SV650 vermogen weg en olielampje brand

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Deze week viel het vermogen van m'n sv650s uit 2002 weg tot hij afsloeg en ging het olielampje branden. Hij startte Thuis wel weer even en het olielampje bleef niet aan staan. Heb maar niet gereden en heb vandaag de olie afgetapt en er zit geen gruis in gelukkig. Het gekke is dat het olielampje niet meer brand. Ik denk nu aan een versleten zuigerveer, er kwam ook geen gerammel uit het blok. Maar om nu te gaan rijden om het te testen is ook weer zo wat.. De olie rook wel een beetje verbrand, deed me denken aan de geur een oude 2 takt buitenboordmotor maar misschien is dat altijd wel zo?

De vorige keer dat het vermogen wegviel was de luchtfilter losgesschoten maar die lijkt nu nog vast te zitten maar je weet het nooit met dat oude spul. Maar hier ging het olielampje ook niet door branden voor zover ik weet. Dat zou ook onlogisch zijn?

Het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat het iets elektrisch is?


Is het verstandig om hem weer met olie te vullen en te kijken of hij weer normaal vermogen heeft of is dit echt een kwestie van open maken zonder nog te starten?
 
Als de motor afslaat gaat altijd het olielampje branden, want het contact staat aan en er is geen oliedruk omdat de motor afgeslagen is. Je moet oorzaak en gevolg niet door elkaar halen.
Wou ik zeggen.
Je zal het eerder in ontsteking of brandstof toevoer moeten zoeken.

maakte de motor een vreemd geluid toen die afsloeg?
 
  • Leuk
Waarderingen: SvB
Je zoekt in de verkeerde richting, het olie lampje ging aan doordat de motor afsloeg. Dat is normaal.
Met zuiger veren etc heeft het waarschijnlijk niets van doen.

Je kunt hem rustig met nieuwe olie vullen en hem proberen te starten. Dan verder zoeken ...
 
Bedankt! Ik dacht dat het olielampje alleen brand nadat het contact wordt aangezet. Heel fijn, dan kan ik gericht weer verder met de diagnose 😁
 
Laatst bewerkt:
Wou ik zeggen.
Je zal het eerder in ontsteking of brandstof toevoer moeten zoeken.

maakte de motor een vreemd geluid toen die afsloeg?

Nee, motor haperde en het vermogen viel weg tot het punt dat hij afsloeg. Daarna startte hij niet meer maar thuis sloeg hij enkele dagen later wel weer even aan. Geen rare geluiden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan