SV1000S Doet het niet meer

MotoMamola

Rookie
1 apr 2008
9
0
Vandaag zou ik met de jongens een stukje gaan rijden op mijn SV1000S uit 2003.
Starten (accu was de nacht ervoor opgeladen) en ik wilde wegrijden.
Omdat ik deze fiets nog niet zo lang in bezit heb gaf ik iets te weinig gas en hij sloeg af.
Toen ik vervolgens het contact weer aanzette gebeurde er niets.
Geen lampjes in het dashboard die gingen branden, en erger, NIET STARTEN.

Wel kwam er een tikkend/ratelend geluid onder het zadel vandaan. Dit geluid houdt op als je de motor op contact zet of (zoals ik nu heb gedaan) de accu loskoppelt. Ik heb de zekeringen bekeken maar daar mankeert zo te zien niks aan. Het geluid lijkt wel uit die hoek vandaan te komen volgens mij. Overigens, er zit een dealeringebouwd en goedgekeurd alarm op.(red alert)
Wie heeft tips???? Wat kan dit zijn????
 
normaal gesproken veroorzaakt het startrelais dat niet.
maar is de accu nu leeg?
hoofdzekering nog goed, zit meestal op het startrelais.
startrelais kun je vinden door de dikke pluskabels te volgen vanaf de accu.
 
Wat jij beschrijft over de ratelen onder het zadel, dat had ik met mijn SV650S. Toen was de accu dood. Ligt dus toch aan je accu denk ik. Anders laat je de accu bij een motorzaak doormeten, dan weet je het zeker.
 
wij hadden gisteren een zelfde soort geintje met een SV.
Plus-pool was niet afgedekt, kwam in contact met het frame en liep volledig leeg.

Zelfde symptomen: geen spanning, dashboard uit maar na het plaatsen van een accu uit een andere motor alles weer goed. Accu was zover leeggelopen dat deze was overleden terwijl deze tot de stop het nog prima deed. Ook starten met startkabels resulteerde alleen in een tikkend startrelais.
Uiteindelijk bood de ANWB uitkomst door een auto-accu achterop de motor te binden en zo is de eigenaar naar het ANWB-punt gereden en heeft daar een nieuwe accu gehaald.
 
Plaatje (en hulde aan de ANWB voor deze oplossing :} )

full
 
dat probleem had ik ook bij mij was de stekker die van het contactslot afkomt verbrand deze stekker zit voor het luchtfilter en boven de radiateur de kleur van de stekker is groen dit euvel komt meer voor bij de sv 1000
 
Wat heet, gooi die troep eraf waarschijnlijk heeft dat onding je accu
leeg getrokken. Dat ratelen is je relais, wat onvoldoende spanning krijgt.

Yep. Die accu is vrijwel zeker overleden. Je had 'm de nacht ervoor opgeladen. Als je dan al niet genoeg stroom hebt om het startrelais open te houden (dat is het ratelgeluid dat je hoort, het klikken van het startrelais dat steeds open en dicht gaat omdat er niet genoeg stroom meer is om hem open te houden) dan is die accu overleden of werkt je oplader niet.

Omdat je zegt dat je 'm de nacht ervoor had opgeladen heb ik zo'n vermoeden dat je niet regelmatig rijdt en de accu niet permanent onder de druppellader hebt, klopt dat?
De combinatie van een alarm met een accu zonder regelmatig bijladen is vaak heel effectief om een accu voortijdig aan z'n eindje te helpen. Een moderne accu kan slechts twee keer volledig ontladen worden. Dan is ie definitief kaduuk.
 
Even een ontzettende noob vraag; Worden de vonken naar de bougie niet geleverd door de dynamo? Of laadt de dynamo alleen maar de accu op? :$
Er bestaan wel, overwegend verouderde, motoren en brommers zonder accu en daarin kan de vonkopwekking op diverse manieren tot stand zijn gebracht; vaak binnen een magnetisch vliegwiel met daarin verschillende spoelen voor meerdere toepassingen. Meest gebruikte benaming: "magneetontsteking", hiervan vind ik zo gauw geen beschrijving meer op Net.

In moderne motoren levert 1 dynamo de stroom voor het hele gebeuren en staat daar een accu op gekoppeld als "opslag" voor een dot aanvangs-energie om niet stroomloos te staan wanneer de motor niet draait en ook, om daarmee de motor te kunnen starten. Uit het zo ontstane boordnet van tamelijk stabiele 12-14V gelijkspanning worden met een hulpschakeling (puntjes of CDI plus een omhoog-transformator (bobine)) spanningspieken tot nominaal ca. 30.000V aan de bougies toegevoerd voor de vonkvorming.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem
 
Er bestaan wel, overwegend verouderde, motoren en brommers zonder accu en daarin kan de vonkopwekking op diverse manieren tot stand zijn gebracht; vaak binnen een magnetisch vliegwiel met daarin verschillende spoelen voor meerdere toepassingen. Meest gebruikte benaming: "magneetontsteking", hiervan vind ik zo gauw geen beschrijving meer op Net.

In moderne motoren levert 1 dynamo de stroom voor het hele gebeuren en staat daar een accu op gekoppeld als "opslag" voor een dot aanvangs-energie om niet stroomloos te staan wanneer de motor niet draait en ook, om daarmee de motor te kunnen starten. Uit het zo ontstane boordnet van tamelijk stabiele 12-14V gelijkspanning worden met een hulpschakeling (puntjes of CDI plus een omhoog-transformator (bobine)) spanningspieken tot nominaal ca. 30.000V aan de bougies toegevoerd voor de vonkvorming.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontstekingssysteem
Je zou dus zonder accu kunnen rijden zolang je de motor aanduwt?
 
Je zou dus zonder accu kunnen rijden zolang je de motor aanduwt?
SOMMIGE motors (meestal verouderde typen) inderdaad maar bij veel modernere exemplaren kan dat niet meer en kan het zelfs schadelijk zijn om "bufferloos" te proberen te starten/rijden.

Er bestaan enige typen die goed kunnen functioneren middels kickstarter of aanduwen, met een condensator op de plaats die voor een accu is bestemd.

Ik zou niemand zulke experimentjes aanraden die geen grote kennis en ervaring heeft van en met electr(onic)a.
 
Laatst bewerkt:
:^ een SV is iets te modern om zonder accu te kunnen rijden.
We probeerden nog wel de accu met lopende motor te verwisselen - geen goed plan, zo bleek ook later volgens de man van de ANWB - dat vind een SV in ieder geval niet fijn om mee te moeten maken.
CPU ging volledig van slag...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je haalt een paar dingen door elkaar. Het is niet zo dat je gewoon benzine in een vat gooit en een vuurtje erbij doet.

Het werkt vandaag de dag wel even anders en als je het verhaal van Willem nog even een keer goed doorleest snap je hem wel.

Het kan dus niet zomaar zonder accu. Ten eerste onderbreek je zonder dat ding je hele systeem.

Je hebt gewoon een goede accu nodig.

Het zijn nou eenmaal geen puchjes met een paar spoelen in het vliegwiel die direct aan een gelijkrichter zitten richting de bobine. CDI's, CAN-BUS, injectiesytemen en die hele meuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan