Switchen van rijbaan tijdens file wordt verboden in België?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniempje177

Guest
Net op het nieuws gehoord, dus de informatie is nog maar vaag, maar het gaat hierom:

Er zijn er hier die het veranderen van rijstrook tijdens de file willen verbieden!
Lijkt mij anders veel omslachtiger dan het lijkt |(
Want, wanneer definieer je het verkeer als zijnde een file?
Hoe ver voor een afrit, en hoe ver na een oprit mag het dan nog wel?
Gaan ze dan nog wat lijnen bij trekken op de baan? En nog wat verkeersborden bijplanten?
En lekker de verkeersagressie nog wat in de hand werken, want reacties als "gij kl**tzak, gij moogt nu niet van rijstrook veranderen, dus ik ga u lekker hinderen" zijn dan voor de hand liggend ...

Verder willen ze ook de filles sneller laten verlopen door ze ... eu ... trager te doen rijden.
"Want als we de snelheidslimiet verlagen zal de fille sneller rijden." Wordt er beweert.
Zo zeggen ze, als we de dynamische borden op 90km/u zetten, is de gemiddelde snelheid in de file 44km/u. Onderzoek zou uitgewezen hebben dat wanneer ze die borden op 70 zouden zetten, de gemiddelde snelheid 56 zou zijn ...
... ik heb geen deel aan die onderzoeken gehad, dus ik kan het niet weten, maar ...

... als er 70 op die borden staat, en iedereen dendert lekker door aan +90, en dus ook de vrachtwagens, ga ik daar met de motor ECHT NIET aan 70 rijden hoor ... dat is gewoon suïcidaal!!!

Pfffff! De logica is ver zoek in België :X

"Moeder, waarom leven wij?" >>> "Moeder, waarom ben ik Belg?"
 
Zo gek is het nu ook weer niet hoor...
Bij hogere snelheden heb je steeds meer rij-afstand nodig. Staat iedereen
stil dan kun je de auto's tegen elkaar aanparkeren (dan heb je in feite een
file). Bij 50/u kan je nog vrij dicht op elkaar rijden maar bij hogere
snelheden gaat die afstand snel omhoog. Het blijkt dat, als de snelheid
boven de 70 komt, de benodigde rij-afstand zo groot is dat de capaciteit
weer terugloopt. Je kunt je voorstellen dat je naast een snelweg staat waar
iedereen 70 rijdt en de auto's snel achter elkaar passeren terwijl, als
iedereen 120 rijdt, ze met veel langere tussenpozen langsrazen.
[...]
De optimumcapaciteit wordt dus bij 70/u gehaald. Dan wordt de weg het best
benut. Het is echter minder prettig voor de weggebruiker, die het liefst wil
doorrijden met 120.
bron

Dit voor wat betreft de lagere snelheid dan.
Het niet meer van rijstrook mogen wisselen lijkt me inderdaad lastig uitvoerbaar.
 
Laatst bewerkt:
Na wat nadenken over de beslissing kan ik maar tot één verklaring komen.

Ze verbieden het switchen van rijbaan in de file om te voorkomen dat mensen gaan wisselen puur omdat er ruimte is in de rijbaan naast hun. Er zijn mensen die dat doen omdat ze denken dan sneller te zijn, meestal haal je ze dan later (al dan niet zwaaiend) weer in.

anders zou ik het niet weten :P
 
Laatst bewerkt:
Na wat nadenken over de beslissing kan ik maar tot één verklaring komen.

Ze verbieden het switchen van rijbaan in de file om te voorkomen dat mensen gaan wisselen puur omdat er ruimte is in de rijbaan naast hun. Er zijn mensen die dat doen omdat ze denken dan sneller te zijn, meestal haal je ze dan later (al dan niet zwaaiend) weer in.

anders zou ik het niet weten :P
Dat moet idd wel de reden zijn. En idd, dat fenomeen van zigzaggers later weer grijnzend in te halen ken ik wel _O-

Hetzelfde wat betreft iemand die bij je bumperkleefd en je dan in WRC stijl inhaalt om er vervolgens als een speer vandoor te gaan, waarna je er na 3 verkeerslichten weer achter zit :')

Maar ik bedoel maar ... hoe gaan ze da willen regelen (en handhaven) als ze die bedachte regel daadwerkelijk gaan invoegen.

En ocharme de rechters die zich over aanrijdingen in zulke situaties moeten buigen _O-
 
Het is al meerdere keren proefondervindelijk bewezen dat het wisselen van rijbaan in een file geen tijdswinst oplevert voor automobilisten. Het voordeel zou zijn, dat je als motorrijder minder ( of in het beste geval geen) last hebt van koekblikkers die zo nodig vlak voor je neus van rijstrook willen veranderen.
En dat het sneller gaat, wanneer iedereen wat trager rijdt is ook een feit.
Dus zo bekeken vind ik die maatregel nog niet zo slecht.
 
lijkt me niet handig om als motorrijder ervan uit te gaan dat je zo tussen de file door kan kachelen omdat mensen niet van baan wisselen.

er zijn altijd mensen die zich er niet aan houden of hun afslag te laat zien oid.

heb trouwens een tijdje geleden bijna wekelijks friesland-gent op en neer gereden, de keren dat ik de belgische politie heb gezien (bij knelpunt antwerpen bijvoorbeeld) zijn op één hand te tellen. Dat aantal is 0. dus de regel kan er wel zijn, maar als de handhaving er niet is heeft het weinig nut lijkt me.
 
Het is gewoon een feit dat het niet te regelen valt.
Zoals in de OP, hoe ver voor de uitrit, en hoe ver na de inrit mag het dan wel?
Dan krijg je trouwens weer te veel switchers op korte tijd, want er gaan er veel zijn die overhaast willen switchen omdat ze doodsbang zijn voor een boete als ze het te ver of te vroeg doen, ipv die overtreding liever te begaan en het veiliger houden dan bang te zijn voor een boete.

En als ze dan een afstand bepalen, moet dat ook weer aangegeven worden ... nog meer strpen en borden ... het is soms al onoverzichtelijk genoeg in België :')
 
Volgens mij een wet ter ondersteuning van de rechtspraak.
Als er een aanrijding volgt, dan is diegene die van baan verwisselde fout. :)
 
En als ze dan een afstand bepalen, moet dat ook weer aangegeven worden ... nog meer strpen en borden ... het is soms al onoverzichtelijk genoeg in België :')
Volgens mij niet slechter dan in de meeste andere landen.
In Nederland en Duitsland kunnen ze er ook iets van hoor.
 
Dat is toch mooi voor de motorrijders daar? Lekker filteren met minder zorgen. Natuurlijk kan je er niet op vertrouwen dat iedereen stopt met het switchen van rijstrook maar het is in ieder geval wel gemakkelijker filteren.
 
Klinkt mij in de oren als het "blokrijden 2.0" waar de belgen in het verleden (tot 2013) ervaring mee hebben opgedaan. Zonder rijbaan wisselen, minder harmonicaeffect, minder kop/staartbotsingen en een betere doorstroom.
Ik ben het met je eens dat handhaving uitdagend zal zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Bedoelen ze met dat verbod op rijstrook wisselen niet de oplossing die je in Nederland steeds vaker ziet: Rond opritten dubbele belijning die aangeeft dat verkeer vanaf de rechterbaan wel naar de 2e baan mag, maar dat verkeer niet terug naar de rechterbaan mag. Dit om invoegend verkeer meer ruimte te geven.
 
Verder willen ze ook de files sneller laten verlopen door ze ... eu ... trager te doen rijden.
"Want als we de snelheidslimiet verlagen zal de fille sneller rijden." Wordt er beweert.
Zo zeggen ze, als we de dynamische borden op 90km/u zetten, is de gemiddelde snelheid in de file 44km/u. Onderzoek zou uitgewezen hebben dat wanneer ze die borden op 70 zouden zetten, de gemiddelde snelheid 56 zou zijn ...
... ik heb geen deel aan die onderzoeken gehad, dus ik kan het niet weten, maar ...

Pfffff! De logica is ver zoek in België :X
"Moeder, waarom leven wij?" >>> "Moeder, waarom ben ik Belg?"

Waarom dat je Belg bent, daar kan ik geen 'antwoord' op geven. Of moet ik moet ik zeggen 'réponse'. De ene helft van het land verstaat de andere helft niet. Oke, bijna dan. Er zijn er ook nog een paar die het woord 'Antwort' gebruiken.

Vwb snelheid bij files is er het fenomeen van het 'harmonica-effect'.
Ik heb er een keer een filmpje van gezien hoe files zich gedragen.

Als de max toegelaten snelheid lager is zal dat effect van harmonica veel minder zijn. Een vrachtwagen gaat er veel langer over doen om na stilstand de toegestane snelheid te bereiken, wat die daarna zoveel mogelijk wil blijven vasthouden. Als dat uiteindelijk niet meer kan moet die vol in de ankers met gevolg dat auto's achter hem moeten remmen tot aan stilstand aan toe. Het resultaat is dat je plukjes auto's ziet, vlak op elkaar die (bijna) stil staan en daar tussen auto's (te) ver uit elkaar op hoge snelheid. De algemene gemiddelde snelheid is meestal zelfs lager zoals je zelf al opmerkt. Een bijkomend voordeel is ook dat de kans op kop-staart-aanrijdingen veel kleiner wordt. Zulke botsingen veroorzaken ook al weer extra vertraging. Dus het is win-win!
 
Zouden ze hier ook moeten doen. Ipv dat gefrustreerde gehoek van de ene naar de andere rijbaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan