Suzuki tr 500 restaureren

Rene W

Rookie
18 apr 2018
12
0
Hallo,ik ben bezig om een originele tr 500 te restaureren,het is een originel van de eerste generatie luchtgekoeld en heeft het laatst in 1977 geraced bij de NMB.
Het plan is om de restauratie zo uit te voeren dat het originele karakter bewaard blijft met alle veranderingen die destijds op de motor zaten .
full
 
Gaaf en zeker met de bijpassende aanhanger :) :t
 
Prachtig ding en ook de andere voertuigen. :t

In 1977 hoefden er nog geen geluidsdempers op de expansie uitlaten te zitten.
Dus die kunnen er af. Nog meer 2takt geluids geweld. :9

Weet je ook wie er in 1977 met de TR bij de Nmb heeft gereden?
Mijn pa was in 1978 bij de NMB begonnen met motorracen op een omgebouwde Suzuki 350cc straatfiets. Deze was van Mile Pajic geweest.
 
Laatst bewerkt:
In 1977 heeft Geert Fortuin er mee gereden,verder is het verleden onbekend.
de dempers zaten er in '77 ook al op dus die blijven er op.
Ik ben niet van plan om ook maar iets te veranderen zolang het de veiligheid niet aantast,in de 70er jaren is deze racer diverse malen aangepast om hem"beter"te maken,zo is het zitje door een Yamaha TD3 zit vervangen,het Suzuki achterwiel door een Yamaha wiel,het voorwiel door een magnesiun Fontana 4ls met Borranivelg,de voorvork door een Ceriani GP vork en is de oliepomp verwijderd.
Wat wel vervangen wordt zijn de oude Dunlop racing peerbanden,die zijn zo hard dat ze zonder lucht er in niet meer indeuken als je op de fiets zit.
Helaas mist het blok de bak,koppeling en krukas en zijn de cilinders nogal verwoest.
Ik heb nog 3 T500 blokken waar we wel wat mee kunnen qua onderdelen overzetten en aanpassen.
Ik probeer om het geheel niet over te spuiten en het meeste van de originele verf te bewaren met het patina wat er in de jaren op is gekomen.
De aluminium delen worden/zijn gepolijst maar niet overgepolijst,hier en daar zit het weer een beetje in en dat laat ik zo.....alweer patina.
Het wordt geen showroom trailer queen,gewoon een rauwe racer die niet mooi hoeft te zijn maar hard gaat.......zoals het hoort dus.
Als het lukt wil ik er in de toekomst mee gaan (demo)racen,de fiets is niet van mij maar de eigenaar waar ik hem voor moet restaureren is geen coureur en durft er niet mee te racen,volgens hem moet ik dat dan maar doen.
Oh ja,de auto en de aanhanger waar de motor mee vervoerd is zijn uit 1929.....een A-Ford ongerestaureerd in originele staat.
Verder staan er in de schuur nog wat klassiekers,1952 CZ,1957 Jawa,1925 Terrot en een '73 Yamaha fs1.
Eerder stonden er ook nog 50cc racers maar die zijn wegens gezondheidsredenen verkocht.
full
 
Museumcurator. :}


Ga direct door naar dit topic: "Nog meer Antiek Schroot" Ga niet langs start, u ontvangt geen 20.000 Pleuro. :+


Ja,ik heb niet zoveel met moderne dingen,overbodige electronische meuk die alleen maar storingen geven,motorfietsen die wel 300 km/u kunnen in een land waar je max 130 mag em meer van die onzin......geef mij maar mijn ouwe meuk
 
Simca,toen ik nog jong en onbedorven was een Simca ralley1 gehad.....op het circuit van Zandvoort gerold en afgeschreven.
Even een plaatje van wat ander schroot wat ik heb/had
full
 
Foto's op een externe website, server laden en hier linkjes posten. Of de foto's in je documentenlijst laden en dan linken in een post.
Linken gaat door in je reactie op het beeldbuisje te klikken (9e van rechts) en daar de url in te plakken.
 
Wat moeilijk,ik ben niet alleen op motorisch gebied ouderwetsch,ook op digitaal gebied ben ik een behoorlijke neanderthaler..........zal het wel eens proberen,de faq heb ik gelezen en ook niet begrepen,misschien lukt het nog wel eens.
 
Ik ben met een simpel klusje begonnen,de benzinetank,daar zat nog wat 40 jaar oude benzine in wat natuurlijk de kraan totaal verstopt had met vergumde meuk,de kraan uit elkaar gehaald en schoongemaakt en weer met nieuwe pakkingen in elkaar gezet,deze werkt weer perfect.
Ook de dop gedemonteerd en gepolijst en met een nieuwe pakking weer gemonteerd en de tank gepoetst en bijgeschilderd met behoud van de oude verf en patina.
full
 
Mooi hoor!

En;

Ik probeer om het geheel niet over te spuiten en het meeste van de originele verf te bewaren met het patina wat er in de jaren op is gekomen.
De aluminium delen worden/zijn gepolijst maar niet overgepolijst,hier en daar zit het weer een beetje in en dat laat ik zo.....alweer patina.
Het wordt geen showroom trailer queen,gewoon een rauwe racer die niet mooi hoeft te zijn maar hard gaat.......zoals het hoort dus.

*O* :} *O* :} :t

Er staat in de laatste 'Classic & Retro' een leuk stukje over iemand die er hetzelfde mee omgaat :t
 
Laatst bewerkt:
Prachtige ouwe racer!! En de restauratie wordt op de juiste manier beetgepakt, geen overkill maar de ziel van de motor wordt behouden. Precies zoals het hoort imho!
 
Mooi mooi mooi ga ik lekker volgen ben zelf al jaren bezig met een Suzuki tweetakt dus wat inspiratie is nooit weg! Goed ook dat het geen als nieuwe gelikte fiets gaat worden hou ik wel van beetje patina veel succes met bouwen!
 
Laatst bewerkt:
Ja,ik heb niet zoveel met moderne dingen,overbodige electronische meuk die alleen maar storingen geven,motorfietsen die wel 300 km/u kunnen in een land waar je max 130 mag em meer van die onzin......geef mij maar mijn ouwe meuk

Zielsverwant! *O* :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan