SXP slot goed?

nabbel

Rookie
20 jan 2017
9
0
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een slot te kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een combinatie van een schijfremslot en een ketting.
Sxp heeft zo slot voor zo'n €65,-

https://www.motoport.nl/Kettingslot-ART4-SXP-120cm

Bij abus ben je voor een soortgelijk iets ongeveer het dubbele kwijt.
Wat zijn de ervaringen met SXP?
Is dit toch wel kwaliteit of kan ik beter iets meer uitgeven?
 
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een slot te kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een combinatie van een schijfremslot en een ketting.
Sxp heeft zo slot voor zo'n €65,-

https://www.motoport.nl/Kettingslot-ART4-SXP-120cm

Bij abus ben je voor een soortgelijk iets ongeveer het dubbele kwijt.
Wat zijn de ervaringen met SXP?
Is dit toch wel kwaliteit of kan ik beter iets meer uitgeven?
Simpel gezegd art 4 voor de verzekering.
Diefstal verzekering voor mocht je de (on)gelukkige winnaar zijn. :')

Zal gewoon deze nemen als je zoiets wilt.
Mag aannemen dat ze aan de eisen van art 4 voldoen als het er bij staat.
 
Het is ook lastig beoordelen. Ik heb een filmpje gezien waarin de duurste abus sloten ook binnen een minuut worden doorgeknipt.
 
Sloten zet je eigenlijk puur en alleen om je verzekeraar een plezier te doen.
Mijn motor is gejat met 2x ART4 kettingen, stuurslot en ART4 remschijfslot...zonder ook maar geluid te maken.

Je kunt voor 1500,- EUR een draagbare hydraulische schaar aanschaffen en elke ketting doorknippen, beste investering ooit voor het dievengilde.

Neem een simpele ART4 slot, check even de status bij Stichting ART...hoeft niet zo gek qua prijzen. :t
 
Gewoon zorgen dat het slot aan je verzekering voldoet, en klaar. Geloof me, ze krijgen hem gewoon open.

Voor de mensen die dit kanaal niet kennen, dit is een man die een eigen kanaal heeft op Youtube waar hij op verzoek van zijn bezoekers sloten open maakt: klik

Hij krijgt het allemaal eenvoudig open, ook Abusjes, of andere ART4 meuk.
 
Bedankt allen. Het is mij duidelijk; gewoon de SXP kopen.
Nog enigzins rekening houden dan je de fiets gunstig neerzet en meer kun je niet doen.
Duimen dat ie niet gejat wordt dat wel.
 
Nog één opmerking dan...

De geldigheid van het certificaat ART4 verloopt bij de goedkopere merken vaak eerder dan bij de gerenommeerde merken (weet ook niet precies waarom dat zo is) waardoor je investering dus ook minder duurzaam kan uitvallen.

Dit is dan vooral wanneer je voor de diefstalclausule van je verzekering aan deze ART4 moet voldoen. Indien je voor diefstal verzekert bent en je kunt aantonen dat hij op slot stond maar je certificaat is verlopen, heb je alsnog een probleem...
 
Als je even Googled kom je hem nog wel voor minder tegen..

Maar ook ik ben weer iets wijzer :)
 
Nog één opmerking dan...

De geldigheid van het certificaat ART4 verloopt bij de goedkopere merken vaak eerder dan bij de gerenommeerde merken (weet ook niet precies waarom dat zo is) waardoor je investering dus ook minder duurzaam kan uitvallen.

Dit is dan vooral wanneer je voor de diefstalclausule van je verzekering aan deze ART4 moet voldoen. Indien je voor diefstal verzekert bent en je kunt aantonen dat hij op slot stond maar je certificaat is verlopen, heb je alsnog een probleem...
Wel raar dat je er nooit iets overhoord dat je er op moet Letten dan het certificaat niet verloopt.

Hoor het nu voor het eerst. :')
 
Dat slot koop je niet echt voor jezelf maar voor de verzekering, als ze hem echt willen hebben is ie toch wel weg. Al hang je er 5 kettingen, 2 schijfremsloten en 3 muurankers aan.

Dus, ART4? Ja? Mooi. Bonnetje en de reservesleutel goed bewaren mocht je ooit een claim willen/moeten doen bij de verzekering.
 
Laatst bewerkt:
Op die site van stichting ART staat de lijst en die moet je regelmatig nakijken of je slot er nog op staat en ook hoeveel sleutels er bij zitten dus zorg dat dat aantal klopt.
Mocht je een sleutel kwijtraken moet je dat aan je verzekering doorgeven maar als je een goedkoop slot koopt die op de lijst staat dan kan je net zo goed een nieuwe kopen.
Kans is dat goedkopere sloten minder lang in de lijst blijven staan maar bij de duurdere is er ook geen garantie.
 
Wel raar dat je er nooit iets overhoord dat je er op moet Letten dan het certificaat niet verloopt.

Hoor het nu voor het eerst. :')

Ze vertellen wel meer niet... je moet hem op straat ook aan vast object vastmaken zoals een lantaarnpaal, boom, muur/vloeranker etc. Los wegzetten mag dus volgens de dekking ook niet met bijvoorbeeld een schijfremslot.
 
Ze vertellen wel meer niet... je moet hem op straat ook aan vast object vastmaken zoals een lantaarnpaal, boom, muur/vloeranker etc. Los wegzetten mag dus volgens de dekking ook niet met bijvoorbeeld een schijfremslot.
FAKE NEWS!
dat hangt er maar net van af wat in je voorwaarden staat.
 
Laatst bewerkt:
FAKE NEWS!
dat hangt er maar net van af wat in je voorwaarden staat.

Ik weet niet wat jij er fake aan vindt maar het staat inderdaad in mijn voorwaarden. Dat daar verschil in zit weet ik ook maar ik doel er alleen op dat je dingen niet zo maar moet aannemen.

Waar bij mijn vorige motor een alarm niet verplicht was, is dit bij exact dezelfde verzekeraar en polis ineens verplicht (binnen één jaar tijdbestek)
 
Ik weet niet wat jij er fake aan vindt maar het staat inderdaad in mijn voorwaarden. Dat daar verschil in zit weet ik ook maar ik doel er alleen op dat je dingen niet zo maar moet aannemen.

Waar bij mijn vorige motor een alarm niet verplicht was, is dit bij exact dezelfde verzekeraar en polis ineens verplicht (binnen één jaar tijdbestek)

Bij mij weer niet.

Ik heb hem allrisk verzekerd bij Allianz, voor de zekerheid nog even gebeld, uitgelegd hoe hij staat en het was allemaal geen probleem in die omstandigheden.

Maar net waar je verzekerd bent denk ik.
 
Bij mij weer niet.

Ik heb hem allrisk verzekerd bij Allianz, voor de zekerheid nog even gebeld, uitgelegd hoe hij staat en het was allemaal geen probleem in die omstandigheden.

Maar net waar je verzekerd bent denk ik.

Ik heb via KNMV bij Allianz een WA+ verzekering, enige eis is ART4 schijfremslot: hoeft verder niet ergens aan vast te zitten...naja moet wel aan je wiel zitten. :P Bij de diefstal van mijn vorige GSX-R vorige maand was het ook geen issue, los van alle andere beveiliging/preventie.
 
Laatst bewerkt:
Eh..ja je koopt dat slot puur voor je verzekering. Mijn verzekering schrijft art4 voor. Dus ik heb een art4 remschijfslot gekocht.
Meteen printscreen met datum uitgedraaid van art4 goedkeur.
Tevens foto van slot met aankoopbewijs. Om aan te tonen dat de aanschaf gedaan is met en tijdens de goedkeur. Betekent natuurlijk wel dat ik slot ook moet gebruiken. Ik gebruik hem in combinatie met een 5armig stalen Cycklelock, zit geen goedkeur op maar kan motor aan iets of andere motor vast zetten.
 
Ik heb een sxp kettingslot die ik nu ongeveer 5 jaar in gebruik heb (wel een ander type). Dat je de art4 goedkeuring in de gaten moet houden wist ik nog niet. Ik heb het meteen even gecheckt en dit is nog gewoon in orde.

Het slot ligt vaak op een redelijk vochtige ondergrond maar het werkt nog goed.
 
Het slot ligt vaak op een redelijk vochtige ondergrond maar het werkt nog goed.

Als je een kettingslot gebruikt zorg dan dat deze niet op de grond komt te liggen, bijvoorbeeld gewoon om het achterwiel.
Het dievengilde met betonschaar vind dit uitermate fijn. 1 deel van de betonschaar op de grond en dan met volle gewicht boven op het andere deel de schaar laten knippen.
Probeer slot hogerop te bevestigen dat maakt het een stuk moeilijker om met handkracht de ketting door te knippen.
 
Ik kan jullie gerust stellen met al die prachtige motorsloten die het niet doen!

Op de motorbeurs wilde ik om 16.00h naar huis, was er een sufkop geweest die niet alleen zijn eigen fiets maar gelijktijdig ook mijn (oude) fiets met een duur motorslot had vastgemaakt. Vlgs mij was het slot meer waard dan zijn hele fiets.

Ik had geen zin om nog mss wel 2 uur te moeten wachten dus ik heb iets verder bij een fietsenmaker een accu-slijptol opgehaald. Terwijl er steeds mensen de beurs gingen verlaten heb ik slot doorgeslepen. Weinig reactie van de voorbijgangers! Als ik bij het fietsen-dieven-gilde zou hebben behoord zou ik toch een veel mooiere (elektro-)fiets hebben meegenomen!

Het doorslijpen was werkelijk een fluitje van een cent!
Ik heb nu geen illusies meer dat een (dik) kettingslot voor een echte dief iets betekent!
 
Ik heb nu geen illusies meer dat een (dik) kettingslot voor een echte dief iets betekent!

Die illusie heb ik ook nooit gehad. Maar als ik door aanschaf van een voorgeschreven Art4 slot aanspraak kan maken op mijn verzekering dan vind ik het best.

Tip. Gebruik je slot wel, mocht je verzekeraar je sleutels op willen vragen moet er wel 1 als gebruikt uitzien. Zo niet, dan stelt men al gauw dat het slot mogelijk niet gebruikt is en men van uitkering afziet.
 
Het doorslijpen was werkelijk een fluitje van een cent!
Toen ik 6-7 jr. geleden stage liep bij een assurantietussenpersoon was de directeur de sleutels kwijt van zijn motorslot, Vespa zat vast een een paal.

Ik als lichtgetinte Amsterdammer ben toen met een draagbare slijptol aan de slag geweest midden op een plein in Amsterdam Oud Zuid. Ben goed 5 minuten bezig geweest met slijpen omdat ik bang was voor de vonken die oversloegen naar de Vespa, bang om lak te beschadigen.

Terasjes zaten vol...niemand van het winkelpubliek of ondernemers vond het vreemd.
Vervolgens de Vespa zo'n 500 meter lopen duwen met een slijptol duidelijk zichtbaar, niemand die het vreemd vond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan