Suzuki XF650 Freewind rijders?

Met een dag bedoel ik vrijdag laat wegbrengen en zaterdag vroeg in de middag weer ophalen. Vind ik niet heel erg lang eigenlijk.

Zo klinkt het al beter.

En ik had er inderdaad nog de Pirelli's van de vorige eigenaar er onder zitten,
dus wat dat betreft gaat er een wereld voor mij open ;)

Waren misschien dan ook oud, uitgedroogd en dus hard. Dan is iedere nieuwe band een stuk beter. Ik heb in het begin nog een tijdje met net zo'n oude achterband gereden. Was ook nogal vierkant. Niet prettig.

En Allroad banden lopen door het grove profiel toch altijd meer weg dan de normale straatband? Heb hier eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Mwah, wisselt nogal binnen die categorie. Sommige van die zgn. "All road" banden zijn eigenlijk verkapte wegbanden met een wat ruiger ogend profieltje. Zoals Metzeler Tourance bijv. Geldt wat minder voor die Pirelli's van die eerdere link van mij. Die zitten er bij mij onder. Hebben wat grotere blokken en groeven. Staat Ruigah! ;) Maar ze rijden allebei als wegbanden in die zin dat je in de bochten niet voelt dat je noppen wat wegglijden. Maar die Bridgestones van jou moeten heel goed zijn. Zijn dan ook gewoon wegbanden die ook in niet wegwielmaten beschikbaar zijn.

Ik was voor 2 banden trouwens rond 170 euri kwijt. Daar komen dan nog de montagekosten bij.

Check, ik heb geen referentie. Was gewoon nieuwsgierig. Jos Smit is voor zover ik weet meestal wel goed(koop) qua banden.
 
Ehh, Tipje: voor goedkope motorbanden moet je bij Bert zijn van http://www.deweermotoren.nl/ Goede service en goede prijzen.
Wat zijn goede prijzen? Je betaald de standaard prijs voor een band exclusief BTW(inclusief omleggen)
Zit in Zaandam, dus als je niet in de buurt woont ben je je voordeel van goedkoop natuurlijk al kwijt aan vervoers kosten.
 
Gelukkig woon ik praktisch naast Jos, dus ik zit goed hoor ik al :)

Ohja, hij heeft een website Jos Smit Motoren , maar ik denk dat dit een overbodige opmerking is :+ (doe ik normaal nooit hoor O-) )
 
Ik zie dit topic nu pas maar ook ik rij Freewind, sterker nog ik rij er twee. Mijn man heeft er namenlijk ook een. We hebben de rode en de oranje, ben er erg blij mee primma fietsies :}
 
welkom hier alcavia :) t worden steeds meer freewinders :) leuk!
weten r al een paar of ze 8 mei naar de MF megameeting gaan?
 
Hallo,

Ik heb zaterdag voor mijn zus een freewind in duitsland gekocht.
Moet hem dus nog even laten keuren , dat lukt wel de komende weken.

Hij heeft 1950 euro gekost.+ nog keuringskosten + kentekenplaat + BPM.
Uit 1998 met 8500 km.
suzuki-freewind-98-bikepics-335125.jpg


Ze wil er nog een middenbok onder hebben.
Wie weet er nog een te liggen.
De freewind heeft aan het frame al ophangingsbeugels.
Heeft er iemand een aftermarket middenbok gekocht?
En past die aan deze beugels.
Of is er nog een officiele Suzuki middenbok te verkrijgen?
suzuki-freewind-98-bikepics-335131.jpg
suzuki-freewind-98-bikepics-335133.jpg

hier groter foto

Een probleem die jullie waar jullie allemaal mee bekend zijn!!!!!!!!!
Het Dr Freewind blok wil wel eens wat olie lekken bij de bougies.
Is van het kleppendeksel meen ik.
Wie weet hier wat meer van?
En hoe het beste op te lossen?
 
Ze wil er nog een middenbok onder hebben.
Wie weet er nog een te liggen.
De freewind heeft aan het frame al ophangingsbeugels.
Heeft er iemand een aftermarket middenbok gekocht?
En past die aan deze beugels.
Of is er nog een officiele Suzuki middenbok te verkrijgen?

Een probleem die jullie waar jullie allemaal mee bekend zijn!!!!!!!!!
Het Dr Freewind blok wil wel eens wat olie lekken bij de bougies.
Is van het kleppendeksel meen ik.
Wie weet hier wat meer van?
En hoe het beste op te lossen?

De middenbok is een orginele accesoire van Suzuki en zit niet standaard op de Freewind. Ik zou eens bij de Suzuki dealer informeren of die nog te bestellen zijn (zoniet, dan ben je het bokje ;) )

Mijn freewind had rondom de bougies ook olie zitten, heb het een keer schoongemaakt en het is nog steeds redelijk schoon op die plaats. Ik zou
ook eerlijkgezegd niet weten waar dat vandaan is gekomen (al klinkt het
kleppendeksel erg aannemelijk).
 
Of is er nog een officiele Suzuki middenbok te verkrijgen?

Vast wel, kwestie van effe een Dealert bellen. Prijs zal wel stevig zijn en de levertijd misschien lang. Omdat tie misschien met de boot uit Japan moet komen. Vraag daar ook even naar.

Anders deze jongens es vragen. www.mdi-online.nl

En de www.Louis.de,
www.Hein-Gericke.de en
www.polo.de niet vergeten.

Een probleem die jullie waar jullie allemaal mee bekend zijn!!!!!!!!!
Het Dr Freewind blok wil wel eens wat olie lekken bij de bougies.
Is van het kleppendeksel meen ik.
Wie weet hier wat meer van?
En hoe het beste op te lossen?

Check eerst goed of het niet komt door niet goed aangedraaide bougies bijv. Als het lijkt te komen door een lekkende kleppendekselpakking heb je een "berucht" Freewind probleem aan de hand. Het blok zit met de kop aan het frame vast. Als dat wat onder spanning staat bij het aandraaien kan het gaan lekken bij kleppendeksel wat dan gaat "kieren". Oplossing is dus motorblok spanningsvrij monteren aan bovenzijde na kleppendeksel opnieuw bevestigd te hebben met goede pakking.

Zie ook:
www.motorradonline.de/d/103959?template=d_mrd_te_artikel_index&_rubrik=4174&title=Motorräder&_back_url=%2Fsixcms%2Flist.php%3Fpage%3Dp_mrd_te_suche%26sv%5Bvt%5D%3Dfreewind%26sort%3Dmrd_heft_ausgabe.jahrgang%2Cmrd_heft_ausgabe.ausgabe%26order%3Ddesc

Als je een Freewind uit Moffrika kan halen neem ik aan dat je ook een beetje Duits kan lezen...
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Mede-Freewinders, ik zag wat bekende dingen voorbij schieten over bokjes en lekkende blokken.

Mijn bok is ook niet meer 100% waterpas na een valpartijtje en mijn dealer kon mij een nieuwe aanbieden voor 200 euries ex montage.

Ook lekt het blok een heel klein beetje olie en dat heeft de dealer grondig onderzocht. Blijkt een lekke pakking bij de bougie te zijn oid. Daarvoor moet het blok dus helemaal los omdat je er anders niet goed bij kan. Dat ging dus heel wat garage uurtjes kosten om een dingetje te plaatsen van 2 kwartjes. Daar heb ik voor bedankt, ik controleer wel wat vaker het oliepijl.

Ik ben erg content met mijn Freewind en ben ook van plan om er fatsoenlijk straatrubber onder te plakken na het lezen van de ervaringen hier. :]
 
Ik ken aardig ...frikaans.

Maar dit kan ik niet in deze taal vertalen.
db-connection failed, de link doet het dus niet.

Ik denk dat ik een bokje op de kop heb getikt. Maar moet natuurlijk wel even afwachten op de ptt, tpg of zoiets langskomt.
 
heb ooit een een freewind kunnen uitproberen. Viel goed mee, verrassend handelbaar. Maar toen heb ik 'm niet gekocht wegens geruchten van mogelijke problemen.
 
heb ooit een een freewind kunnen uitproberen. Viel goed mee, verrassend handelbaar. Maar toen heb ik 'm niet gekocht wegens geruchten van mogelijke problemen.

Tja, als je een bepaalde motor niet koopt vanwege "geruchten" van "mogelijke" problemen blijft er niet veel keus over zou ik denken |(

Het motorblokje in de Freewind heeft zich daar en in andere modellen al ruimschoots bewezen dus zie ik geen reden om een Freewind te laten staan. En dat zeg ik echt niet omdat ik er nou toevallig een te koop heb staan O-)

Toen Suzuki het in de Freewind hing kwam trad een modelspecifiek probleemp(je) naar voren met een lekkend kleppendeksel. Tis nou ook weer niet zo dat dat bij iedere Freewind speelt. Er gaan ook BMW cardan's kapot maar echt niet bij iedere BMW. Iedere motor heeft wel wat.

Voor wat betreft die link die ik eerder had gepost, er lijkt iets aan de hand met de zoekfunctie op de site van Motorrad. Krijg het artikel ook niet meer naar boven. Er is dus een artikel op die site terug te vinden over dat lekkende kleppendeksel onderwerp/probleem. Trefwoorden om ooit es zelf te zoeken zijn "Freewind" en iets als "kopf" en "dicht".

Komt er op neer dat de oplossing zit in het beter afvlakken van de pasvlakken tussen deksel en kop, nieuwe (vloeibare, want suzuki gebruikt dacht ik geen vaste pakking daar) pakking ertussen. En dan het oog aan het frame wat uitboren zodat wanneer je het blok aan het frame met een bout bevestigt de boel niet onder spanning komt te staan. Ik schrijf het nu even uit het hoofd op he.
 
Inderdaad, aan iedere motor makeerd wel eens wat.
Mijn freewind heeft nu 69.000 km gereden en heeft tot nu toe alleen maar last gehad van 2 keer een lekkende voorvorkkeerring.

Voor de rest loopt ie prima, gebruikt nagenoeg geen olie.
 
Heb vandaag de middenbok en zijstandaard ontvangen, moet nog wel even opgepoetst worden. Met een paar plekjes roest. Is ook gewoon maar lak. En niet een mooi poedergecoat ding.
De zijstandaard heb ik erbij genomen om in te korte en nog een originele op dezelfde originele lengte te hebben. Ik zal waarschijnlijk de freewind even wat moeten verlagen. Door de veerpoten te laten zakken en andere botjes temonteren bij het veerelement.

Wie wil dit ook, of de freewind achter verhogen kan ook. Laat het even weten. Dit heb ik bij mijn KLX ook gedaan en voor vrienden voor een prijsje van 22 euro laten maken bij een bedrijf.
 
Bedankt voor de uitleg van de olie lekkage.

Ik zal er eens naar kijken.

Weet iemand of er van de freewind fisches op het net staan.

Als voorbeeld bij www.buykawasaki.com kan je per model per jaar de onderdelen op tekening met onderdelenlijst zien.
 
Bedankt voor de uitleg van de olie lekkage.

Ik zal er eens naar kijken.

Weet iemand of er van de freewind fisches op het net staan.

Als voorbeeld bij www.buykawasaki.com kan je per model per jaar de onderdelen op tekening met onderdelenlijst zien.

geen idee, ben een tijd op zoek geweest naar diverse info over de freewind ergens op internet, maar die inzo is er niet veel, bijna niet eigelijk :(
 
Wat je niet weet, kan niet stom zijn.

Het is een all road fiets, vandaar dat hij hier in het forum staat.

Een all road staat veelal afgestemd op weggebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan