Suzuki VX 800 --> zwetend blok, erg?

DiggerNL

Rookie
30 apr 2006
14
0
Reuver
Hallo motorliefhebbers,

Ik sta op het punt om een VX800 aan te schaffen, maar nu hoor ik van de huidige eigenaar dat het enige wat er aan de motor is op te merken dat het motorblok een beetje zweet.
Omdat ik nog niet ben gaan kijken, weet ik niet precies waar hij zweet, maar ik vroeg me af of dit erg is. Of dat het wellicht een dure reparatie is om het te laten maken.
Kan iemand me wat tips geven?


Hartelijk dank!
:}
 
Een beetje zweten van een blok kan echt geen kwaad. Het enige waar je op moet letten is dat hij niet lekt. Een VX800 is een tourmotor -> dus geschikt voor veel km. Ik weet niet hoeveel KM hij gereden heeft, maar je moet eerder opletten als een motorblok met een hoge km stand niet zweet dan wel.
Bij normaal gebruik krijg je bij de meeste motorblokken rond de 50K KM een beetje een oliefilm over het blok. Dit is het zogenaamde zweten. Dit houdt in dat de pakkingen van je blok het wat minder beginnen te doen.
Dus tenzij iemand zijn blok iedere keer poetst of het blok uit elkaar heeft gehaald en alle pakkingen heeft vervangen is het normaal. En als iemand zijn blok uitelkaar heeft gehaald zou je je is af kunnen vragen waarom dat is gebeurd.
 
Zweten doet hij als je de verkoper bent, lekken als je de koper bent.
Een lekkage zweten noemen vind ik zo'n onzin, je hebt gewoon kleine en grote lekkages.
En wat als een kleine begint wordt vanzelf een grote, daar kan je op wachten. Maar belangrijker is inderdaad de vraag, waar en wat lekt hij?
 
Bedankt voor jullie reacties.

De motor is van 1995 en heeft 18000 km gelopen. De eigenaar spreekt over een klein beetje zweten op het blok, maar zegt te weinig verstand ervan te hebben om aan te geven op welke plaats hij precies zweet.
Vanavond ga ik kijken, dus dan kan kan ik het zelf zien.

@Voodoo Child: Ik zou hem beter kunnen laten staan als de voetpakking lekt?
Waar zit deze voetpakking dan precies? Is dit ergens onder in de carterpan of tussen de cylinder en het onderblok?

Ik hoor het graag.
 
Voetpak. zit onder de cylinders.

18.000 km is helemaal niks. De vraag is of dat inderdaad zo is.

Van 1991 tot 1999 heb ik er een gehad. 80.000 op de teller gezet. Nieuw gekocht dus dan mag je wel wat verwachten.
Niet dus. Liep heel erg slecht. OOk de dealer kon er geen chocola van maken.
Is nooit (in mijn optiek) een goede motor geweest, maar dar denken anderen weer anders over.
 
Soms is na-trekken van bouten nuttig/nodig; bij brommers deed ik dat altijd "op gevoel" aan het warmGEREDEN blok maar dat zal waarschijnlijk bij deze grotere beesten een te primitieve/grove benadering kunnen zijn. Bouten in groepen, zo "kruiselings" mogelijk om-en-om een duwtje geven, bij oneven aantallen "kring" blijven doorlopen met steeds 1 overslaan, bij meerdere in rechte lijn, uiteinden eerst en midden het laatst.

De bedoeling is dat op 1 pakking geen spanningsverschillen-per-bout komen en ik heb meerdere keren meegemaakt (alweer: op dat kleinere materiaal) dat juist 1 of 2 van de bouten die carterhelften aanspannen na eerste keer warmrijden losser zaten en zelfs 1x tijdens het inrijden van een nieuw brommertje.
 
Ik heb de motor mogen aanschouwen en zag dat de kleine "lekkage" ergens op de cylinderkop zit. In ieder geval niet de voetpakking.
Daarom heb ik hem dus toch maar gekocht. Prima motor verder.

Heb nu de cylinderkop schoon gemaakt en kan daarom nu kijken waar het lek precies zit. Mogelijk de pakking tussen cylinder en kop. Ik zal morgen eens een foto plaatsen.
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan