Suzuki VX 800 tik-geluid

jeroen-ktm

Rookie
3 mrt 2015
9
0
Zwolle
Hallo,

Vorige week heb ik een Suzuki VX 800 gekocht voor mijn vriendin. De motor liep perfect maar was traag als wat. Vervolgens heeft de verkoper de voorste bougie vervangen en toen reedt hij weer op 2 cillinders en ging hij als een tiet! Nu heb ik dat nog gecheckt door de bougiedop eraf te trekken van de voorste cillinder en ja hoor, hij liep nogsteeds.

Lang verhaal kort, motor gekocht en naar huis gereden maar nu valt mij het volgende op. Zowel bij stationair draaien als bij het rijden komt er een tikkend geluid bij de voorste cillinder vandaan. Het tempo van het getik gaat mee omhoog met de toeren. Weet iemand wat dit kan zijn? Verder loopt de motor heel mooi en is hij lekker fel.

Suzuki VX800 uit 1998
KM stand 66.000

Alvast bedankt voor enig reactie.


Groet Jeroen
 
Wanneer heeft de motor z`n laatste klepstelbeurt gehad? Zitten de bouten van de uitlaat bij het blok goed vast, je zal niet de eerste wezen met een tikkende uitlaatpakking omdat de bouten te los zitten. ;) succes
 
Dat zal ik direct even checken bij de uitlaat. Thanks! Wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn weet ik niet. De verkoper ook niet. Wat kost dat ongeveer voor 2 cilinders om dat te laten doen? Of kun je dat zelf ook met technische basis kennis?
 
Dat zal ik direct even checken bij de uitlaat. Thanks! Wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn weet ik niet. De verkoper ook niet. Wat kost dat ongeveer voor 2 cilinders om dat te laten doen? Of kun je dat zelf ook met technische basis kennis?
De kosten kun je opvragen bij de motorzaak waar je dat zou willen laten doen.

JE kunt ook een werkplaatshandboek zoeken, dat doorlezen en dan bedenken of je het ev zelf wilt doen.
 
Een veel voorkomend probleem met deze blokken is de slechte smering van de voorste nokas....
Waardoor er speling op de nokas komt en deze gaat tikken...

de kans is groot dat het gewoon de klepspeling is maar houd bovenstaande in je achterhoofd als het tikken blijft na het afstellen van de kleppen...
nieuwe cilinderkop is geen leuke grap....
 
Klinkt als kleppen...
met een grote schroevendraaier kun je het geluid beter lokaliseren...
zet hem boven tegen de kop aan dan kun je duidelijk horen of het de kleppen zijn....

je hebt dan nog geluk...bij de voorste cilinder kun je redelijk makkelijk bij de kleppen
 
Ik heb zojuist een filmje gemaakt van het geluid. Misschien dat het daar wat helderder van wordt...


Hoi heb bijna 150000 km op een VX gereden zonder problemen het tikken is eigenlijk normaal dit zijn de kleppen de je hoort.
Als het tikken van dieper wegkomt dan kan het de nokkenas ketting zijn
Verder als je het blok normaal behandeld het is geen Racer en regelmatig olie controleerd dan kan het blok wel 300000 km mee. mijn VX gebruikte geen drup olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan