Suzuki XF650 caféracer project

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.036
852
Heb twee maanden geleden een Suzuki XF650 Freewind gekocht als project.Ben altijd gek geweest van éénpitters en wat me aantrekt in het concept is de eenvoud van het blok.Lucht/oliekoeling met carb's en wet sump,dus gewoon een kijkglaaje voor de olie *D
Bovendien schijnen ze betrouwbaar te zijn,heb van een Duitser gelezen dat ie met een xf 192dkm had gereden voordat ie de geest gaf....
full

Zo heb ik hem gekocht met 37dkm,in goede staat.Heb er even mee gereden,maar de turbulentie van het kuipje en al het plastic is niet echt mijn ding.
Alle kappen verkocht en er een paar honderd km mee gereden om 'm eens goed aan de tand te voelen.Wat me verbaasde was dat ie zo hard de hoek om kan met die semi-noppenbanden die ook nog versleten waren :+ Dat beloofd wat met straffere vering en knappe bandejes.

Heb de motor eerst maar eens nagelopen,alle draaipunten van de achtervering zaten na 17 jaar nog goed in het vet en ik verbaasde me ook over de gebruikte materialen.Ik vond Suzuki altijd een beetje budget-merk,maar ze hebben hier echt hun best gedaan om de onderdelen licht te maken.Dat zie je oa door gebruik van holle assen,alu-stuurpen etc.
Achterbrug is ook erg licht.
Probleem waar alle xf's last van hebben/krijgen is een loszittende neutraalsensor,bij mijne dus ook.
Koppelingsdeksel eraf en koppeling en de sensor zit tegen de schakelwals aangeschroefd met twee boutje die losraken.Bij de mijns was er één boutje weg en de andere zat los.De soldering van de neutraaldraad was los en die heb ik weer gesoldeerd en de hele sensor afgekit.
full

full

Meteen verse olie en filtertje en een indruk van de koppeling,die ziet er uit als nieuw.

Idee was om er een poosje mee te rijden om te zien wat ik er mee wilde.Had eerst het idee om er een soort scrambler van te maken.Daarvoor had ik andere voetsteunen gekocht en brackets gemaakt om meer naar achter en iets hoger te staan.De originele steunen geven een beetje scootergevoel.Rem-en versnellingspedaal 4cm ingekort.
full

full



Dan maar de uitlaat onderhanden,het originele ontwerp lijkt wel op een Scania uitlaat met het geluid van een vaatwasser :) Een setje nieuwe originele dempers van een Ducati 848/1098 gekocht en één demper pasgemaakt.Geluid was echt veel te luid :(
full

Heb de demper voorzien van een geperforeerde buis en demperwol en maar te koop gezet.
full

full

Vervolgens een andere Ducatidemper gekocht van een M1100 en die klinkt lekker *D
full


Afgelopen week heb ik de wielen en de voorvork verkocht,dus ik kan niet meer terug...
Ben op dit moment druk bezig met een vork te vinden die voldoende lengte heeft.Ook druk op zoek naar wielen,worden eenvoudige gietwielen,omdat het allemaal low-budget moet blijven.

Ook geboden op een Honda tank,ff afwachten nog.
 
Wat voor vork zoek je ?

Een simpele RSU met voldoende lengte en diameter vorkpoten 41 of 43mm.
Ben nu bezig met een FZR1000 vork,die 775mm lang,en dat moet lukken volgens mij.

Heb de alu-balhoofdpen zelf gehouden :+
 
Heb de FZR vork net gekocht,ben benieuwd.

De piggyback van de achterschokbreker verplaatst,zodat ie ter plaatse wat smaller wordt.Startmotorrelais verhuisd naar de andere kant.
full
 
Vandaag de vork uit een FZR1000 binnen.Balhoofdpen is eruit,morgen de originele pen iets afdraaien en dan kan ie erin.Bovenste kroonplaat moest geruimd worden naar 25mm en is ook klaar.
Ik verwacht morgen de wielen van een Honda cb500 binnen te krijgen evenals een tank van een cb250.
Foto's volgen :)

Verkoop van gebruikte xf spullen valt niet mee trouwens,zijn er niet veel van verkocht vermoed ik :N
 
De voorvork zit erin,moest nog wel de vergrendeling van het stuurslot wegzagen,daar kwamen de clipons tegenaan.Ook nieuwe aanslagnokken gemaakt voor de stuuruitslag.
full

Heb wel een probleem met de clipons,het is een gefreesd aluminium deel met een stalen buis erin.Het alu-deel zit vast met een bout door de kroonplaat en dat si zijn enige houvast.Deze bevestiging zit tevens in rubber,dus de clipons hangen gewoon los om de vorkpoot te bungelen.
Moet hier soms nog iets van een ring onder de clipon,in de groef van de vork?
Zou wel betekenen dat de vork doorsteken niet meer mogelijk is,omdat er maar één groef zit.
full


Heb van een collega deze tophalf gekregen om te passen,weet niet of ik 'm ga gebruiken.
Iemand een idee van wat voor motor ie af komt?
full

full
 
Kuib ziet er uit als een Rickmankuip uit eind 1970 begin 1980
Werden overal op pas gemaakt
Zijn die clipons niet voor een veel dikkere vork dan waar ze nu op zitten

Nee Rob,de clipons horen bij deze vork.Het vertekend wat omdat je een kamertje ziet,waar zo te zien nog iets in hoort te zitten.
 
Ik heb de vraag gesteld in het techniek gedeelte en daar kwam uit dat er een rubber ring en een circlip om de vorkpoot horen als 'damper'.Even zien of ik dat kan bestellen of zelf iets bedenken *D
Heb een tank binnen van een CB250/400 en daar moeten wel wat aanpassingen voor gedaan worden.Verkoper was zo vriendelijk om er een contactslot bij te geven en daar heb ik een plaats voor gevonden.
Ook de bobine verplaatst en een bus gemaakt met M8 draad voor de tankrubbers.Die las ik later aan het frame.
full

Tank ligt vóór op hoogte,maar moet achter ca 7-8cm zakken.Ik vind het model van de tank wel fraai.
Er zal een flinke hap uit de onderkant van de tank moeten om hem over het frame te krijgen.
De teller ook vastgemaakt aan de kroonplaat.
Weet niet of ik er aan kan wennen,het lijkt wel een grote spelcomputer *D
full
 
Tellertje weet ik ook zo net nog niet! Tank is wel vet met dat beugeltje over de dop.

Ik reed nog door je dorp vandaag. Maar mijn vriendinnetje wilde geen brommers kieken. Wel weer volop motorrijders op texel.
 
Tellertje weet ik ook zo net nog niet! Tank is wel vet met dat beugeltje over de dop.

Ik reed nog door je dorp vandaag. Maar mijn vriendinnetje wilde geen brommers kieken. Wel weer volop motorrijders op texel.

Volgende x laat je gewoon je meissie thuis en kom je ff kijken :+

Heb vandaag de MT ook nog uitgelaten,vond ie heerlijk *D
 
De wielen vandaag binnen gekregen,zijn van een CB500,in voor mij de juiste maten.Ik vind het mooie wieltjes,zijn alleen wel vrij slordig en de banden zouden bijna nieuw zijn.Ahum,en de schijven zijn ook aangetast door pekel :(
Komt wel goed uiteindelijk.Zit nog wel wat werk in qua assen en lagermaten,maar is zeker te doen.
full
 
Leuk project, met pasen nog op Texel geweest voor de tigste keer!
Alleen nog nooit met de motor.
 
Leuk project, met pasen nog op Texel geweest voor de tigste keer!
Alleen nog nooit met de motor.

Dan weet je wat je te doen staat *D

Heb trouwens de tophalf op MP gezet,ga hem niet gebruiken.
 
Wel leuk om zo'n mooie motor eens flink aan te pakken. Ik zoek meestal een echt brik voor zo weinig mogelijk. Krijg er weer helemaal zin in als ik dit zie.

Ach Texel met de motor, voorlopig nog niet omdat de rest van het gezin ook altijd mee wil.
 
De verkoper van de clipons laat het afweten,dus zelf maar wat geknutseld.De onderdelen voor de clipons waren ook niet meer leverbaar bij de dealer.
Van teflon een paar busjes gedraaid,één onder en één boven de clipon.Als borgring een paar lagerborgringen gekocht van de juiste maat.
Clipons zitten nu spelingvrij om de vorkpoot :+
full

full
 
Laatst bewerkt:
Een paar verlengers gedraaid uit massief staal voor de clipons.Beetje vreemde constructie,hele korte clipons met M16 schroefdraad.Ze zijn lekker zwaar,dus dienen meteen als stuurgewichten.Komen nog wel kleine rvs gewichtjes tegenaan.
full
 
Voorwiel zit erin,heb lagers gekozen met een grotere binnenmaat en verloopbussen gedraaid.Dan kon ik de originele Yamaha wielas gebruiken.
Ook de originele remklauw pasgemaakt,qua remvemogen houdt het niet over,maar budget laat het nu niet toe.Is overigens een vrij lichte fiets,dus er hoeven ook geen monoblocks op :)
Zoals te zien is het wiel niet moeders mooiste,schijf ook niet.volgens de verkoper zaten er net nieuwe banden op en de rest was prima in orde.Kon het op de foto niet goed zien.Voorband versleten,achterschijf versleten en helemaal verroest,achterband lek en acht jaar oud....
Heb de verkoper (een beginnend sloopbedrijfje)een bericht gestuurd,maar die reageerd natuurlijk niet :N
full

Nu verder met het achterwiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan