sv650 loopt op anderhalve cilinder

The Freak

MF'er
19 apr 2003
221
0
Sint-Niklaas, België
Ik heb een SV650S van 1999 (carburator) die op anderhalve cilinder loopt.

Als hij stationair draait werkt enkel de voorste cilinder, de achterste wil niet mee spelen. :(
Enkel als ik het toerental laat stijgen tot boven de 4000 toeren loopt de achterste cilinder mee.
Als ik hem enkel op de achterste cilinder laat draaien (> 4000 tr) komt er witte rook uit de uitlaat.

Ik heb al heel wat gecontroleerd waaronder:
- brandstoftoevoer is in orde (vacuümklep en pomp)
- carburator volledig gecontroleerd/gereinigd
- bougies vonken goed
- ...

Wat kan ik nog meer nakijken?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
 
Komt nog een klein staartje aan dit verhaal:
Na het vinden en plaatsen van een nieuwe (tweedehandse) carburator bleek er niets veranderd, nog steeds dezelfde problemen. :(

Toen wist ik het even niet meer. |(

Het probleem bleek opgelost wanneer ik het slangetje, dat de brandstofpomp aanstuurt, los koppelde. Dus wou ik dit even opnieuw bevestigen.
Ik koppel terug het slangetje los en er kwam ineens benzine uit dit slangetje. :?
Vreemd, dit is een leiding waarin zich enkel lucht zou mogen bevinden ...

Eureka 2: De brandstofpomp is lek en er word via deze weg extra brandstof bij het mengsel getrokken!
Een inspectie van de brandstofpomp toont inderdaad aan dat het rubberen membraan tussen het lucht en benzine gedeelte in de pomp versleten is. (= kleine gaatjes)

Toch op een zondag nog een andere brandstofpomp kunnen scoren en ...
De achterste cilinder doet terug mee. *O*

Er komen wel serieuze knallen uit de uitlaat (bij stationair draaien) dus het mengsel staat nog wat te arm. Even de luchtinlaat met de hand afdekken en de knallen zijn verdwenen.
Luchtfilter en brandstoftank opnieuw gemonteerd -> knallen zijn weg.
Wat houden die de luchttoevoer tegen !
Later de carburators wat beter (laten) afstellen en dan is dit hoofdstuk afgesloten.
(Intussen hebben we weer héél wat bijgeleerd ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan