SV 650 Probleem in Frankrijk

TheFarmer

MF'er
18 jan 2004
193
0
Boskoop
Hallo,

ik zit met een vriend hier in het zuiden van Frankrijk en we hebben
een probleem met de Suzuki SV650. Sinds gister begon de motor steeds
slechter te lopen. Nu loopt hij tot 5000 rpm op 1 cilinder. Dus boven
de 5000 toeren is er pas normaal mee te rijden.

We zijn momenteel alles wat mogelijk is aan het controleren, bedrading
losse sproeiers etc. Gister al nieuwe bougie's erin gezet dit hielp wel
ietsjes. De voorste bougie was heel erg zwart dus waarschijnlijk iets met
de carbs.

Als iemand nog verdere ideën heeft, laat het alstublieft weten want zo
kunnen we ook niet verder.


Groeten Pim
 
Da's pas pech onderweg!

Heb je ontsteking op de beide bougies op lage toeren, of begint 'ie pas te vonken boven de 5000 rpm?
Altijd vonk -> carbu.
Pas boven 5000 -> ontstekings probleem.
- bougiekoppen wisselen (vervangen)
- indien mogelijk bobines switchen
- onstekingsbox kaput? Veel is daar niet aan te repareren, vervangen dus...

veel plezier nog daar in 't zuiden

:P
 
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Bij het ronddraaien met de
startmotor geven allebei de bougies een vonk. Ook de sproeiers hebben
we gecontroleert en zitten allemaal vast. Sproeiers lijken ook niet
verstopt te zitten. De bekabeling ziet er ook overal goed uit, geen
slijtplekken ofzo.

Mensen help mee denken wat het kan zijn...
 
Controleer de vlotternaald eens, als die niet goed afsluit, loopt je carb over en verzuipt de desbetreffende cilinder (Misschien niet al te schone Franse benzine getankt )
 
Controleer de vlotternaald eens, als die niet goed afsluit, loopt je carb over en verzuipt de desbetreffende cilinder (Misschien niet al te schone Franse benzine getankt )

dan ligt er ook een plas benzine onder de Motor... en dan zal hij na een paar slagen wel weer oppakken.

ik zeg toch echt de carburateurs... ik zal proberen om je sproeiers door te blazen, ze kunnen schoon lijken, maar een verstopte en een schone zie je echt niet op het oog
 
Toch ook wat willem zegt, meten is weten, maar zeker weten doe je het niet. High-Voltage is wat anders dan 12V, als je het namelijk meet, dan doe je dat meestal met je multimeter en die geeft een lage spanning/stroom af. Met high-voltage, wat je bobines afgeven, gedraagd het zich anders, de stroom gaat dan buiten om de mantel v/d koperdraad heen (skin-effect).
Heb je de doppen al van binnen schoon gemaakt? Oxidatie? Of voor de zekerheid een motor zaak op zoeken en ff nieuwe kabels monteren, zijn de kosten niet en weet je dat dat zeker goed zit.
Suc6 in in het zonnige zuiden.
 
Zoals Willem al heeft aangegeven, bougiedoppen ff verwisselen. Want zelf gaf jij al aan dat nieuwe bougies al een lichte verbetering gaf. Nieuwe bougiedoppen, kosten jou uiteindelijk de kop niet.
 
Hm, heel vervelend inderdaad zo op vakantie.
Bougie-kabels / kappen inderdaad controleren (is het vochtig weer?: een brakke kabel kan dan lekken door de lucht naar het frame toe), maar kijk ook eens of de choke misschien vaststaat op de weigerende cilinder? Check het mechanisme op de carb (meestal plunjer/veertje aan kabel-einde, ingeschroefd in iedere carb) en de (waarschijnlijk aanwezige) choke-kabel splitter waar vandaan de afzonderlijke kabels naar de chokes toelopen. Als de choke niet (helemaal) terugveert wordt het mengsel te rijk en slaat de bougie uiteindelijk zo vuil dat-ie slecht gaat vonken; op hoge toeren is de brandstof behoefte hoger en kan het rijkere mengsel beter worden afgefakkeld zodat de cilinder wellicht weer wakker wordt.
Een te hoge vlotter (of hakende vlotter) kan een vergelijkbaar resultaat geven.

Het is maar een wilde gedachte natuurlijk maar controleren waard.

Andere oorzaken kan een lekkend vaccuum zijn in de carb of een gescheurd inlaat rubber (hoewel dat laatste eerder een te arm mengsel geeft).

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Neemt boven de 5000 tpm de hoofdsproeier het niet over van de sec sproeier? Ik weet niet precies hoe dat bij de SV zit, maar dat zou er op kunnen wijzen dat de sec sproeier verstopt zit.

Zitten er nog membranen in de carbs die evt kapot kunnen zijn?
 
dat klopt, als een motorfiets in hogere toeren komt, neemt een andere sproeier het over. het is heel waarschijnlijk dat de "kleine" sproeier verstopt is, en als de grote sproeier het over moet nemen, hij dan wel goed pakt. dus probeer je sproeiers nog even goed door te blazen!

succes
 
ik heb het ook gehad met de soes. die had ik zelf helemaal afgesteld, dat had ik niet perfect gedaan.
ik had 2 problemen:
synchro was niet in orde,
benzine luchtverhouding klopte niet.

in mijn geval was dat omdat ik er zelf mee aan het kloten was.
in jouw geval moet het wat anders zijn.

kijk eens of hij ergens lucht lekt. ff met een spuitbusje brandbaar zooi over de aansluitingen spuiten. al zou dat niet het probleem moeten zijn, want de bougie wordt zwart. maar voor een paar euro kun je het wellicht testen.
 
Bougie heel erg zwart, wel lopen boven 5000 rpm.; dus waarschijnlijk te veel benzine, ontsteking OK

Dus:
- lekke vlotter / niet goed afsluitende flotternaald
- stationair sproeier "los"

Verder hou je denk ik weinig over.
 
Choke plunjers zitten vaak vast bij die dingen. Lijkt me goed passen bij je klachten, dus eerst maar even je choke plunjers eruit pakken en goed gangbaar maken.
 
Nou mensen het is niet allemaal van een lijen dakje gegaan daarzo in het
zuiden. We hebben alles nagekeken wat we konden en hebben het niet kunnen
vinden. Carburateurs nagekeken, alles zat vast en niks verstopt of gescheurt
of iets in die richting. De bekabeling was ook in orde. We zijn op
zoek gegaan naar een suzuki dealert, maar die was uiteraard 1,5 rijden.
Dichterbij was er een redelijk grote yamaha dealer, dus die zou het ook wel
op kunnen lossen dachten wij.

Nou de motor erheen gereden en dan maar duidelijk maken wat het probleem is
in het frans :9 . Gelukkig kon een verkoper iets wat gebrekkig engels en
we konden het hem uitleggen. De monteur dacht in de eerste instantie aan de
bobine.
2 Dagen later werden we gebeld dat hij het gevonden had maar hij had het niet
kunnen maken. Er was iets met de electriciteit. We konden wel gewoon naar
Nederland rijden zei hij. Wij opgelucht erheen...

Zegt meneer ineens dat het een groot risico is om naar huis te rijden, het
hele zaakje zou wel eens kunnen doorbranden. :( De meneer zei dat het aan de
stator zou liggen??? Beetje vreemd dachten wij. We waren dus nog niks
wijzer en moesten toch naar huis.

Toevallig stonden mijn ouders met een campertje in de buurt. Dus daar staat
hij nu in, en wij zijn met ze tweeën op 1 motor naar huis gekomen.


Als de motor weer thuis is zullen we alles nog eens grondig doormeten en zal ik
het resultaat wel even posten.


De groeten maar weer en bedankt voor de hulp...
 
Check in ieder geval wat Zot zei over die choke-toestandjes!

En is er een nieuw bougiekapje (of omwisselen om te zien of de fout mee verhuist naar andere cilinder) geprobeerd?

Dit lijkt me te eenvoudig om niet zelf te checken, kleine kans op zo'n mazzeltje niet overslaan en je weet dan meteen minstens waar iets NIET aan ligt, afstrepen en doorvertellen aan de echte vakman.

45 jaar geleden waren juist Franse monteurs beroemd om hun inzicht en oplossingsvaardigheid, maar sindsdien mis ik ervaring, er kan ginds best veel veranderd zijn.
 
Misschien een beetje late reactie, maar ik zal het uiteindelijke probleem nog even
vertellen. Misschien dat er mensen nog wat aan hebben in de toekomst :)

We hebben de motor hier in Nederland met de kerstdagen grondig onder de loep
genomen en niks kunnen vinden, alles leek in orde. Toen maar besloten de motor
naar Goedhart motoren te brengen.

Uiteraard hebben ze het probleem gevonden. Wat het nou was... De bus waar de
gasnaald in valt was ovaal uitgesleten. Omdat de voorste cilinder voorover ligt en
dus de carburateur ook, was deze meer uitgesleten dan de achterste.
Doordat deze bus was uitgesleten, sloot de naald niet meer goed af en kreeg de
voorste cilinder teveel brandstof.

Beide bussen zijn vervangen en de motor loopt weer als een zonnetje. :]
 
Het probleem was al iet wat aanwezig maar er was gewoon mee te rijden zonder
problemen. Na 1500 km richting zuid-frankrijk heeft die dan toch ineens een
kritiek punt bereikt denk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan