Suzuki TL 1000 R of Kawasaki ZX9-R

22 mrt 2004
118
0
Ik zit tussen deze 2 motoren te twijfelen en wil graag positieve en negatieve punten weten dus als iemand me kan helpen/adviseren.... :} :} :} :} :} :} :} :}
 
99 is een test van performace bikes geweest. zaten deze twee tussen.
Wat betreft koppel haalde de kawa een heel eind bij de Soes, alleen het toerental waarbij is lager bij de Soes. Maar de kawa heeft wel weer meer topvermogen. Kawa is ook lichter.
 
tjonge , moeilijk hoor .
zijn twee zeer verschillende fietsen ,een dikke v-twin die het motto heeft van : grote klappen snel thuis ,dus zeer veel koppel met een zeer lekker geluidje (zwaar ) enne deze fiets (tl) heeft een zeer eigenzinnig karakter waar ik zeer van kan genieten .. en dan de kawa : 4cilinder veel power (zeker bovenin) zoeft overal langs en overheen ;) .
kan er uren over lullen maar zal toch voor de tl kiezen (de R versie) omdat deze toch iets apart heeft , ga eens proefrijden en maak je oordeel eens bekend.
ps mega meeting is toch zeer snel aan de orde ,kom langs en bekijk deze machines eens ,ze zullen er zekers zijn .........s6
 
Ga proefrijden!
je zal niet de eerste zijn die niet aan een 2 cylinder kan wennen.

tlh
 
Ga proefrijden!
je zal niet de eerste zijn die niet aan een 2 cylinder kan wennen.

tlh
 
Ik rijd nu een V twin maar dan een honda chopper. Is dat een beetje vergelijkbaar dan met die V twin van Suzuki?
 
}) NEE! gek daar moet je hem nooit mee vergelijken dat doet hart zeer ik zou zeker is gaan proef rijden maar pas op het is een verslaving zo een TL ik heb ook 2 cillinder gereden maar dan wel soes maar zo een bicillindrio = ook een gevoel heerlijk en het geluid te gaaf maar ja je kan ook voor die kawa gaan ik wist het wel veel plezier en succes met je keuze })
 
ik bedoel ik heb ook 4 cillinder gereden en is ook errug leuk maar het haalt het niet bij een TL9~
 
Ik rijd nu een V twin maar dan een honda chopper. Is dat een beetje vergelijkbaar dan met die V twin van Suzuki?
nee joh
full
dat is appels en peren vergelijken, maak maar es een proefrit op een TL :)
 
uuuuh we gaan nu toch niet de tl een beetje belachelijk maken he :P ,die chopper heeft toch geen +\-130 pk of wel ??,zonder dollen nee totaal niet vergelijkbaar met tl ,tl heeft 4 kleppen per cil. heeft injectie waarbij de twee xtra injectoren vanaf 6000 t/pm ff die boost geven ..... proefrijden !! bij bruggeman motoren staat een nette tlr die schreeuwt om bereden te worden :}
Ik rijd nu een V twin maar dan een honda chopper. Is dat een beetje vergelijkbaar dan met die V twin van Suzuki?
 
Bedankt voor jullie reacties! Wat is het vermogen van beide motoren en acceleraties en topsnelheden? Weet iemand dat?
:} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
kawa weet ik niet ,maar mijn tlr ligt rond de 130pk en topsnelheid (echte km) zon 260 km/h..
kawa zx9r gok ik op de 145pk en top echte km/h zon 275 á 280.
accelleraties in sec weet ik niet ,heb ooit eens een topicje over gezien waarin de acc. tijden plus topsnelheden werden in vermeldt ..
ps: uit nieuwsgierigheid ,waarom zo ineens misschien willen overstappen van chopper naar supersport ,roep naar heftige pk's werden je zeker teveel ;)
 
Had mijn Widow eerst alleen om leuke ritjes mee te rijden en voor het geweldige geluid uiteraard maar moet er vanaf volgende maand mee naar m'n werk elke dag en dan moet ik ongeveer 75 km afleggen en dat vind ik toch wat lekkerder met een "beetje" meer vermogen..... Plus als ik in de regen gereden heb met m'n Widow ben ik weer een paar uur aan het poetsen....
 
Ik heb ze beide gehad. Een '99 Tl1000R en een '98 ZX9R, twee totaal verschillende fietsen. Maar allebei met veel plezier gereden, zijn beide ook fijne fietsen om lange afstanden mee te rijden. De Kawa heeft dan een iets betere zitpositie. Qua snelhied en vermogen mis je niks aan beide fietsen. Wel zijn het beide wat grote fietsen in vergelijking met wat er nu op de markt is. De Kawa rijdt wel soepeler en makkelijker als de TL vooral in de stad. De TL heeft daarentegen een enorme power vanaf lage toerentallen en is wat stabieler op het rechte stuk op hoge snelheid (lees: hoogst illegale snelheden.) Qua sturen zijn ze vergelijkbaar, de koppeling van de TL1000 bedient een stuk zwaarder als de Kawa.

Een hele moeilijke keus moet ik zeggen, ik zou je er geen advies in kunnen geven omdat het twee fietsen zijn met een totaal verschillend karakter en dat moet bij je passen. Let wel zo'n twin moet je eigenlijk een beetje leren rijden om te waarderen.
 
Tommy G kan je me wat meer vertellen over jou ervaring met de Kawa. Ik denk namelijk dat ik toch maar voor deze fiets ga. Ben alleen benieuwd of je er ook makkelijk mee naar bijvoorbeeld Oostenrijk rijd. Hoe lang ben je? Hoe is de acceleratie nou echt? Heb je toevallig nog een foto van je kawa die je ff kan posten? ALvast bedankt :}
 
Ga er maar vanuit dat ze allebei binnen een paar tellen op de 100 zitten (zeg maar een sec of 3). Gaat allebei hard alleen een twin draait minder toeren. Power is er bij beiden ten alle tijde aanwezig. Een twin kun je lekker van onderuit laten rollen, en een 4 cilinder zul je meestal wat meer op toeren moeten houden, al hoewel een zx9 onderin ook power zat zal hebben!
 
Tommy G kan je me wat meer vertellen over jou ervaring met de Kawa. Ik denk namelijk dat ik toch maar voor deze fiets ga. Ben alleen benieuwd of je er ook makkelijk mee naar bijvoorbeeld Oostenrijk rijd. Hoe lang ben je? Hoe is de acceleratie nou echt? Heb je toevallig nog een foto van je kawa die je ff kan posten? ALvast bedankt :}
Qua comfort op de lange rit is de Kawa het beste, niet die druk op je polsen bij wat normalere snelheden en een meer dan goede windbescherming door de brede kuip. Ook ieman die achterop moet houdt het een redelijke tijd uit zonder te gaan verzitten of zelfs zeuren. Ik ben zelf ongeveer 1.75 maar ook langere mensen hebben een perfecte zit op de kawa.

En voor wat betreft het vermogen, meer dan genoeg. Wheelies maak je op vermogen, dus zonder de koppeling te hoeven gebruiken. De acceleratie is enorm, maar bij welke fiets tegenwoordig niet. De kawa is echter niet de ultieme stuurfiets voor op het circuit, hoewel je ook daar een heel eind mee kunt komen. Maar goed hoe vaak zit je daar nou? 1 of 2 keer per jaar, daar ga je de rest van het jaar toch niet voor bloeden door op een extremere fiets te moeten rondrijden en dat ritje naar Frankrijk met de trein moet doen of met je fysio bij je.

En dit is hem dan:

23570
 
Ik weet niet of je het hele jaar door rijdt, maar als het wat glad wordt heb ik liever een 4 cil, verder is een 4 een stuk rustiger qua comfort. Het zijn beide lekkere fietsen. Maar kijk ook eens naar het onderhoud welke dealer zit er in de buurt want je maakt nogal wat km
 
ik denk dat je voor de kawa moet gaan :X
als je veel woonwerk verkeer gaat rijden moet je geen tl nemen
de tl is een eigenwijs stuk vreten met een eigen karakter
rustig door de file is een crime voor je polsen en de gashendle
een hoop mensen passen het achter tandwiel aan om dat de tl last heeft van bokken laag in toeren (lees 30 km/u in 1)
wil je een monster van een machine moet je de tl nemen
de kawa is wat vriendelijker ondanks dat het ook een supersport is
ikzelf zit pas lekker als ik minimaal 140 rij op de snelweg omdat je dan een beetje tegendruk krijgt van wat rijwind
 
Het geluid is ook veel rustiger op de TL als ie op de snelweg rijdt.
Zo'n viercilinder loopt altijd maar te janken, terwijl je de TL op de snelweg niet zo erg hoort als je rustiger rijdt. Geef je een beetje gas, dan hoor je hem wel een stukkie beter :+
In files (lagere snelheden) is een TL minder fijn. Idd aardig bokkig. Onder de 50km/h rijdt ie gewoon niet soepel. Daar heb je gewoon geen versnelling voor.
Kom je erboven is het echt genieten. Altijd genoeg vermogen, maar vooral ook een bedrieglijke snelheid. Het lijkt allemaal veel minder hard te gaan, totdat je in je spiegels kijkt. Dan hebbie ineens een grijns op je smoel. Gaat toch best hard denk ie dan... :9
 
Kijk, da's pas een strakke zx9, die wil ik ook wel.

On topic:
75 km/dag ww verkeer is best veel. De TL staat nou niet echt bekend om zijn zuinigheid. Zelf sta ik om de 160-180km bij de pomp. Tank is dan op 2-3 liter na leeg. Ik verwacht dat de Kawa zuiniger is.
Verder denk ik dat het onderhoud aan een Kawa iets voordeliger is. De laatste klepstelbeurt met vloeistoffen en filters kostte me toch zo'n 450 euro bij de dealer.

tlh.
 
Maar nu heb je het over de TLS. De TLR is wel een stuk zuiniger. Ik haal bij normaal rijden wel 1:16. Als je echt alleen snelweg rijdt (dus niet snel wegrijden) is 1:18 ook wel haalbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan