SV650 ignition zekering brand door met hoge toeren

jetflighter

Rookie
23 nov 2009
29
0
Ommen
Hallo mede forumers

Nu ga ik toch maar eens wat posten inplaats van steeds overal mee te lezen;)

Ik heb een probleem met mijn SV650, ik heb maandag al lans de A32 stil gestaan (bedankt nog voor je hulp mede forumer :D KTM bestuurder, ben even je naam kwijt).

Ik reed op de snelweg en wou een auto in halen om hem eerst nog even voor een auto langs te trekken dus ik gaf vol gas, en ineens begaf de motor het en viel hij stil hij deed niks meer toen ik de gashendel heen en weer bewoog. Dus ik gebaren dat ik problemen met de motor had naar de auto achter mij en heb hem vervolgens veilig naar de rechterbaan en vervolgens de vluchtstrook gemanouvreerd, waar ik vervolgens stil kwam te staan.

Uiteraard geen gereedschap bij me en ook de mensen die mij kwamen helpen niet, maagoed dat gaf verder niet toch bedankt voor de gedane moeite. Toen me opa maar gebeld en die heeft mij opgehaald met de aanhanwagen. vervolgens bij thuiskomst alles los getrokken en de accu aan de lader gezet en hem proberen te starten, dat wou niet lukken dus ik verbaasd en toch bang dat het dan een warmloper was geweest, maar inees zag ik het licht en keek even hoe het met de zekeringen zat, en ja hoor de zekering van de "ignition" doorgebrand dus vervangen voor de reserve. Ja hoor hij deed het weer, dus ik stap vol goede moed weer op en rij mijn wijk uit vervolgens op een stukje waar ik de kans had om even mijn rechter hand goed zijn werk te laten doen het gas even los getrokken (wees niet bang de motor was al goed warm) en ja hoor weer het zelfde probleem als wat ik de dag ervoor op de snel weg had. Nu heb ik de zekering al wel weer vervangen voor het allerlaatste reserve exemplaar maar nu durf ik er eigenlijk niet weer op te stappen omdat ik bang ben dat het zelfde weer gebeurd.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik zat zelf te denken aan mijn spanningsregelaar die kapot zou kunnen zijn, omdat hij dus waarschijnlijk te veel stroom krijgt bij veel toeren, en dan springt. Waarschijnlijk kan ik het met deze zekering nog gewoon een tijdje volhouden als ik ga rijden als een oud oma'tje maarja dat houd me rechterhand niet vol :$ of dat ik ergens kortsluiting heb, maar waar?

Zo dat was een heel verhaal hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met suggesties wat het zou kunnen zijn ( hoop dat de KTM bestuurder die mij heeft geholpen ook nog even reageerd:D)

motor-groet
 
Het kan i.d.d. je spanningsregelaar zijn... Dit kun je redelijk makkelijk controleren door de afgeregelde spanning met een multimeter te meten. (gewoon op de + en - van de accu) Met lopende motor uiteraard
en op verhoogd toerental. Normaal is rond de 14/14.5 Volt.

Veel hoger is niet goed!
 
yeah mijn eerste spot *D alleen in een wat vervelende situatie, probleem nog steeds niet opgelost, zie techniek voor verduidelijking alle hulp is welkom bedankt nog!!!

Het was zeker vervelend en zo te lezen nog niet helemaal opgelost al denk ik ook dat het iets van de spanningsregelaar is............. Je kan het ook nog in het soes sv topic proberen (als zoiets bestaat, maar ik vermoed van wel)

Succes :W :W
 
Als je spanningsregelaar een te hoog voltage levert is meestal je accu het eerste slachtoffer en niet een zekering. Ik denk dat er toch ergens in je electrische circuit niet klopt. Van welk jaar is je SV? Ik heb een electrisch schema van het 99 model voor je als je interesse hebt.
Oh ja, als er een bobine kapot zou zijn, daar heb ik ook nog een (werkend) exemplaar van....
 
gisteren werd het probleem alleen maar vager, toen fikte de zekering al door als ik alleen het contact aan deed. later heb ik er wel mee kunnen rijden maar niet in hoge toeren geprobeerd, en als klap op de vuurpijl rij je dan langs het ommerkanaal en dondert me soloseat kapje er af in het ommerkanaal, niet weer kunnen vinden:S hoeveel pech kun je hebben, maar een electriciteitschema heb ik zelf ook al:) bedankt

wat zou dit kunnen zijn?
 
Defecte SR lijkt me hier niets mee te maken te hebben, deze zorgt voor andere problemen. Wellicht is er ergens een draadisolatie doorgeschuurd waardoor je sluiting krijgt. Vooral bij het balhoofd is dit een vaker voorkomend euvel.
 
Defecte SR lijkt me hier niets mee te maken te hebben, deze zorgt voor andere problemen. Wellicht is er ergens een draadisolatie doorgeschuurd waardoor je sluiting krijgt. Vooral bij het balhoofd is dit een vaker voorkomend euvel.
:^

Denk inderdaad dat je het eerder daarin moet zoeken.

Symptomen van een kapotte SR zijn eerder het koken van de accu of het wegvallen van instrumenten/verlichting voordat de motor er zelf mee kapt.
 
Het kan i.d.d. je spanningsregelaar zijn... Dit kun je redelijk makkelijk controleren door de afgeregelde spanning met een multimeter te meten. (gewoon op de + en - van de accu) Met lopende motor uiteraard
en op verhoogd toerental. Normaal is rond de 14/14.5 Volt.

Veel hoger is niet goed!
Dat gedoe wat ik altijd lees over voltmeters om je spanningsregelaar te testen :N

Je kan véél makkelijker even kijken of hij defect is.

Zet je groot licht aan en start je motor.

verschil tussen lichtsterkte bij stationair en 6000 toeren moet miniem zijn, wel mogen er tijdens de "acceleratie' kleine schommelingen in lichtsterkte optreden, dit betekent dat de regelaar werkt.
Als je licht steeds/veel feller gaat branden bij 6000 toeren dan bij stationair, dan is hij stuk.

Zie je hier niets, pak DAN maar een multimeter.
 
Laatst bewerkt:
Oud model SV? Ik had het zelfde, toen bleek de draadboom langs een scherpe rand van het frame door gesleten te zijn. Ik dacht achter bij het kontje want daar zit de CDI. Dus even de plastic zooi eraf en goed kijken!

Marc
 
Zekering tijdelijk vervangen door bv 12V autolamp met 2 (groot en dim) aansluitingen parallel. dan frutten aan de bedrading.
Indien kortsluiting = licht ipv weer een zekering stuk.
Zo convergeer je snel naar de plek van kortsluiting.
 
Met een lamp op plaats van zekering, niet gauw schade, want begrenst de stroom. Maar het is wel ingewikkeld prutsen.

Draadjes aan lamp solderen met krokodille(n)bekjes.

Het zal niet meevallen om op een simpeler manier *en* de normale electronica te laten werken *en* stroombegrenzing toe te passen. met gratis lichtindicatie bij kortsluiting..
Als je een kortsluiting wil aantonen in een circuit waar normaal ook al stroom geconsumeerd wordt, is het met een unimeter ook lastig jagen. Je kan circuits loskoppelen voor de metingen, maar mogelijk ontkoppel je dan juist ook de kortsluiting. Weet je nog niets.
Bij een intermitterende kortsluiting ben je heel snel door een doos zekeringen voordat je de kortsluitplek echt gevonden hebt.

Succes iig!
 
Dat gedoe wat ik altijd lees over voltmeters om je spanningsregelaar te testen :N

Je kan véél makkelijker even kijken of hij defect is.

Zet je groot licht aan en start je motor.

verschil tussen lichtsterkte bij stationair en 6000 toeren moet miniem zijn, wel mogen er tijdens de "acceleratie' kleine schommelingen in lichtsterkte optreden, dit betekent dat de regelaar werkt.
Als je licht steeds/veel feller gaat branden bij 6000 toeren dan bij stationair, dan is hij stuk.

Zie je hier niets, pak DAN maar een multimeter.


Meten is weten....
 
nou dat word dus geen TT voor mij:( ik kom er niet uit, heb de draden bij het balhoofd nagekeken en dacht dat ik daar idd de oorzaak gevonden had maar dat bleek niet zo te zijn de buitenmantel van de hele bundel kabels die daar loopt was vlink beschadigd maar niet zover doorgesleten tot op het koper. ik kan de oorzaak niet vinden heb zelfs de tank er al af gehad, om alle draden beter te kunnen volgen.
 
nou dat word dus geen TT voor mij:( ik kom er niet uit, heb de draden bij het balhoofd nagekeken en dacht dat ik daar idd de oorzaak gevonden had maar dat bleek niet zo te zijn de buitenmantel van de hele bundel kabels die daar loopt was vlink beschadigd maar niet zover doorgesleten tot op het koper. ik kan de oorzaak niet vinden heb zelfs de tank er al af gehad, om alle draden beter te kunnen volgen.

Zie mijn vorige reactie ;)
 
De betreffende zekering zekert volgens mijn electrisch schema ('99-er) de koelventilator, de carburateurverwarming (als je die hebt, want zit er niet standaard op), startrelais (maar daar zal het probleem niet zitten), bobines en CDI. Van die onderdelen lopen een oranje/zwarte en oranje/witte kabel langs het balhoofd naar de rechter stuurunit (naar je dodemansknop). Als die echt goed zijn dan zijn de opmerkingen van MasterTommy en F2ride2001 inderdaad iets om na te kijken. Zoals eerder al vermeld heb ik nog een werkende bobine liggen, die mag je voor een prikkie hebben als het nodig is.
Ik heb overigens niet zo heel veel verstand van bobines, maar als de voorschakelweerstand defect is lijkt het me dat ie altijd doorfikt en niet soms direct bij contact aan, soms na een tijdje. dat duidt toch meer op een kapotte isolatie met sluiting tot gevolg. En dan is de bedrading naar de CDI toch de hoofdverdachte.
 
ik ben nu nog even druk bezig met afstuderen aankomende maandag me afstudeer presentatie:O, en zoals jullie allemaal denk ik wel weten vreet dat tijd en energie:P dus heb er de laatste tijd eventjes niet meer zo veel tijd voor gehad om er verder na te kijken als dit allemaal voorbij is neem ik even contact op met rambabbel is kijken of die mij verder kan helpen:D
 
Terug
Bovenaan Onderaan