SV650, CBR600F of toch nog maar even langer sparen

Michiel Nm

Rookie
26 aug 2004
5
0
Granada, Spanje
Hola beste MF-ers!

Ik ben Michiel, ben 26, woon al een tijdje in Spanje, en rijd een oude CB650 nighthawk ´83. Ik ben verslaafd aan Motorrijden, motoren kijken, recenties lezen, showrooms etc. Het wordt bijna vervelend :) . Maar goed, ik ben me aan het orienteren op een motor. 1-tje waarmee ik een tijd vooruit kan, mee kan reizen (dat is zoooo heerlijk). Heb in het verleden een keer een SV650 gehuurd, echt een heerlijke machine. Later es n GSX750, en een Tuon0 RSV1000. Goed, ik weet dus dat het veel harder dan de 65pk Honda kan die ik nu heb...maaaar, ik rijd nog steeds zeer tevreden door de Spaansebergen.
Goed, mijn vragen.
- Zijn er mensen die zowel SV650 ervaringen als CBR600F ervaringen hebben?. Het lijkt mij dat je het verschil in PK´s terdege voelt.
- Is het ook zo dat je op een gegeven moment weer meer dan de 80 pk´s van de Suzuki verlangd?
- En gaat zo´n twin blok een tijdje mee? :?
- Kun je op de SV650 gemakkelijk tassen hangen, of koffers plaatsen? :?
- Is de CBR600 niet gewoon veel gaver? :)

Zucht Ik zal eerst nog even moeten sparen vrees ik, maar elke reactie is zeer welkom. Oh, ik zal even een foto van mn CBplakken (is helaas erg donker zie ik nu). Mensen Hasta luego, en hartelijke groet van een enthousiast motorrijder!

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/115337/3e550c935a45c3be61ac97a7c844f28f (foto.jpg)​
 
welkom11.gif
hier en veel leesplezier. Hopelijk krijg je nog wat goede tips.
 
Hoi Michiel,

Ik kan je misschien een beetje helpen. Mijn eerste motor was een SV650S, die heb ik ingeruild voor een CBR600F van 2000. Ik heb 2 jaar op de SV gereden en ik rijd nu al 2 jaar op de CBR.

De SV is een hele goede motor, ideaal om lekker mee te toeren. Omdat hij een V blok heeft heb je een diepe roffel in de uitlaat, klinkt echt geweldig. Tevens heb je met de SV een behoorlijk koppel laag in de toeren. Je trekt dus als een gek weg als je uit een bocht komt. Vanaf 2500 toeren trekt hij al vol. De CBR heeft 110 pk en is eigenlijk een compleet andere motor. Door de 4 cilinder in lijn moet je hem wat hoger in toeren houden wil je lekker optrekken, hij begint namelijk pas bij 5000 echt lekker te trekken, maar dan komt er zo'n geweld los, dat is ook wel mooi })
Alleen bij de CBR heb ik het gevoel dat het schakelen wat soepeler gaat en dat de afwerking beter is, maar daar betaal je denk ik ook wel voor.

Dus ff over je vragen:

- Zijn er mensen die zowel SV650 ervaringen als CBR600F ervaringen hebben?. Het lijkt mij dat je het verschil in PK´s terdege voelt.

Je voelt de PK's wel degelijk, de cbr blijft namelijk vrolijk doortrekken tot de 240 en de sv krijgt het moeilijk bij 180, maar dat ga je hopelijk toch niet rijden in de bergen :P

- Is het ook zo dat je op een gegeven moment weer meer dan de 80 pk´s van de Suzuki verlangd?

Elke PK gaat wennen, tenminste bij mij '( . Op een gegeven moment wil je meer omdat het optrekken sneller mag en de topsnelheid mag hoger.

- En gaat zo´n twin blok een tijdje mee? :?

Ik heb hier weinig over gehoord, maar ik denk dat als je een beetje rustig rijdt met een koude motor en niet al te gekke dingen gaat doen hij best wel een aantal kilometers meegaat. Goed onderhouden dus, maar dat moet je met elke motor doen ;)

- Kun je op de SV650 gemakkelijk tassen hangen, of koffers plaatsen? :?

Ook hier kan ik weinig op zeggen, kijk anders hier eens:

www.sv650.org

- Is de CBR600 niet gewoon veel gaver? :)

Uhhh.... Ja vind ik wel :]

Veel succes en denk er maar goed over na. De CBR is, vind ik, veel gaver. Lekker veel vermogen, mooier, maar de sv had ook zijn charmes. Reed heerlijk, lekker veel koppel onderin. maar ......

Ik wist het wel.

Suc6
 
Welkom!


Tja, het is maar net wat je leuk vind.. Ik heb bijna alle soorten wel gereden van BMW K100 tot Suzuki GSXR-750 en TL1000S. De SV die ik nu heb steekt echt met kop en schouders boven al mijn eerdere brommers uit. Waarom?

- Ten eerste: Zuinig! 1:20 is meer regel dan uitzondering.
- Verschrikkelijk soepel, geen on/off switch, licht en een heerlijke sound.
- Goedkoop in aanschaf en geen exotische onderdelen dus goedkoper in onderhoud


Laatst reed ik nog even op een ZX7R, wat ik overigens ook een prachtige fiets vind maar dat is totaal andere koek. Wel véél sneller en extremer maar daardoor véél minder geschikt om af en toe is een rondje door de dorpjes te tuffen en daar heb ik hem juist voor.

Wat de betrouwbaarheid betreft, zit daar maar niet over in. Moto73 reed een paar jaar geleden 40k km zonder een centje pijn. Wel schijnt de ketting en tandwielen wat slijtage gevoelig. Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee want ik heb de mijne nog niet zo lang.

Maargoed, een CBR zal ook perfect zijn hoor, daar geen verkeerde woorden over maar het is maar net wat je trekt...
 
Hoi michiel, welkom op MF

Ook ik heb (bijna) ervaring met beide motoren, al heb ik een CB 600f (hornet, 90 Pk i.p.v. 128)gehad.
Na mijn eerste motor , een kawasaki eliminator 600, mocht ik van mijn baas een motor uitzoeken tot zo'n 16000 gulden. mijn keuze is toen gevallen op de suzuki SV650 (een zwarte). Een totaal andere motor dan ik gewend was natuurlijk, zowel qua zithouding als aantal cilinders maar daarom zeker niet minder leuk.
De SV beviel vooral door de kracht onderin, zijn handelbaarheid en zijn verbruik (nooit onder de 1 op 20)
Na 20.000 Km kreeg ik een gele SV, deze reed nog beter (vraag me niet waarom, maar hij voelde gewoon lekkerder aan)
Toen deze aan vervanging toe was heb ik gekozen voor een honda hornet(blauw). Het nieuwe model SV was uitgekomen en ik wist niet helemaal wat ik ervan moest vinden , ik vond hem niet zo heel mooi.
Ook de hornet is geen verkeerde motor, alleen miste ik het vermogen onderin. Je moest hem wat meer op toeren houden voordat er echt wat gebeurde. Wel een lekkere zithouding, wat meer rechtop. En een hogere topsnelheid.
Het verbruik was ongeveer 1 op 15.
Met deze motor heb ik een jaar gereden en na een valpartij heb ik toch weer gekozen voor een SV.
Ik vond hem eigenlijk steeds mooier worden en ik weet wel dat ik in de luxepositie verkeer om zomaar een motor aan te wijzen van "doe die maar" zonder dat het mij een cent kost.

Zo dat is een heel verhaal geworden zeg :9

het moraal is wel: De keuze van een motor is heel persoonlijk, wil je supersnel rijden op het scherpst van de snede : CBR
wil je leker relaxed, schakellui maar ook snel als het moet: SV
 
Terug
Bovenaan Onderaan