen-voorziening enz.)?
 
Ik heb ze allebei! :)
Iedere Suzuki tweetakt heeft een overeenkomst. Als de motor langere tijd niet wordt gebruikt, drogen de krukaskeerringen uit. Door het uitdrogen van de middelste, gaat de motor de olie uit de versnellingsbak opzuigen en verbranden. Dit is te zien aan overmatige rookontwikkeling. Hierdoor komt de versnellingsbak "droog" te draaien waardoor meestal als eerste het tandwiel van de vijfde versnelling (T500) er aan gaat. Als je een van deze motoren koopt, laat dan de krukas reviseren. De T350 heeft relatief kleine en zwakke krukaslagers, die van de T500 zijn écht kogelvrij! Ik krijg de indruk dat er van de T500 wat meer te koop is.
Mijn T500 is uit 1974 (een K-model) en is helemaal origineel, op wat schroefjes en moertjes na. De T350 is uit 1972 en ook helemnaal origineel, maar behoorlijk verwaarloosd. Die ga ik "slachten" om er een classic-racertje van te bouwen.
Op de site van de Suzuki T & GT club (zie boven) vind je een paar leuke T350's en bij Marcel Vlaandere (Suzuki T & GT parts) staat ook een hele nette. Veel plezier met je tweetaktje en als ik je een rad mag geven, word lid van de T & GT club.
 
Ik heb zelf een T350, en ik kan het je van harte aanbevelen. Smering van de versnellingsbak is inderdaad wat kritisch. Heb wel eens gehoord dat het helpt om de versnellingsbak olie boven het maximum niveau te houden. Verder is het lekker eenvoudig sleutelen. T350 is volgens mij een aardig stukje lichter en wendbaarder dan een T500, maar heeft natuurlijk wat minder vermogen. Toch gaat het nog verbazend snel van z'n plek. Benzineverbruik valt wel mee, maar echt zuinig is het natuurlijk niet. Voor olie geldt het zelfde, maar daar krijg je natuurlijk wel een heerlijke geur voor terug! :9


De T350 is uit 1972 en ook helemnaal origineel, maar behoorlijk verwaarloosd. Die ga ik "slachten" om er een classic-racertje van te bouwen.

Leuk idee, volgens de overlevering kun je het de TZ750's nog aardig moeilijk maken, zie deze link: http://www.vjmw.org/2005/eastmure.htm
 
full
..misschien is dit iets voor jou ?? loopt goed, schakelt goed (dé 5e versnelling ook!!!! dit is een euvel van deze motoren)..chroom best prima te noemen, banden goed, remmen mogen een opfrisbeurt hebben, racetank ter overname...etc etc €450 buddy erg gaaf, spatborden mooi, achterrekje mooi, verlichting etc ..alles werkt. Deze special paint tank is vreselijk..maar al met al : beetje poetswerk en wat kleine dingen om hem mooi te maken en je rijd er zo op weg
 
Goeie tips. :}
Een T met gepaintbrushte tank die naar aardbeien ruikt, hmm, ik stel me m'n entree in 2-tact-land net iets anders voor. :)
Ik hoef er nu nog niet direct eentje te kopen; eerst eens rondkijken. En zorgen dat er een rijdende 4-cyl en dikke 4t-twin in de tuin staan.
Is er overigens nog een soort geloofsstrijd tussen Suzuki en Kawa 2tact-rijders? Ik kom bij Suzuki terecht omdat ik de vormgeving van de Kawa Mach's me minder aanstaat.
 
Goeie tips. :}
Een T met gepaintbrushte tank die naar aardbeien ruikt, hmm, ik stel me m'n entree in 2-tact-land net iets anders voor. :)
Ik hoef er nu nog niet direct eentje te kopen; eerst eens rondkijken. En zorgen dat er een rijdende 4-cyl en dikke 4t-twin in de tuin staan.
Is er overigens nog een soort geloofsstrijd tussen Suzuki en Kawa 2tact-rijders? Ik kom bij Suzuki terecht omdat ik de vormgeving van de Kawa Mach's me minder aanstaat.


de mach zijn ook veel moeilijker te vinden en veeeeeeel prijziger,ik heb een T500 en een GT500,zalige fietsjes zeker doen
 
Goeie tips. :}
Een T met gepaintbrushte tank die naar aardbeien ruikt, hmm, ik stel me m'n entree in 2-tact-land net iets anders voor. :)
Ik hoef er nu nog niet direct eentje te kopen; eerst eens rondkijken. En zorgen dat er een rijdende 4-cyl en dikke 4t-twin in de tuin staan.
Is er overigens nog een soort geloofsstrijd tussen Suzuki en Kawa 2tact-rijders? Ik kom bij Suzuki terecht omdat ik de vormgeving van de Kawa Mach's me minder aanstaat.

Wat betreft die 500, als je die tank aanpast (of een bijpassende helm koopt *O* ), dan maak je volgen mij voor niet al te veel geld best een mooie entree in 2-tact-land.

Die kawa's zijn volgens mij minstens zo gewild, maar een stuk zeldzamer. Ze zijn ook wel een stukje sneller. Ook zijn ze wat minder stabiel op hoge snelheid; Ik heb wel eens "hard" gereden achter zo'n apparaat, deze had toen vrijwel de gehele breedte van de snelweg nodig. Terwijl mijn Suz nog redelijk strak bleef.
 
Op deze Kawa heb ik ook wel eens gereden.. achterop.. een jaar of 20 geleden. :]
misc
 
IK heb ook geprobeerd om zo´n kawa tweetact op de kop te tikken, bijna niet mogelijk, althans niet voor een redelijke prijs, daarbij zijn ze ook wat minder geschikt voor dagelijks gebruik, maarrrrrrr wel erg!! leuk.
Ik heb als alternatief een GT 550 gekocht, deze wil ik ombouwen naar een racertje.
Ik zoek dus nog een linkerremklauw (schijf heb ik al) 3-1 uitlaat, race tank, racezitje, kuip enz.
Ik hoor graag als er iemand iets te koop heeft of weet!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan