Suzuki TL 1000 S of Honda VTR 1000 F?

TL 1000 S of VTR 1000 F?

  • TL 1000 S

    Stemmen: 35 50,0%
  • VTR 1000 F

    Stemmen: 33 47,1%
  • Geen van beiden

    Stemmen: 1 1,4%
  • Een 4 cilinder!

    Stemmen: 1 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    70

Fastlex

MF veteraan
15 sep 2004
1.307
72
Nederland
Ik wil begin 2005 een motorfiets kopen.
Aangezien ik afgelopen zomer op een V-twin naar Assen ben geweest weet ik het zeker, het wordt een V-Twin!
Nu twijfel ik een beetje tussen de TL 1000 S en de VRT 1000 F.
Hebben de fietsen kwaaltjes?
Ik zoek dus een fiets waarmee ik lekker door kan rijden, altijd genoeg power heeft maar hoeft niet extreem te zijn.
De suzuki heeft meer vermogen dan de honda en is sportiever te rijden.
Ik neig zelf meer naar de VTR.
Hoe zit het met het onderhoud van deze motoren en gevoelige zaken waar je naar zou moeten kijken?

Hebben jullie goede tips of adviezen?

Alvast bedankt!

PS Te gekke site!
 
Laatst bewerkt:
Naar wat ik gehoord en gelezen heb is de TL1000S altijd een beetje een zorgenfiets geweest.

Problemen waar ik hier wel es over gelezen heb zijn o.m. de relatief slechte achterdemper (rotatiedemper), slecht op temperatuur komen van het blok, erg gevoelig voor tankslappers en het ontstaan van scheurtjes in de ophanging van de achterdemper.

Zie ook:

TL1000S 1997 komt niet op temperatuur
Scheurtje veringsdempersteun TL 1000S '99

Als je persé een TL wilt, kun je denk ik beter voor de TL1000R gaan.
 
De Honda is een stukje minder extreem dan de suzuki. Ik denk dus dat je al de goede kant op kijkt. Sommige mensen hebben wel problemen aan de TLS ondervonden en anderen weer niet. Er zijn een aantal punten die problemen kunnen gaan geven maar dit is zeker niet altijd zo. De voorgeschiedenis van de fiets speelt dan ook mee. De VTR-F weet ik minder van, maar voor zover ik weet zijn de verhalen daarover alleen maar positief.


Verder blijft het antwoord zoals altijd, ga er op rijden en maak je eigen beslissing. :]
 
Zat een jaar geleden met precies hetzelfde dilema, het is de Honda geworden.
De Soes is idd iets sportiever, sterker, maar de VTR lekker kort gegeard en vergeeft (bijna :X ) al je fouten.
De VTR is iets wendbaarder en de doorslag gaf bij mij de verslagen uit de bladen.
de test tussen beide, de TL kwam nog wel eens stil te staan. Er zullen zeker goede exemplaren tussen zitten, maar ik koop altijd de verkeerde O-)

Er zijn kortweg meer dingen waar je bij een TL op moet letten bij aankoop als bij de VTR.

Suc6 met de keuze!

p.s. de VTR bevalt me nog steeds erg goed!
 
TL is een japanse motor met karakter. Geen probleemloze motor, maar een motor waar je voor moet zorgen.
Slechte punten van een S:
- Veel recalls, zorg ervoor dat je er een koopt waarin alle modificaties zijn verwerkt. Bijna alles is na te gaan.
- Zeer matige demper aan de achterkant.
- Zuipt. (doet de VTR ook trouwens)

Goede punten:
- Bruut vermogen, erg sterk, loopt waanzinnig.
- Veel meer mooiere delen tov de VTR (upsd, injectie, nokkenasaansturing met ketting en tandwielen, magn. kleppendeksels, etc.)
- Uiterlijk.

Zoek je een probleemloze twin, koop dan een VTR, zoek je een uitdagende twin, neem een TLs.
De TLr is gewoon een andere fiets, nog meer pk's, maar minder aggresief karakter. Betere stuureigenschappen, zwaarder, teveel plastic.
 
hallo daar,

ik vind de TLs er een heel stukje stoerder uitzien dan de VTR!!!
Groter,robuuster,stoerder.
ook met de VTR is een probleempje geweest.deze waren superonzuinig,daar hebben ze bij de nieuwste modellen wel weer iests op gevonden maar weet niet precies wat.
TLs is ook niet echt zuinig maar ja, je moet er wat voor over hebben als je zo'n machtig ding onder je kont hebt...... 8-)
 
hallo daar,

ik vind de TLs er een heel stukje stoerder uitzien dan de VTR!!!
Groter,robuuster,stoerder.
ook met de VTR is een probleempje geweest.deze waren superonzuinig,daar hebben ze bij de nieuwste modellen wel weer iests op gevonden maar weet niet precies wat.
TLs is ook niet echt zuinig maar ja, je moet er wat voor over hebben als je zo'n machtig ding onder je kont hebt...... 8-)

Die van mij valt best mee te leven, 1 op 16 bij normaal gebruik (ben geen ouwe l*l :X )
Alleen de tankinhoud is wat klein, elke 180-200km weer bij de pomp.
ondanks groter a.tandwiel en dynojet (100nm ah wiel :9 )
 
Die van mij valt best mee te leven, 1 op 16 bij normaal gebruik (ben geen ouwe l*l :X )
Alleen de tankinhoud is wat klein, elke 180-200km weer bij de pomp.
ondanks groter a.tandwiel en dynojet (100nm ah wiel :9 )

1:16 heb ik nog nooit gehaald op mijn tls, ook niet toen hij nog volledig in originele staat was. Ik sta meestal na 160-180km te tanken, met een verbruik van ca. 1:13.
N.b. Een beetje tls heeft ook standaard meer achterwiel pk's en Nm's :X
 
Ga maar voor de VTR.

Ik heb een jaar met een TL1000S (1997) gereden en mijn neef reed met een VTR (1998). Ik heb er MEER geld moeten tegensmijten voor onderhoud. Ik heb tevens een gescheurd kader gehad. Mijn TL zoop meer dan de VTR en de VTR ging op straat (alles onder de 7000 toeren) VLOTTER vooruit. De VTR firestorm is de een motor die in 6de aan 120 ALLE concurrent V-twins ERUIT trekt, ECHT WAAR. Zoveel beginkoppel heeft hij. Eenmaal aan hoge snelheid moet de VTR inboeten, maar dan ben je alang verkeerd bezig.

1 ding heeft de VTR niet t.o.v.: het brute en beetsig uiterlijk. Ik waande me steeds een monster als ik op de TL reed. De TL heeft een eindshot rond de 8000 toeren, de VTR trekt lineair door tot tegen het rood.

PLUS de TL zakt FEL in waarde, de VTR, een honda, houdt veel beter zijn waarde.

Een TL-rijder die toch een VTR verkiest.

Let op, zelfs TL's van het bouwjaar 1999 krijgen een gescheurd kader. Plus ik kreeg last van de rotatiedemper achteraan op de TL. Niettegenstaande heb ik toch een jaar met mijn droom kunnen rondrijden.
Het gezond verstand zegt nu toch een VTR.
 
1:16 heb ik nog nooit gehaald op mijn tls, ook niet toen hij nog volledig in originele staat was. Ik sta meestal na 160-180km te tanken, met een verbruik van ca. 1:13.
N.b. Een beetje tls heeft ook standaard meer achterwiel pk's en Nm's :X

yep, jij 8pk en 7nm meer ;)
standaard (van beide) is het verschil groter.

Je kan ook doorsparen voor een SV :9
 
Heb geen ervaring met de TL maar wel met de VTR.
Ik heb hem nu een aantal jaar, en ik heb hem nog steeds :}
Hij bevalt super, mooi geluid heerlijk vermogen.
En met wat aanpassingen is er een super sturende fiets van te maken.
De standaard vering is een beetje slap. Maar een hyperpro set kost +_ 250 euro oid.
Voorkant iets omlaag, achterkant omhoog, en het is een scheermes :9~
1 op 16 haal ik trouwens niet meer 1 op 10 met stevig rijden en rond de 1 op 13 met normaal rijden.
Suc6 met je keuze
 
Ik heb ook een tijd zitten twijfelen, maar ik ben blij dat ik voor een VTR heb gekozen. Echt een super fiets.

We zien je wel verschijnen in ons topic :)
 
Kijk, aan verhalen met ervaringen heb ik wat aan!
Het is dus een best lekker sturende fiets met wat aanpassingen?!
Vermogen is genoeg dus volgens jullie op een VTR?
Zijn er nog zaken waar je met bepaalde leeftijden op moet letten?
Zal een 97, 98 of 99-er worden...
Kilometerstanden?
Maakt dat nog uit? (Ik begrijp dat minder beter is ;) )
 
Toen ik voor de TL koos heb ik ook verder gekeken en uiteraard heb ik ook proef gereden op de VTR.

Mijn bevindingen van de Firestorm;

- Op de VTR zit je veelste rechtop
- Heeft te weining vermogen -- voelde niet sneller aan als mijn VFR750
- vermogen afgifte te liniare -- saai rijden
- Stuureigenschappen waren niet om over na huis te schrijven.
- Typisch Honda, een allemands vriend. Ik reed er op weg als of ik nooit een andere motor gehad heb.
- Geen karakter, saai

Mijn bevindingen van de TL;

- Veel meer vermogen, de 6 is een echte overdrive. Kortere eindoverbrenging los dat weer op.
- sneller als de VTR -- spannend rijden
- Betere - sportievere - zithouding - wel werken maar dat vind ik juist lekker
- mooier :9
- Achterkant zwabbert bij hoge snelheid bochten - opgelost door de vering eens goed af te stellen, geen problemen meer mee (op de openbareweg)
- stuurd zwaar (omgooien van 1 bocht naar een ander) opgelost door die k*t stuurdemper er af te gooien. Eventueel te vervangen door een goede, maatje 180 achterband ipv 190.
- Moet er op 'leren' rijden, Geef de motor tijd en hij geeft je elke keer als je er op rijd een big smile.
- Heel veel karakter, spannend

Als ik weer zou mogen kiezen dan zou ik de zelfde beslissing nemen.

Standaard op de bank aan het achterwiel; 104 Nm en 117 Pk.

Wat beteft het verbruik; beide zuipen. Hoeveel is afhankelijk van jou rechter hand. 1:18 is mogelijk op de TL. Als je je kan beheersen :X

Disclamer: Alles wat in deze post is beschreven is mijn persoonlijke mening. Er kunnen geen elkele rechten aan ontleend worden. O-)
 
Laatst bewerkt:
de TL kwam nog wel eens stil te staan.

Dat is dus grote onzin.

Die blokken zijn beestachtig sterk, ze worden niet voor niets nu nog steeds gebruikt in de v-storm en de sv (wel iets aangepast)

Ik heb 2 jaar op een '97 TLs gereden, maar ik heb nog nooit een verkeerd plofje gehoord.
De mijne was uitgerust met een pc2, bmc filter (wat niet nodig was volgens die dynojet kel) bos dempers en andere gearing.
Ding ging in de 2 gewoon op het gas met het voorwiel vlot omhoog.
Heb wel een gescheurd frame gehad, maar na drie daagjes rustig sleutelen is dat ook opgelost en had ik de kleppen en alle lagers meteen goed kunnen bekijken. (frame was gratis, dus ik heb er niet veel aan geleden)
Op het circuit is die rotatiedemper achter gewoon een klote ding (nieuwere modellen schijnen gemodificeerd te zijn)

In het begin zat ik ook te twijfelen tussen een vtr firestorm en een TLs.
Maar bij een motorzaak die ik goed ken zeiden ze "als je een toerfiets wilt moet je de firestorm pakken, en als je een racer wilt de TL"


ps. de TLs is motorfiets van het jaar '97 geweest (dus zo heel slecht zal hij wel niet geweest zijn zoals velen hier beweren)
 
Heb niet misschien meer interesse in zoiets?

full


Mijn fiets staat nu te koop.

Met o.a.;
Mooie bijna nieuwe Laser Duo-Tech titanium uitlaten
Bubble Bubble ruitje
Achterlicht met leds
Stalen remleidingen voor en achter
Bijna nieuwe banden Pirelli Diablo's
33000 km.

Gewoon een betrouwbare fiets met een zuinig verbruik. Ik kom meestal op de 1:16, maar op snelwegritten is de 1:20 te halen. En dat i.c.m zo'n vermogen :}

Prijs kunnen we het altijd over hebben
;)
 
Laatst bewerkt:
ps. de TLs is motorfiets van het jaar '97 geweest (dus zo heel slecht zal hij wel niet geweest zijn zoals velen hier beweren)

De mijne is een 1997, ik heb hem vanaf maart 1998 en doe hem nooit meer weg.
Motorisch heb ik nog nooit problemen gehad, maar het rijwielgedeelte laat te wensen over. Andere veren voor en demper achter lossen de problemen voor 99% op.
Een gescheurd frame bij de ophanging van de rotatiedemper was en is meestal het gevolg van speling op de bouten. Aanhaalmoment en de juiste ringen zijn hierbij belangrijk. Verder is de plaatsing van de swingarm in het frame tov. de kettingwielen niet erg gelukkig gekozen: de ketting moet meer ruimte hebben dan op een normale fiets anders staat hij te strak bij het inveren. Het gevolg is dan een hardtail, en juist daar kunnen de ophangpunten niet tegen en gaan scheuren.
Een aftermarket demper (ohlins, wp, techoflex etc) gebruikt andere punten en belast de punten ook weer anders. Scheuren is dan geen issue meer.
Als je een s koopt, kijk dan naar de ophanging van de rotatiedemper en luister bij het inveren van de motor. Een demper die tikkende geluiden maakt bij het inveren is of kapot, of heeft speling op de ophanging.
Scheuren onder het balhoofd komt ook voor, de reden en tech. verklaring daarvan weet ik niet.
Er zijn voor een 1997-er nogal wat fabrieksmods geweest, zorg ervoor dat de TL die je op het oog hebt de mods heeft gehad. (ik verwacht dat deze via Nimag te achterhalen zijn op basis van het framenummer)
Verder zijn de TL's uit 1997 het snelst: leveren de meeste pk's en Nm's. De latere TL's zijn gecastreerd omwille van het brute gedrag. Qua vermogen leveren de 1997-ers bijna net zoveel als de latere TLr's.

Ik ben niet objectief, maar de VTR is gewoon meer een toerfiets waar je af en toe mee kan knallen en die minder eisen aan de rijder stelt. De TLs is een knalfiets waar je af en toe mee kan toeren.

succes met je keuze, enne de VTR is ook ok, want het is een twin.
tlh
 
Laatst bewerkt:
Scheuren onder het balhoofd komt ook voor, de reden en tech. verklaring daarvan weet ik niet.

zoek de 2 verschillen. links nieuw. rechts gebruikt.

2frames.jpg



Die 2 gaten voor in het gietstuk zijn dicht gemaakt.
misschien geeft dit weer een ander krachtenspel op het gietstuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan