Suzuki tu 125 x hobbelt als een hobbelpaard

Arnout.Pardon

Rookie
11 jan 2021
20
1
Sinds een dag of twee heb ik eindelijk een nummerplaat ontvangen voor men kleine Suzuki waar ik sinds een week of drie aan aan het sleutelen ben. Vandaag ben ik de eerste grote testrit gaan maken en na even stevig doortrekken (na een klein uurtje rijden, dus met warme motor) begon hij te hobbelen als ik aan zo'n 3000 rpm kom. (ik heb geen toerenteller dus is het een gok, kan ook minder zijn) Hij start makkelijk, draait stabiel, trekt vlot op en in neutraal gaat ie zoals normaal in hoge toeren. Als ik de choke opzet gaat zoals altijd de rpm omhoog en dat lijkt zowat het max aantal toeren dat hij wil doen. Morgen haal ik de carbu er even af om hem te kuisen want dit lijkt me een vuile naald of zijn er andere dingen dat ik zeker ook moet nakijken?

Een ander probleem dat ik gemerkt heb is dat hij moeilijker in neutraal gaat als hij warm is. Neutraalstand is zowizo heel gevoelig, maar met een warm blok is wordt het hard trekken en duwen en schiet hij er steeds voorbij. Als ik de motor uitzet gaat hij weer makkelijk in neutraal.

Alle tips & tricks welkom!
 
Ondertussen ben ik hier op het forum nog wat topics met gelijkaardige problemen tegen gekomen waaruit ik kon afleiden dat de kans groot is dat het aan de carbu zal liggen.
Op het blok en in de handleiding staat dat er 1,3 liter 10w40 in moet en heb dat er dus in gegoten. Is het aan te raden om eens een dikkere of minder dikke olie te proberen?
 
Ondertussen ben ik hier op het forum nog wat topics met gelijkaardige problemen tegen gekomen waaruit ik kon afleiden dat de kans groot is dat het aan de carbu zal liggen.
Op het blok en in de handleiding staat dat er 1,3 liter 10w40 in moet en heb dat er dus in gegoten. Is het aan te raden om eens een dikkere of minder dikke olie te proberen?
Behalve de soort olie kan het merk ook behoorlijk verschil uitmaken .
Dit uit eigen ervaring met meerdere motoren.
 
Misschien is het een type eigen verschijnsel , helaas zie je deze motor niet zo vaak dus dat wordt googelen.
Maar ook dan zijn er oplossingen. Heb je het bedieningsmechaniek al schoongemaakt en afgesteld ?
Wb je carburateur , echt schoonmaken is iets waarover hier zat te vinden is en gaat verder dan de naald of hoofdspoeier reinigen of in z'n geheel in een ultrasoon badje leggen.
Succes.
 
Ik heb vandaag de carburateur gedemonteerd en gekuist en het probleem is opgelost! Hij rijd weer zonder problemen.
@chris 708 bedoel je met bedieningsmechaniek de hendel en kabel? Die heb ik vorige week nog gesmeerd en afgesteld.

Het gekke is dat hij vlot in neutraal gaat als ik de motor uitzet. Toen ik de motor kocht plakte de koppelringen samen. Ik heb ze gedemonteerd en los geprutst maar zou het kunnen dat ze nog steeds een beetje plakken (sindsdien ongeveer 60km gereden) waardoor er een beetje kracht van de motor op de tandwielen blijft staan en daardoor zwaarder schakelt?
 
Ik heb vandaag de carburateur gedemonteerd en gekuist en het probleem is opgelost! Hij rijd weer zonder problemen.
@chris 708 bedoel je met bedieningsmechaniek de hendel en kabel? Die heb ik vorige week nog gesmeerd en afgesteld.

Het gekke is dat hij vlot in neutraal gaat als ik de motor uitzet. Toen ik de motor kocht plakte de koppelringen samen. Ik heb ze gedemonteerd en los geprutst maar zou het kunnen dat ze nog steeds een beetje plakken (sindsdien ongeveer 60km gereden) waardoor er een beetje kracht van de motor op de tandwielen blijft staan en daardoor zwaarder schakelt?
dat dus.
 
Verse koppelringen en opgelost? Of gewoon nog een paar km's laten slijten en komen ze wel los?
eerst door rijden, zien wat er gebeurt. de nieuwe olie moet eerst wel de gelegenheid krijgen om in het frictie materiaal te komen. geen verbetering, dan andere olie proberen. heeft uiteindelijk niks te maken met de koppelingsplaten zelf.
nb kontroleer wel de of bij bediening de koppeling ook helemaal vrij komt. aka afstelling koppelingkabel.
 
Koppeling aan blok.jpg
Dit is de aansluiting van de koppelkabel op het blok.
Als ik hem (met motor uit) in 1e versnelling zet en ontkoppeling intrek moet ik hard duwen om het achterwiel te draaien. Als ik hoger in versnelling ga wordt het makkelijker om het wiel te draaien. (vierde en vijfde gaan zonder moeite)
Ik heb ook even getest of het wiel vlotter draait in eerste als de hendel op het blok verder draait dan normaal gebeurt met de ontkoppelhendel aan het stuur, maar dat maakt geen verschil.

@lexe wat bedoel je met andere olie? ander merk of ook een ander type?

Bedankt allemaal om mee te denken!
 
Het afstellen van de kabel heeft geen verschil gemaakt bij het ontkoppelen en heb nu zo'n 100 km met verse olie gereden dus ik zou denken dat het frictiemateriaal nu wel verzadigd is. Zou er in het blok iets versleten kunnen zijn wat ik kan nakijken?
 
Het afstellen van de kabel heeft geen verschil gemaakt bij het ontkoppelen en heb nu zo'n 100 km met verse olie gereden dus ik zou denken dat het frictiemateriaal nu wel verzadigd is. Zou er in het blok iets versleten kunnen zijn wat ik kan nakijken?
Ja de koppeling zelf,een motor in z,n 1 moet je met de ingeknepen koppeling makkelijk het wiel kunnen draaien zelfs met de hand,
is dat niet het geval dan is er iets niet in orde met de koppeling,klevende platen of gewoon slijtage.
 
Bekijk bijlage 1590923
Dit is de aansluiting van de koppelkabel op het blok.
Als ik hem (met motor uit) in 1e versnelling zet en ontkoppeling intrek moet ik hard duwen om het achterwiel te draaien. Als ik hoger in versnelling ga wordt het makkelijker om het wiel te draaien. (vierde en vijfde gaan zonder moeite)
Ik heb ook even getest of het wiel vlotter draait in eerste als de hendel op het blok verder draait dan normaal gebeurt met de ontkoppelhendel aan het stuur, maar dat maakt geen verschil.

@lexe wat bedoel je met andere olie? ander merk of ook een ander type?

Bedankt allemaal om mee te denken!
Bekijk bijlage 1590923
Dit is de aansluiting van de koppelkabel op het blok.
Als ik hem (met motor uit) in 1e versnelling zet en ontkoppeling intrek moet ik hard duwen om het achterwiel te draaien. Als ik hoger in versnelling ga wordt het makkelijker om het wiel te draaien. (vierde en vijfde gaan zonder moeite)
Ik heb ook even getest of het wiel vlotter draait in eerste als de hendel op het blok verder draait dan normaal gebeurt met de ontkoppelhendel aan het stuur, maar dat maakt geen verschil.

@lexe wat bedoel je met andere olie? ander merk of ook een ander type?

Bedankt allemaal om mee te denken! jou motor de Zelfde Eigenschap als de motor warm is dan.
Heeft jou motor dat ook als deze warm is gedraaid .Mijn motor heeft ook een natte plaatkoppeling en altijd meer weerstand als deze koud is daarom start ik deze nadat ik hem eerste in zijn eerste versnelling heb gezet koppeling ingetrokken loop( duw) tot dat de grootste weerstand weg is ,nu druk op de startknop en rijden maar
 
Heeft jou motor dat ook als deze warm is gedraaid .Mijn motor heeft ook een natte plaatkoppeling en altijd meer weerstand als deze koud is daarom start ik deze nadat ik hem eerste in zijn eerste versnelling heb gezet koppeling ingetrokken loop( duw) tot dat de grootste weerstand weg is ,nu druk op de startknop en rijden maar
je maakt je moe voor niets
 
Heb je de oude olie er uitgehaald voordat je gevuld hebt?

Ga anders toch maar de hardware van de koppeling controleren cq vervangen
 
Bedankt allemaal!

@daddyphilipsen het schakelmechanismen gaat vlot. Ik kan makkelijk met twee vingers van versnelling veranderen als de motor niet draait.
@W.Berenschot Als de motor niet draait (zowel warm als koud) schakelt hij zonder problemen. Ook als de motor koud draait gaat het vrij vlot. Als het blok warm is voelt het als een mechanische weerstand. Iets dat niet helemaal uit de weg draait/schuift tijdens het ontkoppelen.
@halflive ik heb de platen er uitgehaald om ze los te maken van elkaar en toen leken ze (op het zicht) in orde. Kan een kleine vervorming een groot verschil maken of valt dat mee? Best nog eens nakijken op een stuk marmer ofzo?
@Rob RD Ik heb alle oude olie er uit gehaald toen ik de koppelplaten eruit heb gehaald om te kijken of er nergens residu of schilfers inzaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan