Suzuki VX800 motorblok omwisselen

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.208
3.478
Utrecht
Vorige week dinsdag reed ik 's morgens op de A27 en voel ik mijn vermogen weg vallen. Koppeling in; en motor sloeg af. Ik stuurde richting de vluchtstrook, en aldaar zag ik dat er een hoop rook van mijn motor afkwam.. ai ai ai..

CAM00034.jpg

Na nog eens goed kijken tot de conclusie gekomen dat een stukje kauwgom niet meer toereikend genoeg zou zijn..
Ben vervolgens door de ANWB (:}) naar huis gebracht met de motor, waar hij nu met dit heerlijke weer onder een dekentje staat ;(

Omdat ik weer z.s.m. op de motor wil zitten (al rijdend ja :] ), ben ik aan het kijken wat nu wijsheid is.
Ik heb wel wat kennis en handigheid, alleen dat is voornamelijk rijwieltechnisch en niet zo motorisch.
Nu heb ik gebeld naar Woesthof, deze heeft 2 blokken liggen; een die een tik heeft in de kop en een die hij niet heeft horen/zien lopen.
Omdat ik niet precies weet wat er aan mijn blok kapot is, weet ik niet of het een optie is om mijn nokkenas en/of ketting in die van het dat blok te zetten. Daar ben ik uberhaupt een beetje huiverig voor.
Roukama en Mook hebben allebei niets liggen.

What to do?
 
Laatst bewerkt:
En dat vierkante sleuteltje heb ik dus ook nodig..
Vandaag startmotor overgezet en begin gemaakt met kleppenstellen. Maar moet dus nog een sleuteltje met een vierkant gat hebben.

CIMG2672.JPG

En als dat gebeurd is, alles weer terug gaan bouwen..
 
Laatst bewerkt:
Als je de borgmoeren los hebt kan je de klep afstelling bijna met de hand verstellen dus lijkt mij dat sleuteltje niet nodig. Ik heb het nooit gebruikt. Bahco kan zelfs nog.
 
ja met de hand lukt ook nog wel, echter bij het dan weer vastdraaien van het moertje draait de "klep" weer mee. Dan is dat sleuteltje eigenlijk wel handig... Bahco is ook nog wel een optie :)
 
laten we het er gewoon op houden dat ik grote klauwen heb, en dat die dingen gewoon makkelijk vast te zetten zijn met een sleuteltje :) Gisteren filters, olie, bougies enz. gehaald. Dit weekend proberen de boel af te maken.. Anders wordt het volgende week :)
 
Nog even een vraag;
In het "nieuwe" blok zit nog de oude olie/filter.
Wat is aan te raden. Deze nu al te verversen, of helemaal aan het eind als het blok draait en ik de olie warm kan laten worden (en dus met de oude olie even draait)?
Dit ook omdat ik de zijdeksels over wil zetten, dat kan ik pas doen als de olie eruit is. Echter, met het blok eruit werkt veel handiger...
 
Oude olie eruit en zijdeksels vervangen.

Bij demontage komen de laatste resten olie ook wel vrij.

Mocht je na het openhalen van het blok veel verontreiniging tegenkomen. dan ververs je je gewoon iets eerder als e.e.a. weer loopt..
 
Zo, afgelopen zaterdag weer een heel eind gekomen:
- Kleppen gesteld. Is wel een leuk klusje om te doen.
- De zijdeksels van het carter omgewisseld met het oude blok (aan beide kanten).
en toen weer begonnen met het inbouwen.
Momenteel hangt hij er weer in *O* dus nu kan de opbouw weer beginnen!

Zit er toevallig iemand hier in buurt van Oudewater waar ik even langs zou kunnen komen om de carbs te synchroniseren?
 
Laatst bewerkt:
Zo, morgen als het goed is alleen nog de carburateurs inbouwen en tank/kappen erop..
Afgelopen weken erg druk met vanalles en nog wat, en in de verloren uurtjes druk aan het klussen geweest.
Gisterenavond verder het blok in de motor vast gezet en begin gemaakt met alles aansluiten dat eraf moest voor de blokwissel.

Maar zit er iemand in de buurt van Oudewater/Utrecht die me zou kunnen helpen met het synchen van de carburateurs?
 
Zo.. alles zit erop, op de kappen na. Alles erop gezet en aangesloten.
Tank er even opgezet en geprobeerd te starten. Startmotor ging rond, maar starten deed hij niet.
Bougies vonken wel, echter ik zag al aan de bougies dat ze geen benzine kregen.
Even de carbs aan de onderkant open geschroeft, en er kwam dus niets uit.
Dat is dus de zorg van vandaag: het brandstofsysteem draaiende (pompend) krijgen..

En verder heb ik nog een stekkertje overgehouden, waar ik niet van weet wat erop moet..
 
Het is ook een vacuümsysteem, maar had ik nog nooit mee gewerkt. Uiteindelijk alle slangen aangesloten gekregen zoals het hoort..
Olie had ik er gisteren al in gedaan, vandaag de koelvloeistof erin gegooid.
En na een paar pogingen sloeg hij dan aan! *O*

Toen een rondje gereden :] en dat ging best :D Enige wat er nog moet gebeuren is de carbs synchroniseren, en de koppelingskabel afstellen.
Ben stiekem een beetje trots op mezelf dat het tot zover gelukt is in m'n eentje!
 
Als de koppelingskabel een klein beetje speling heeft, zeg 2 mm, zal dat al goed zijn. Het slippen kan je controleren door in z'n hoogste versnelling bij pakweg 3000 tpm het gas vol open te draaien, als de motor dan abnormaal even in toeren klimt en daarna weer terugloopt in toeren en dan pas snelheid vermeerdert dan is het niet goed met de koppeling, beetje euvel bij de VX, ik had het ook toen ik hem kocht, maar na olieverversen was het weg en nooit meer last van gehad.
 
Laatst bewerkt:
Dankzij de tip van hier iemand :)

Verder ben ik vandaag met de motor naar m'n werk gegaan, wel binnendoor en niet via de snelweg :) Durfde nog niet voluit te gaan ;)
Heb nog wel een paar dingen
- er lag vanochtend een kleine olie plek onder de schakelas, die ook vettig aanvoelde. Vermoedelijk is de oil seal (nr. 31) op z'n retour. Zou wel jammer zijn, want betekend dat alle olie er weer uit moet..
- Twijfel toch over de afstelling van de koppeling. Ga ik vanavond nog even naar kijken. HEb het idee dat hij te laat pas aangrijpt. Maar als ik hem strakker zet gaat hij slippen..
- Ik twijfel ook over de aansluiting van de ventilator achter de radiateur: hoe kan ik testen of ik die goed heb aangesloten? Is het wat om met hete lucht (verfpistool ofzo) op de thermostaat te richten zodat hij aan moet slaan? Want wellicht is de motor nu nog niet warm genoeg geworden dat hij aan slaat.
- carburateurs moeten nog gesynchroniseerd worden, even als de hele gas afstelling.

En volgens mij zit er inderdaad een achterband aan de voorkant :? :( Wie dat verzonnen heeft... Die moet dus ook verwisseld gaan worden.
 
Als de koppeling laat aan grijpt dan moet je juist de kabel losser zetten en niet strakker.
Die oil seal (olie keerring) kun je gewoon wisselen als je de motor even schuin de andere kant op zet. Dan blijft de olie gewoon binnen.
Ventilator kun je testen door de motor gewoon stationair draaiend warm te laten worden totdat de ventilator aan springt of totdat de temp meter helemaaal in het rood staat. Als hij maar stationair draait kan er verder geen schade door ontstaan.
En die achterband aan de voorkant, die zou ik gewoon laten zitten als je verder geen grip problemen hebt.
Is waarschijnlijk een achterband voor een lichtere motorfiets en jou soes is zwaar genoeg aan de voorkant om hem gewoon te kunnen laten zitten.
 
Dank je voor je reactie. Band laat ik dan ook zitten, en de ventilator zit goed aangesloten :)
Koppeling moet ik nog even bekijken.

Blijft alleen nog de afstelling van de carburateurs over (en synchroniseren). Is er niemand die me daarmee zou kunnen en willen helpen?
 
Zo, gisteren de laatste lekkages verholpen. Bleek de pakking tussen het dynamodeksel er ook niet helemaal fris tussen zat. Maar bij het demonteren scheurde de pakking in 4 delen, dus dat werd ook niets meer. Gelukkig had Molenaar er nog 1 op de plank liggen. En verder de kering bij het schakel asje vervangen.

Rest alleen de afstelling van de carbs nog.
 
Jep, heb de carbs voor zover beide strak aan de gashandle staan, en hij trekt momenteel lekker op. Maar goed, het synchroniseren moet dus nog gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan