Suzuki TL1000S aanschaffen

NC30Kerel

MF veteraan
1 apr 2004
3.974
0
Brisbane
Hallo mensen,

Ik heb nu een ZX9R en wil een andere motor.
Een aantal motoren komen bij mij naar boven (R1 98-02, VTR SP1, RSV MILLE, Gixxer1000) maar ook de Suzuki TL1000S. Een vriend van mij uit Frankrijk kwam met zo'n ding aanrijden en ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje verliefd ben geworden....ik heb zelf niet zo veel met (half) naked bikes, maar de S is toch wel zeer wonderschoon om te zien! En een lekkere TWIN met heerlijk geluid en power is altijd goed natuurlijk.
Mijn twijfel is het vermogen, het ding heeft 125pk, wat redelijk veel is, maar mijn 9R heeft er 143 op achterwiel en doet 300 op klokje, is de TL1000S echt bruut snel? Ik weet dan in NL je er niks mee kan, gaat t niet om, ik ga vaak naar DL en wil weten wat zon TL op top doet en of ie ook echt ziek trekt aan je armen. De ZX was snel genoeg maar meer vermogen mag altijd.
Info over betrouwbaarheid over de TL is ook zeer welkom, ik hoorde iets over problemen met koeling??? Verdere ifo over sturen en comfort.... :}
Alle info is welkom (en fotos ook!!! :9 !!!!
Alvast zeer bedankt. :)
 
Laatst bewerkt:
Zo eentje ??

full
 
En je treft want met een goed bod issie van jou, maak je geen zorgen over de trekkracht, TL staat van meet af aan bekend als wheeliemonster en ik heb er ook nog eens 4 tandjes bij op het achtertandwiel, das dus wat je noemt instant-acceleratie :)
 
Ik denk dat je eens moet gaan proefrijden. De oude ZX-9 zijn op top gewoon bloedsnel. Dat zal en TLS niet halen, maar ja zoals je al zijn, in NL heb je daar weinig aan. Als het je puur om topsnelheid gaat zijn er veel snellere fietsen dan een TL, maarqua karakter.... Weinig denk ik.

Kom eens lang op het TL 1000 rijders deel 12 - still going strong! Zitten meer mensen die weten hoe of wat.

Een TLS is een heel betaalbare fiets die beresterk is meeste hebben een echte 120-130 aw-pk's en 100+ nm aanhet wieltje. Dat is imo meer dan genoeg om overal lekker te kunnen rijden.

De TL is een liefhebbersfiets. Je houd ervan of je haat ze 8-)
 
@ Marcoz: Mooie fiets, alleen vind ik zwart de must-have kleur voor de TL.

@ Shaggy:
Het is niet zo zeer dat de absolute topsnelheid zo belangrijk is, meer de manier waarop de motor doortrekt boven de 200-220 km/h, das gewoon kicken.
100+ nm op wiel is bruut, ik zal idd eens gaan proefrijden en ervaren hoe zon big twin van Suzuki voelt!

Bedankt voor de reacties iig, ik zal het TL topic checken, alleen zit ik nog ff met de betrouwbaarheid en verbruik!
 
Ik heb zelf ook een TL/S gehad.

+ punten : Bottompower, Geluid met een paar carbon brullers :9~ ,Uitsraling.

- punten : Wegligging/ Stuurgedrag.

Ik heb nog nooit een motor gehad die zo slecht stuurde! Zeker als het gaat om de wat langere snelle bochten (rotondes ging wel) . Totaal niet stabiel.Heeft zeer waarschijnlijk met die rotatiedemper te maken.

Ik heb 'm vorig jaar tegen een 2002 R1 ingeruild, dat stuurt pas goed en dan heb ik het nog niet eens over de power.
 
Ik heb zelf ook een TL/S gehad.

+ punten : Bottompower, Geluid met een paar carbon brullers :9~ ,Uitsraling.

- punten : Wegligging/ Stuurgedrag.

Ik heb nog nooit een motor gehad die zo slecht stuurde! Zeker als het gaat om de wat langere snelle bochten (rotondes ging wel) . Totaal niet stabiel.Heeft zeer waarschijnlijk met die rotatiedemper te maken.

Ik zeg : WP-achterveertje :)
 
Wegligging is zeer belangrijk, had dat niet verwacht.
Hoeveel verschil in power?
Dan zou ik eerst eens wat reviews gaan lezen. De TL staat niet echt bekend om zijn lichtvoetigheid. Zeker niet als je bijv een NC-30 gewend bent. Hij is wel weer een heel stukje lichter dan je ZX-9.

Ik heb hier een aantal reviews staan van de TL1000. Goed leesvoer: http://www.motorbike-forum.com/TL1000-Review/
 
Vergelijk anders de cijfers eens:


Model: Kawasaki ZX-9R Ninja
Year: 1997
Category: Sport
Rating: 75.7 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 899.00 ccm (54.86 cubic inches)
Engine type: In-line four
Stroke: 4
Power: 141.00 HP (102.9 kW)) @ 10500 RPM
Torque: 96.00 Nm (9.8 kgf-m or 70.8 ft.lbs) @ 9000 RPM
Valves per cylinder: 4
Starter: Electric
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Kawasaki repair manual.
Physical measures
Dry weight: 218.0 kg
Seat height: 800 mm (31.5 inches) If adjustable, lowest setting.
Chassis and dimensions
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Single disc
Speed and acceleration
Top speed: 280.0 km/h (174.0 mph)
Power/weight ratio: 0.6468 HP/kg


