SV650S tik bij koppeling inknijpen

Frontysco

Die hard MF'er
18 sep 2006
683
6
Bemmel
Lang geleden dat ik hier heb gepost!
Altijd goed geholpen dus hopelijk nu weer :]

Motor: Suzuki SV650 K4 2005
~90k gelopen

Probleem: Tik bij het inknijpen van de koppeling
Sinds vandaag heb ik een hoor- en voelbare tik bij het inknijpen van de koppeling. De tik lijkt uit het blok te komen.
Ik heb de koppelingskabel zowel onder als boven opnieuw gesteld. Als ik de "adjusting screw" achter het "koppelingskabelkapje beneden" te strak draai, is de tik weg maar dan heb ik een plakkende/slepende koppeling. De boel uiteindelijk netjes afgesteld zoals voorgeschreven in het WPHB.
Ik rijd deze motor van 28k, zeer waarschijnlijk nog de originele koppeling(splaten).

Note: De koppelingskabel is bijna maximaal gespannen. Niet veel ruimte meer om hem nog strakker te krijgen. Koppeling slipt niet als ik hem bijv in een hoge versnelling veel gas geef. Motor rijd en schakelt verder prima.

Alvast dank!
 
Oplossing
Het zou ook nog het wormwiel van nr17 op de tekening kunnen zijn, als die niet goed meer is
kan dat ook zo,n effect hebben,maar dat voel je wel in de hevel aan het stuur als je die inknijpt.
Geld ook een beschadigde kabel,die gaan vaak ook niet soepel meer.
Misschien het druklagertje wat herrie maakt,na zoveel km,s niet ondenkbaar.
Nr22.
1660938298706.png
 
En als je de kabel onder en bij de hendel losmaakt, kun je hem dan soepel op en neer bewegen?
Dank, dit ga ik nog even proberen
Misschien het druklagertje wat herrie maakt,na zoveel km,s niet ondenkbaar.
Nr22.
Bekijk bijlage 1795284
Zo fijn, die exploided views! Dank voor de suggestie
alleen bij draaiende motor of ook bij niet draaiend ?
Beide, het betreft echt een hele luide tik bij het intrekken vd koppeling. Als de koppeling langszaam intrekt dan hoor je het niet, maar voel je wel de weerstand waar de klik normaal gesproken zit.
ik denk dat je koppelingkabel aan het rafelen/scheuren is.
Ik hoop dat je gelijk hebt! Dat is makkelijk te vervangen. Echter, de klik komt bij iedere intrekking vd koppeling. In jouw suggestie zou de tik het springen van 1 vd staalkabeltjes zijn. Gezien ik de klik al +50x gehoord hebt, en ik vermoed dat de staalkabel uit slechts een handvol aders bestaat, ben ik er bang voor dat dit het niet is.

Als ik de kabel aan beide kanten los ga halen, zoals voorgesteld door @Zeroground , dan verwacht ik straks weerstand door de gesprongen kabeltjes.
 
Het zou ook nog het wormwiel van nr17 op de tekening kunnen zijn, als die niet goed meer is
kan dat ook zo,n effect hebben,maar dat voel je wel in de hevel aan het stuur als je die inknijpt.
Geld ook een beschadigde kabel,die gaan vaak ook niet soepel meer.
 
Oplossing
Het zou ook nog het wormwiel van nr17 op de tekening kunnen zijn, als die niet goed meer is
kan dat ook zo,n effect hebben,maar dat voel je wel in de hevel aan het stuur als je die inknijpt.
Geld ook een beschadigde kabel,die gaan vaak ook niet soepel meer.
Dank! Wat zou ik dan moeten voelen in de hendel? Ik voel de weerstand en de klik in de hendel. Ongeveer de laatste 2 cm van het inknijpen.
 
Dank! Wat zou ik dan moeten voelen in de hendel? Ik voel de weerstand en de klik in de hendel. Ongeveer de laatste 2 cm van het inknijpen.
Precies wat je omschrijft,dat mechaniek word vaak vergeten te onderhouden,maar heeft wel af en toe vers vet nodig,
ook moet de speling op de juiste manier afgesteld worden.
Hoe dat te doen staat in het werkplaatshandboek,hoofdstuk periodic maintenance,clutch sectie,
 
Laatst bewerkt:
Dank! Tijdens het vervangen vd ketting set heb ik die ook los gehad en ingevet. Verder niets raars gemerkt.
Hij is afgesteld zoals in het WPH. Vast draaien en dan 1/4 slag open. Ik ga die eerdaags nogmaals bekijken, dank wederom!
 
Zojuist even het worm wiel bekeken, NR17 in het diagram. Bij het eraf halen vielen de lagers er al uit. Ik acht de kans vrij groot dat daar het euvel zit.

Betreft de koppelingskabel zelf, deze heb ik aan de onderzijde losgehaald en gaat soepel op en neer. De kabel is naar mijn idee prima in orde.

Hoe zit het precies met NR15? Dit is een metalen pin die je er helemaal uit kan halen. Deze heeft speling naar alle zijdes. Lijkt mij normaal, maar nu ik jullie aandacht toch heb, altijd handig om even dubbel te checken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan