suzuki T500 Caferacer

8 apr 2014
68
0
Hallo,

Ik heb/ben een cafe racer aan het bouwen van een 1975 T500, deze is al 25 jaar in de familie/vrienden kring, en ik dacht ,laat ik er eens iets moois van gaan bouwen.

Zelf altijd een verfent motor rijder geweest, en 21 jaar mijn pootje verloren door een ongeluk, trike gebouwd, 13 jaar getriked, en nu slaat het motor virus weer toe, hieronder een samenvatting van wat het was en wat het is geworden tot nu toe,....:)
Van de oude motor73 uit het artikel van Frits Overmars heb ik de uitlaten geconstrueerd, daarna heb ik een zelf verzonnen doorkijk olie tank gemaakt, en ik heb ook de krukas gereviseerd dmv de keeringen te vervangen..deze waren verhard,....

Afgelopen weekend voor het eerst gestart , eerst met de stand 97,5 sproeiers, toen sloeg hij direct op hol,....:) ,. daarna 112,5 sproeiers erin gestopt, nu loopt ij al beter, maar dreigt soms nog steeds op hol te slaan. Dus mijn vraag aan jullie, wat kan dat zijn ? nog grotere sproeiers erin ? gasnaald verder omhoog ? , luchtstel schroef dieper erin, door minder lucht ? Ik ben wbt het afstellen een leek, maar wil het wel leren , wegbrengen kan altijd nog,..:),...hieronder de fotos :

Zo was ie :

1402294_558780027529626_472788108_o.jpg

1403515_558785274195768_482711820_o.jpg


uitlaten tekenen, laseren, rondzetten op houten doorn :
1391743_558780024196293_770555420_n.jpg

Finished:
1518037_568426599898302_324567424_n.jpg

Kontje aanpakken:
1500961_558785794195716_1314647554_o.jpg

spulletjes spuiten:
1497503_569283676479261_1511142790_n.jpg

Frame spuiten en kontje klaarmaken:
1556464_594457797295182_1550210660_o.jpg

Borduring laten maken, little devil erin :
1799144_594457723961856_291308959_o.jpg

Olie tankje ontwerpen , laseren draaien, spuiten en glas erin,...:
1926281_593946107346351_1887241990_o.jpg

totaal plaatje na 5 maanden werk:
1891459_594457830628512_228654718_o.jpg

Krukas reviseren :
1653299_605187322888896_436156047_n.jpg

Blok samen bouwen:
10007051_605223009551994_289762758_n.jpg

Blok erin, met see through oil tank : :)
1625697_610614329012862_1755634664_n.jpg

en het resultaat na 6 maanden bouwen :
1961700_620456928028602_1330744029_o.jpg


dusszzzz,.... al iemand mij kan helpen omtrent de afstelling van de carberateurs,...laat maar weten, ik zet hem op de kar en kom naar je toe, of we trekken hier een bakkie pils open :)
...advies, via dit forum mag ook hoor :) ,het is even veel ineens, heb nog veel meer fotos, maar dit lijkt me even de lading te dekken...:)

Groetsels uit het zonnige zuiden..
Jeroen
Roosendaal
 
Heel gaaf project! Heb je die krukas zelf gereviseerd?
Met de afstelling kan ik je helaas niet helpen.
Meer foto's mag je hier best plaatsen hoor, denk niet dat er zoiets is als teveel foto's :P
 
Ja, heb de krukas zelf gereviseerd, met wat hulp gereedschap,..heb nog 2 krukassen liggen, die ga ik ook maar ff doen en zal die te koop aanbieden. Stelt niet erg veel voor , goed opletten,...
1799896_604898636251098_1424807384_o.jpg

Krukas splijten, eerst op de draaibank een lijn zetten met een scherpe beitel:
1794631_604901316250830_1003433091_n.jpg

Keeringen vervangen en dmv hulpgereedschap onder de pers en met voelermaten de boel voorzichtig in elkaar persen.:
1653299_605187316222230_254841823_n.jpg

in V-blokken en klokjes erop, dmv een plastice hamer de boel wat richten, heb wel eerst ff een maatprotocoletje gemaakt met de waardes en klokuitslagen hoe hij eruitkwam:
1796618_605187392888889_711339839_n.jpg

1240545_604918292915799_1901000307_n.jpg
 
Mooi project op zich. Weet je zeker dat hij geen valse lucht trekt ergens?
En slaat hij op hol hoog in de toeren, of ook al stationair?

Ik heb zo een geintje wel eens gehad toen ik net begon aan 2-takt (Zündapp), het bleek een 70CC cilinder te zijn, waardoor mijn 12mm carburateurtje veel te klein was natuurlijk. Stationair niet onder de 4000 rpm te krijgen toen...
 
o ja,...het stuur,
dit is van RVS sched.80 gemaakt, verjongt tpv de opnames, uitgeraveelt en eigen design in elkaar gemaakt, daarna wat gepolijst, het "duivel"motief is hier ook in terug te vinden, het lijken namelijk net een paar hoorntjes:
1947451_599051063502522_85710981_n.jpg

1891227_598978733509755_1395449492_n.jpg

1654185_598978540176441_1059724362_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi project op zich. Weet je zeker dat hij geen valse lucht trekt ergens?
En slaat hij op hol hoog in de toeren, of ook al stationair?

Ik heb zo een geintje wel eens gehad toen ik net begon aan 2-takt (Zündapp), het bleek een 70CC cilinder te zijn, waardoor mijn 12mm carburateurtje veel te klein was natuurlijk. Stationair niet onder de 4000 rpm te krijgen toen...

Ja, als ik het zo lees Jan, en op internet zoek dan denk ik dat ik nog steeds te klein zit met mijn sproeiers. stationair heeft hij het niet, pas wanneer je een paar keer gas geeft en hem toeren laat maken. met de 97,5 sproeiers ging hij gelijk in rpm omhoog, kreeg hem niet gestopt, zelf niet toen ik de boegies los trok, en het contact uitzette. Met de 112,5 ging het beter. maar nog niet goed. Ik denk dat ik de orginele sproeiers eens opzal boren met 1,4 mm, dan moeten dat toch 140 sproeiers zijn , toch ?
 
Leuk project met leuke details zoals zo'n doorzontank!

T500 was m'n eerste wegmotor....
 
Zoow, hier een filmpje waar mijn oudste zoon hem ff start, zelf wat oude sproeiers opgeruimd, en hij loopt nu eigenlijk al behoorlijk goed, heb er al ff mee gereden. En ja de filters moeten er nog op en hij moet nog verder afgewerkt worden. Maar het scheelt echt dag en nacht. Hij valt nog wel dood als ik rijd en de gas open draai. Denk dat ik de gasnaalden wat hoger moet zetten,...hieronder de link naar filmpje...:
http://vimeo.com/91542028
 
Zoow, hier een filmpje waar mijn oudste zoon hem ff start, zelf wat oude sproeiers opgeruimd, en hij loopt nu eigenlijk al behoorlijk goed, heb er al ff mee gereden. En ja de filters moeten er nog op en hij moet nog verder afgewerkt worden. Maar het scheelt echt dag en nacht. Hij valt nog wel dood als ik rijd en de gas open draai. Denk dat ik de gasnaalden wat hoger moet zetten,...hieronder de link naar filmpje...:
http://vimeo.com/91542028

Hij klinkt lekker zeg!
 
Mooi project. Echt netjes! Olietank is ook knap gemaakt. Hopelijk draait de suzuki binnenkort netjes met de juiste sproeiers..
 
Gaaf gedaan man. Ik krijg helemaal de kriebels als ik zo'n 2t hoor lopen. Daar zit meer geluid in, dan in je kitebuggy's :}
 
Wat trouwens nog wel leuk was geweest, waren de TR500 frameverstevigingen en veranderingen, nah ja nu een beetje te laat aangezien die al "af" is
Voor de veranderingen zie onderaan deze pagina
404 De pagina is niet gevonden

Oh ja staat ook nog een mooie manual tussen over de carbs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan