Suzuki V-Strom DL650 of Kawasaki Versys 650?

Suzuki V-Strom DL650 of Kawasaki Versys 650?


  • Totaal aantal stemmers
    28

SaskiavW

MF'er
23 okt 2018
87
17
Hoi,

Inmiddels heb ik mijn Suzuki SV650 verkocht en ben ik al enige tijd op zoek naar een nieuwe motor.
Korte situatieschets: op mijn SV650 kreeg ik last van mijn rug vanwege de zithouding en vond ik de windbescherming te minimaal (lees: waaide van m'n motor af op de snelweg). Daarom ben ik nu op zoek naar een motor waarbij ik recht(er)op zit en die een goede windbescherming heeft.
Andere 'eisen': het liefst uit minimaal 2007, met maximaal 40.000 km op de teller.
Bonuswensen: (top)koffer, windschermverhoger (spoiler), handvatverwarming en onderkuip.
Budget: €4.500.

Na intensief onderzoek kwam ik uit op twee modellen: de Suzuki V-Strom DL650 en de Kawasaki Versys 650.
Op dit moment heb ik twee motoren op het oog, die hebben de volgende specs:

Suzuki V-Strom DL650
2009
24.000 km
Top- en zijkoffers
Handkappen
Vraagprijs: €4.650

Kawasaki Versys 650
2009
22.500 km
Handkappen
Handvatverwarming
Windschermverhoger (spoiler)
Onderkuip
Vraagprijs: €4.390

Ik heb geen voorkeur qua kleur/uiterlijk. Enige waar ik dus wel rekening mee houd: als ik de V-Strom koop, breid ik 'm zelf nog uit met spoiler, handvatverwarming en onderkuip. Al met al komt daar dus nog zo'n €400/€450 bij. Bij de Versys 650 moet mogelijk nog een koffer aangeschaft worden, ik kan niet direct zien of dat een optie is bij deze motor (een koffer plaatsen). Bovenstaande prijzen zijn natuurlijk vraagprijzen, dus wie weet kan ik daar nog iets vanaf krijgen.

Shoot! Wat is jullie advies? Puur op basis van specs, rijcomfort, kwaliteit, onderhoud, etc.?
 
Rijdt zelf een vstrom 650 heel tevreden over ook proefgeren op een versys 650 vondt deze wat meer trillen kijk anders eens in het vstrom topic of versys topic
 
Op de versys kan je zeker een koffer plaatsen. Dat is een simpele beugel en kofferplaat. Motea verkoopt volledige sets motorspecifiek.
Ik heb ze beide gereden. Vind zelf de Versys leuker om te rijden. Ze zijn beiden zeer betrouwbaar. Zou zeggen: doe een proefrit en ga voor degenen welke het beste voelt.

Verder niet geheel onbelangrijk: wat is de technische staat van de motoren? Hoe zit het met slijtageonderdelen zoals: remmen, ketting etc?
Dat kan nog een flinke extra kostenpost zijn als die slecht zijn. (banden, remvloeistof, kleppen gesteld ja of nee, wanneer voor het laats onderhoud gehad en olie + filter vervangen?)

RIj nu wel een KTM 1290 super advernture s en dat is weer hele andere koek haha.
 
Rijdt zelf een vstrom 650 heel tevreden over ook proefgeren op een versys 650 vondt deze wat meer trillen kijk anders eens in het vstrom topic of versys topic

Dank voor de tip!

Op de versys kan je zeker een koffer plaatsen. Dat is een simpele beugel en kofferplaat. Motea verkoopt volledige sets motorspecifiek.
Ik heb ze beide gereden. Vind zelf de Versys leuker om te rijden. Ze zijn beiden zeer betrouwbaar. Zou zeggen: doe een proefrit en ga voor degenen welke het beste voelt.

Verder niet geheel onbelangrijk: wat is de technische staat van de motoren? Hoe zit het met slijtageonderdelen zoals: remmen, ketting etc?
Dat kan nog een flinke extra kostenpost zijn als die slecht zijn. (banden, remvloeistof, kleppen gesteld ja of nee, wanneer voor het laats onderhoud gehad en olie + filter vervangen?)

RIj nu wel een KTM 1290 super advernture s en dat is weer hele andere koek haha.

Goed om te weten. Rondrijden met een loodzwaar slot in je rugzak is ook geen pretje O-)
Technische staat kan ik zo niet zeggen. Ze staan beide bij een garage. De V-Strom heb ik al proefgereden, de Versys 650 ga ik zaterdag proefrijden.
Daarvan moet ik dat soort zaken dus nog checken.
 
Ik heb een Versys met topkoffer van Givi. Vind hem erg fijn rijden. Mijn inziens zijn beiden goede opties. Proefrijden zou ik zeggen. Overigens kan ik je een niergordel aanraden. Doet wonderen voor je rug.
 
Heb zelf ook een '09 DL gehad, exhter vondt dit vreselijk saai rijden, niet lang gehad dus.

Echter een paar fietsen verder, wederom verdiept in de DL en Versys.
(Wel nieuwe '18/'19 modellen) om duidelijk te zijn.
Beide proef gereden.

De DL heeft het uiteindelijk met veel voorsprong gewonnen.
En de '18 rijdt heel anders dan de '09.

Dus ja, ga proefrijden en ervaar zelf wat je ervan vindt
 
Vergeet de middenbok niet, wel zo handig bij het smeren van de ketting

En de Vstrom is de beste van de twee. Wint al 15 jaar op rij alle vergelijking testen in zijn klasse en zelfs van duurdere motoren. Beste restwaarde ook, ben je hem zat dan heb je hem snel verkocht voor een goede prijs.

En nu krijg ik natuurlijk weer veel reacties van de kawa lovers. Trek je daar maar niks van aan, de verkoopcijfers spreken voor zich. Een 09 Versys kan niet tippen aan een 09 Vstrom, zelfs niet aan een oudere Vstrom

Veel plezier met je Vstrom 😎😎😎😎😎
 
En “by the way”

Dit is misschien ook een optie voor je. Iets duurder maar met middenbok, onderkuip en spoiler. En ook nieuwer met minder km’s
 
Idd Saskia. Een motor die als best getest wordt en goed verkoopt past het beste bij je.


(Overigens vind ik de V strom gewoon een top motor. Ben geen Kawa fanboi net omdat ik er eentje hebt.)
 
Ik heb een Versys met topkoffer van Givi. Vind hem erg fijn rijden. Mijn inziens zijn beiden goede opties. Proefrijden zou ik zeggen. Overigens kan ik je een niergordel aanraden. Doet wonderen voor je rug.

Dat advies gaf mijn broer me ook al inderdaad, dankjewel! Ga zeker kijken naar zo'n niergordel.

Ik heb een Versys en mijn vrouw een Vstrom ik mag ook geregeld op de Vstrom rijden dus ik weet de verschillen wel.
Eigenlijk kan je aan beide motoren geen buil vallen.
De Vstrom rijd wat relaxter en de Versys wat sportiever. Zowel qua onderstel als qua motor.
Het maakt niet heel veel uit maar het verschil is wel merkbaar.

Het is heel persoonlijk waar je voorkeur ligt.

Ook voor de duopassagier is het ook lastig om een winnaar aan te wijzen.
De zit op de Versys is iets hoger waardoor je gemakkelijker mee kunt kijken en minder opgevouwen maar aan de andere kant is het zadel breder en de vering meer geschikt voor een duopassagier op de Vstrom.

Dank voor je bericht! Ik zal zelden iemand achterop meenemen, dus dat is niet zo zeer van groot belang in mijn overwegingen.
Wel vind ik het belangrijk dat de motor het goed blijft doen als je minder vaak rijdt (3-4x per maand), maar dat zal bij de één niet beter zijn dan bij de ander, denk ik?

Heb zelf ook een '09 DL gehad, exhter vondt dit vreselijk saai rijden, niet lang gehad dus.

Echter een paar fietsen verder, wederom verdiept in de DL en Versys.
(Wel nieuwe '18/'19 modellen) om duidelijk te zijn.
Beide proef gereden.

De DL heeft het uiteindelijk met veel voorsprong gewonnen.
En de '18 rijdt heel anders dan de '09.

Dus ja, ga proefrijden en ervaar zelf wat je ervan vindt

Ja, ik heb al een paar V-Strom motoren proefgereden! O.a. die uit de OP, maar ook een nieuwere/luxere uit 2011.
Beide erg prettig, vooral op de snelweg :) Maar inderdaad vrij.. stabiel, zou ik zeggen. Niet saai. En dat vind ik niet erg!

Vergeet de middenbok niet, wel zo handig bij het smeren van de ketting

En de Vstrom is de beste van de twee. Wint al 15 jaar op rij alle vergelijking testen in zijn klasse en zelfs van duurdere motoren. Beste restwaarde ook, ben je hem zat dan heb je hem snel verkocht voor een goede prijs.

En nu krijg ik natuurlijk weer veel reacties van de kawa lovers. Trek je daar maar niks van aan, de verkoopcijfers spreken voor zich. Een 09 Versys kan niet tippen aan een 09 Vstrom, zelfs niet aan een oudere Vstrom

Veel plezier met je Vstrom 😎😎😎😎😎

Dankjewel!

En “by the way”

Dit is misschien ook een optie voor je. Iets duurder maar met middenbok, onderkuip en spoiler. En ook nieuwer met minder km’s

Er staan er ontzettend veel te koop, maar veelal wel boven mijn budget. Het is lastig om de 'perfecte' V-Strom binnen mijn budget te vinden.
Ga ik dan voor een motor uit 2004, die wel alle opties heeft die ik graag wil, binnen mijn budget? Of ga ik dan voor een motor uit 2009/2010, zonder opties, binnen mijn budget? En die dan de komende jaren uitbreiden met de opties die ik wil?

En in hoeverre is de kilometerstand doorslaggevend? Ik kan een tweedehands V-Strom kopen uit 2009, met allerlei extra luxe en opties (drie koffers, 2018 navigatie, automatisch kettingsmeersysteem, middenbok, versnellingsindicator, onderkuip, verstelbaar windscherm), net een beurt gehad en een nieuwe achterband, binnen mijn budget. Maar die heeft dan wel 52.600 km op de teller. Is dat dan slim of juist niet?

Want daarnaast kan ik ook een tweedehands V-Strom overkopen, uit 2006, maar wel met maar 26.000 km op de teller. Die is ook vrij uitgebreid in opties (handvatverwarming, USB-aansluiting, topkoffer, spoiler, extra oliefilter en remblokken, nieuwe accu en vrijwel nieuwe banden), voor hetzelfde budget. Ga ik dan voor 2009 met 52.600 km of 2006 met 26.000 km?

Idd Saskia. Een motor die als best getest wordt en goed verkoopt past het beste bij je.


(Overigens vind ik de V strom gewoon een top motor. Ben geen Kawa fanboi net omdat ik er eentje hebt.)

Thanks voor je advies!
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd heb ik een Versys en mijn vrouw een Vstrom. Had ook net zo goed andersom kunnen zijn ;)
Een duidelijke winnaar is er voor mij niet.

Alle tests zeggen idd zo ongeveer hetzelfde en wat de winnaar is is vaak afhankelijk van de voorkeur van de rijder.
Komt de testrijder van een sportfiets af dan zie je ze veel de voorkeur geven aan de Versys en wanneer deze van een allroad komt de Vstrom.

Onderstel: De Vstrom geeft meer comfort en de Versys een betere wegligging.
Motor: De Vstrom is smuiger de Versys geeft iets meer punch. De Versys linkt ook iets rauwer dan de Vstrom.
Remmen: Deze zijn volgens mij in werkelijkheid identiek maar in de test krijgt de Versys vaak de voorkeur. Dit komt wellicht omdat hij iets minder duikt. Zelf merk ik weinig verschil.
Doelgroep: De Versys is meer weg en minder Allroad dan de Vstrom. Voor de Versys is geen echte Allroad versie en voor de Vstrom wel, de XTA, maar die zijn vaak nog een stukje duurder.
Uiterlijk: Bij de oudere modellen vind ik zelf de Vstrom mooier maar dan wel als er ook een carterbescherming op zit want zonder ziet voorste uitlaat en het naar voren uitstekende oliefilter er echt niet uit. Bij de nieuwste modellen precies andersom. Komt misschien ook omdat ik de lampen onder elkaar niet zo mooi vind. Al heb ik dat dus zelf wel met mijn Versys '(
Formaat: Het gewicht is vrijwel identiek maar de Vstrom een stukje forser maar ondanks dat is de zit, zelfs van de Vstrom XTA, 5mm lager dan van de Versys.

De feitelijke verschillen zijn er maar echt marginaal. Ga proefrijden en kies de motor waarop je je lekker voelt en welke je mooi vind.

Bij ons is het zo gegaan.
Het moest een Versys of een Vstrom worden en ik liep tegen een mooie Versys aan met veel opties, weinig km's en een leuke prijs.
Daarna opzoek voor mijn vrouw en we wilde niet twee dezelfde dus dat moest een Vstrom worden.

Ook hier nog een keer dank voor je reactie, heel erg fijn en behulpzaam! :)
 
Kilometerstand is minder belangrijk dan onderhoud! En 52500km is echt geen stand waarbij alles versleten is, mits hij goed onderhouden is. Hopelijk zit er een boekje bij en kun je daaraan afleiden of het onderhoud netjes is uitgevoerd.
 
Vriend van me heeft de V-strom, de vrouw de Versys. De Versys is 100% straatgericht, met de V-strom kun je naast de weg nog eens wat proberen. Maak je echter geen illusies dat ie daar heel veel klaar gaat spelen, het plastic en plaatsing van wat technische onderdelen is allemaal veel te kwetsbaar en 19/17 is niet genoeg. Eigenlijk kun je met de Versys bijna hetzelfde offroad... wat dus niet heel veel is. Ik ga ervan uit dat je dus een crossover zoekt, en dat doen ze allebei prima.

Of er een is die béter rijdt dan de ander weet ik niet, dat zal van je wensen afhangen. Ik weet wel dat ik de Versys veel leuker vind om te rijden. Stuurt heel licht en precies, lekker pittig blok. De Suzuki is comfortabeler en koersvaster. Je hebt op de strom proefgereden, op de Versys ook al? De Versys heeft singlehandedly een compleet nieuw segment op poten gezet, dat zegt wel wat.
 
Vriend van me heeft de V-strom, de vrouw de Versys. De Versys is 100% straatgericht, met de V-strom kun je naast de weg nog eens wat proberen. Maak je echter geen illusies dat ie daar heel veel klaar gaat spelen, het plastic en plaatsing van wat technische onderdelen is allemaal veel te kwetsbaar en 19/17 is niet genoeg. Eigenlijk kun je met de Versys bijna hetzelfde offroad... wat dus niet heel veel is. Ik ga ervan uit dat je dus een crossover zoekt, en dat doen ze allebei prima.

Of er een is die béter rijdt dan de ander weet ik niet, dat zal van je wensen afhangen. Ik weet wel dat ik de Versys veel leuker vind om te rijden. Stuurt heel licht en precies, lekker pittig blok. De Suzuki is comfortabeler en koersvaster. Je hebt op de strom proefgereden, op de Versys ook al? De Versys heeft singlehandedly een compleet nieuw segment op poten gezet, dat zegt wel wat.

Ik ben inderdaad niet van plan om offroad te rijden. Woon-werk verkeer en plezierritjes naar vrienden door het hele land. Snelweg, stadswegen, 80-wegen, dat soort werk. De Versys heb ik nog niet gereden, ik ga zaterdag de Versys uit de OP proefrijden. Ben benieuwd :)
 
Zoals al eerder vermeld.
Als beide onderhoud aantoonbaar is, tja, dan is de '09 misschien een betere optie.
En USB of handvat verwarming, kan er altijd achteraf nog op.

Laat je gevoel spreken, en kijk wat je mooier vindt of eisen stelt wat je fietsje 'moet hebben'.
Je kan je centen maar één keer uitgeven..
 
Ik ben inderdaad niet van plan om offroad te rijden. Woon-werk verkeer en plezierritjes naar vrienden door het hele land. Snelweg, stadswegen, 80-wegen, dat soort werk. De Versys heb ik nog niet gereden, ik ga zaterdag de Versys uit de OP proefrijden. Ben benieuwd :)
rijdt dus wel regelmatig ofroad , tegenwoordig wel met heidenau banden
 

Bijlagen

  • IMG_20190105_143614.jpg
    IMG_20190105_143614.jpg
    105,6 KB · Weergaven: 22
  • IMG_20190105_143631.jpg
    IMG_20190105_143631.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 25
  • DSC00003.JPG
    DSC00003.JPG
    193,6 KB · Weergaven: 25
Terug
Bovenaan Onderaan