Model: Suzuki TL 1000 S
Year: 1999
Category: Sport
Rating: 77 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 996.00 ccm (60.78 cubic inches)
Engine type: Twin
Stroke: 4
Power: 125.00 HP (91.2 kW)) @ 8500 RPM
Torque: 105.00 Nm (10.7 kgf-m or 77.4 ft.lbs) @ 8000 RPM
Compression: 11.3:1
Bore x stroke: 98.0 x 66.0 mm (3.9 x 2.6 inches)
Fuel system: Injection
Valves per cylinder: 4
Starter: Electric
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type
final drive: Chain
More details Consult a Suzuki repair manual.
Physical measures
Weight Dry: 187Kg
Front percentage of weight: 47.3
Seat height: 810 mm (31.9 inches) If adjustable, lowest setting.
Wheelbase: 1,415 mm (55.7 inches)
Chassis and dimensions
Front suspension travel: 120 mm (4.7 inches)
Rear suspension travel: 128 mm (5.0 inches)
Front tyre dimensions: 120/70-ZR17
Rear tyre dimensions: 190/50-ZR17
Front brakes: Dual disc
Front brakes diameter: 320 mm (12.6 inches)
Rear brakes: Single disc
Rear brakes diameter: 220 mm (8.7 inches)
Speed and acceleration
Top speed: 250.0 km/h (155.3 mph)
0-100 km/h (0-62 mph): 3.300 seconds
60-140 km/h (37-87 mph), highest gear: 10.000 seconds
Other specifications
Fuel capacity: 17.00 litres (4.49 gallons)
Fuel consumption pr. 10 km (6.2 miles): 0.68 litres (0.18 gallons)


De blokken van de TL zijn degelijk en sterk. Waar de meeste merken gooien met PK opgaves komen die van de TL vaak wel erg in de buurt van de opgave, en gaan er zelfs overheen.
De opgave van een TLS is 125pk De meeste maken tussen de 120 en 130 echte aw pk's, geen krukas pk's dus, daar komt een koppel bij van 100-110 nm
Een ZX-9R uit '97 zal ook rond de 130 echte aw pk's uitkomen globaal gezien. Alleen heeft een TL wat meer koppel, en belangrijker, is een TLS een 30 kilo lichter!

Check zeker even deze review van een TLS zoals ie bij de introductie had moeten zijn. Betere vering en je weet niet wat er gebeurt met de Widowmaker:
http://www.motorbike-forum.com/TL1000-Review/Vanaf%2520bovenkant-11.jpg
http://www.motorbike-forum.com/TL1000-Review/Vanaf%2520bovenkant-13.jpg
http://www.motorbike-forum.com/TL1000-Review/Vanaf%2520bovenkant-14.jpg
http://www.motorbike-forum.com/TL1000-Review/Vanaf%2520bovenkant-15.jpg
http://www.motorbike-forum.com/TL1000-Review/Vanaf%2520bovenkant-16.jpg

Je moet er van houden, maar ik zou er zeker eens op gaan rijden als je de kans krijgt
 
Laatst bewerkt:
qua optrekken hou ik mijn broer bij, die heeft een yamaha thunderace, ongeveer vergelijkbaar met een zx9r dacht ik zo...
 
@ Shaggy:
Je links werken niet....

In acceleratie zullen ze mekaar dus niet veel schelen, ik zal binnenkort eens kijken of ik een proefrit kan scoren, daar valt en staat alles mee natuurlijk. (ben ook benieuwd naar windbescherming etc natuurlijk).

Alleen hoe zit t nou met de betrouwbaarheid? Blokproblemen kwamen toch veel voor? Iemand bekend hiermee?
 
@ Shaggy:
Je links werken niet....

In acceleratie zullen ze mekaar dus niet veel schelen, ik zal binnenkort eens kijken of ik een proefrit kan scoren, daar valt en staat alles mee natuurlijk. (ben ook benieuwd naar windbescherming etc natuurlijk).

Alleen hoe zit t nou met de betrouwbaarheid? Blokproblemen kwamen toch veel voor? Iemand bekend hiermee?
Windbescherming is volgens mij gewoon goed, ondanks dat het alleen een topkuip is.

De blokken zijn prima en eigenlijk bulletproof. Alles valt en staat bij goed en tijdig onderhoud. De blokken worden nog steeds gebruik in fietsen als de SV1000, V-Strom en Cagiva Raptor etc. Dus is er weinig mee aan de hand.

De TL heeft enkel kinderziekten die allemaal inmiddels bekend zijn en meestal goed en simpel op te lossen.
Bekende dingen zijn slippen van de koppeling bij verkeerde olie of zwakke veren. Knallen en vlammen uit de uitlaat door kapotte uitlaat pakking etc.

Valt allemaal wel mee. Fietsen genoeg bekend met dik meer dan 40 en 60.000 probleemloze km's.
 
Het '97 model (heb ik dus gehad) kan ook problemen hebben met een lekkende tank.
Het had, als ik me niet vergis, te maken met een rubberen afdichtring.

Dit was 1 van de modificaties die uitgevoerd moest worden

Verder had je dus inderdaad de koppeling, de stuurdemper en de computer unit (ECU geloof ik) waar wat aan gedaan moest worden.

Hiervoor zijn dus terugroepacties geweest vanuit Suzuki.

Als al die modificaties waren uitgevoerd werd er een groen "ok" stickertje op het frame geplakt.

Voor zover ik weet geld dit dus alleen voor het '97 model.

Ik zou in ieder geval ff een proefrit maken op de TL, als het kan op meerdere. En dus ook vragen of de verkoper iets weet over de modificaties en of deze zijn uitgevoerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan