SV650 99-02: Ik kan geen gas geven, stottert en knallen uit de uitlaat

martijnkl2

Rookie
5 jun 2020
13
0
Hallo allemaal,

Ik heb twee dagen geleden door de regen gereden met mijn SV650. Toen was ik nog onwetend over de kwaal van de SV. Hij begon na enkele meters als te stotteren en te sputteren. Ik kon tot zo'n 80 kilometer per uur rijden, en kon bijna geen gas geven. Na kort zoeken kwam ik op een algemeen kwaaltje: vuil en water bij de voorste bougie/afwateringskanaal. Dit kanaal en daar waar de bougie in zit heb ik met een compressor schoon gespoten. Daarna heb ik de motor weer gestart, en hij klom weer in z'n toeren. Daarna heb ik alles weer gemonteerd, gestart om te testen en ik was weer terug bij af. Hij doet het niet goed. Ik kan geen gas geven, hij ploft en loopt slecht. Heeft iemand dezelfde klachten gehad, en wat was daar de oplossing van? Ik ga morgen nieuwe bougies in het blok draaien, en hoop dat het daarmee verholpen is. Misschien dat deze bougie vettig is geworden door het rijden op 1 cilinder. Het leek er echter wel op dat beide cilinders weer in werking waren, ze werden beide warm. Ook wil ik de bobines testen, is er een goede manier om dit te doen?

Ik hoor graag tips en tricks

Als ik het (ooit) heb gevonden zal ik het delen :)

Gegroet!
 
Bedankt voor de tips allemaal!

Ik heb echter een andere oorzaak gevonden. Er zat een aardige hoeveelheid water in de tank. Ik heb eerst de tank zo leeg mogelijk gemaakt, en daarna gevuld met de nieuwe benzine. In de emmer zag ik bellen van verschillende vloeistoffen, dus ik wist meteen dat is water. Ik heb de motor daarna een minuutje laten lopen en ik kon steeds meer goed gas geven. Hij klimt nu weer over zijn hele bereik. Nu moet ik nog even een goede rit maken om er zeker van te zijn dat al het water is verdwenen. Nu alleen nog een oplossing vinden voor dit probleem.

Zoeken naar een aftermarket tankdop die wel waterdicht is, of het gaatje in de tank afdichten. Of loop ik dan de kans dat ik dan de radiateur vacuum trek?

groetjes!

motor.jpg
 
Water via de ontluchting zou normaal niet zo'n vaart moeten lopen. Een verstopt afwateringsgaatje (in de geul om je tank opening) lijkt me dan plausibeler. Die even doorblazen met wat lucht is het eerste wat ik zou proberen. Verder trekt ethanolhoudende (de huidige euro95) benzine water aan, wat dan bij stilstand ook kan bezinken. Daarvoor helpt het om voor langere stilstand een premium brandstof zoals Vpower te tanken.
 
Ik heb echter een andere oorzaak gevonden. Er zat een aardige hoeveelheid water in de tank. Ik heb eerst de tank zo leeg mogelijk gemaakt, en daarna gevuld met de nieuwe benzine. In de emmer zag ik bellen van verschillende vloeistoffen, dus ik wist meteen dat is water. Ik heb de motor daarna een minuutje laten lopen en ik kon steeds meer goed gas geven. Hij klimt nu weer over zijn hele bereik. Nu moet ik nog even een goede rit maken om er zeker van te zijn dat al het water is verdwenen. Nu alleen nog een oplossing vinden voor dit probleem.
Zoeken naar een aftermarket tankdop die wel waterdicht is, of het gaatje in de tank afdichten. Of loop ik dan de kans dat ik dan de radiateur vacuum trek?

Mooi voorbeeld dat je bij het simpelste en eenvoudigste moet beginnen bij storingen. Motoren lopen nu eenmaal niet op water :+

De oorzaak was veel water in de tank. Dat is er nu uit. Ik neem aan dat je de vlotterbakjes van de carburateurs ook hebt laten leeglopen ?
Hoe lang heeft hij al water staan verzamelen ?
Ik zou het water verwijderen en dan eerst maar 's lekker rijden.
Ik zou niet verwachten dat er binnen een paar 1000km alweer zoveel water in zit dat het problemen veroorzaakt.
 
Water via de ontluchting zou normaal niet zo'n vaart moeten lopen. Een verstopt afwateringsgaatje (in de geul om je tank opening) lijkt me dan plausibeler. Die even doorblazen met wat lucht is het eerste wat ik zou proberen. Verder trekt ethanolhoudende (de huidige euro95) benzine water aan, wat dan bij stilstand ook kan bezinken. Daarvoor helpt het om voor langere stilstand een premium brandstof zoals Vpower te tanken.
Dat is dan het eerste wat is ga proberen!
 
Mooi voorbeeld dat je bij het simpelste en eenvoudigste moet beginnen bij storingen. Motoren lopen nu eenmaal niet op water :+

De oorzaak was veel water in de tank. Dat is er nu uit. Ik neem aan dat je de vlotterbakjes van de carburateurs ook hebt laten leeglopen ?
Hoe lang heeft hij al water staan verzamelen ?
Ik zou het water verwijderen en dan eerst maar 's lekker rijden.
Ik zou niet verwachten dat er binnen een paar 1000km alweer zoveel water in zit dat het problemen veroorzaakt.
Het probleem is dat ik niet goed bij de goede kant van de carburateur kan komen voor de vlotterbak, anders had ik dat graag gedaan. Ik denk inderdaad ook niet dat het zich snel zal voordoen. Voorkomen is wel beter dan genezen ;) ik weet niet hoe lang hij water heeft verzameld. Maar ik gok dat het beetje bij beetje is gegaan.
 
Ik zou toch doen wat MBM zegt over de vlotterbakjes. Geheid dat hier ook water instaat.
Dat had ik graag willen doen, maar ik kon er niet goed bij. Ook loopt de motor weer zoals hij hoort te lopen. Ik blijf het liefst zo veel mogelijk van de carbs af verder, Als hij weer begint te sputteren zal er echter niks anders opzitten. Bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan