SXV Topic 7!

19 jul 2018
5
0
21
Dag mede sxv liefhebbers,

Ik zal me even voorstellen.

Ik ben Gianni 21 en werkzaam in de zorg.
Ik heb bijna twee jaar een sxv 550 in bezit.

Na aankoop motorblok bij filip engels laten reviseren omdat die koppakkingen erdoor vrat.

Echter is dit na revisie niet weg gebleven. Ik had al die tijd een kapotte radiateur welke nu vervangen is. Filip beweerd echter dat er een kans aanwezig is dat mijn carters moe zijn.

Heeft iemand hier ooit van gehoord? Dat ze cilinderbussen inzakken door metaalmoeheid bij warme motor en daardoor de koppakking kunnen doen breken?

Hopelijk kan iemand mij hier mee over vertellen.

Gianni
 
6 apr 2015
62
3
28
haarlem
zoek op het af1 forum bij sxv forum naar "cylinder protrusion"
Dit houd in dat de cillinder bus enige tienden van een milimeter boven het carter uit moet steken, en niet te veel of te weinig.

probleem bij oververhitting (zelf al een paar keer last van gehad door te lang stilstaat voor het stoplicht en te langzaam rijden in de stad bijvoorbeeld)
Gevolg is dat de cillinder bus meer uitzet naar boven als de rest van het carter en dan de koppaking plat drukt waarna er na afkoelen te weinig klemkracht op de pakking overblijft met als gevolg lekkage.

Ik heb nu een handmatige schakelaar op de fan erbij gezet en een temperatuur meter gemonteerd.
Wat mij opviel is dat na het starten en stationair laten draaien de koelvloeistof na een anderhalve minuut al 80c + is en de motor olie pas 35c
Als je bij het stoplicht de fan al aanzet als je aankomt is de koelvloeistof vaak rond de 80c en na 2 minuten stilstaan zit je al op de 110c

De ecu zet zelf de fan pas aan bij 103c
 
19 jul 2018
5
0
21
@undergrounder ik heb tijdens de revisie nieuwe cilinders en zuigers laten monteren om direct alles aan te pakken.

Het lijkt mij dat dit dan goed hoort te zijn?

Hoe heb jij de tempmeter en schakelaar er bij aan gesloten?

Bedankt voor je reactie.


Inmiddels de motor klaar. Voorste cilinder was erdoor op een hotspot.

Twee nieuwe koppakkingen geplaatst.

Cilinder hoogtes waren na gemeten en waren goed tijdens demontage.
 
6 apr 2015
62
3
28
haarlem
Cilinder bus hoogte kan pas correct gemeten worden als de oring waar de bus op afdicht verwijderd is, dus niet al tijdens demontage.
Als metaal moe word krijg je alleen zwakkere plekken en eerder scheuren het veranderd voor zover mijn kennis gaat niks aan de uitzettingscoefficient van het materiaal.
Je carter zal alleen maar uitzetten als het warm word en niet "inzakken" krimpen.
Vind het een raar verhaal, of wij Nederlanders begrijpen zijn Belgische uitleg verkeerd.

De fan word geschakeld over de - kant.
Dus stekker los en het pennetje van de - (negatieve kant) eruit halen.
Waar de draad in het pennetje zit geknepen een draad er aan vast solderen.
Draad in een schakelaar steken en de andere kant van de schakelaar een draad naar massa maken.

Temperatuur meter is een Koso mini 4, je moet er wel nog 2 verlopen bij bestellen naar m12.
Sensor voor de koelvloeistof zit in de voorste kop (zelfde plek als in je achterste kop waar er al een inzit voor de ecu)
Stroom heb ik uit de kleine stekker van de koplamp gehaald (de 2 kleine lampjes bovenin je koplamp) de stekker aan de lamp zijde krijg je het makkelijkst uitelkaar om er een draad bij te solderen.

Hoeveel kilometer staat er op je blok en wat is er vervangen bij de revisie?
 
19 jul 2018
5
0
21
Er staat 10xxxkm op. Echter is er bij haye een keer een donor blok gebruikt ivm carterschade vorige eigenaar. Toen donor carters gebruikt. Het is dus onbekend hoeveel deze carters gedraaid hebben.

Ik heb filip geloofd op zijn woord dat hoogtes goed zijn. Ik weet verder niet hoe hij dit gemeten heeft. Ik ga er vanuit dat hij na 80 blokken wel weet hoe het werkje in elkaar zit?

Bij de revisie die ik heb laten doen zijn de zuigers, cilinderbussen vervangen. Alle pakkingen keringen. Lagers en 1 tandwiel uitgaande as. Verder is de kop gevlakt en zijn de carters vlakgewerkt. Enkel versnellingsbak en kop niet gereviseerd.

Ik dacht dat de vorige eigenaar wel een bakrevisie had uitgevoerd. Maar ik ga er vanuit dat het niet zo is.

Dankjewel voor je uitleg voor een mogelijkheid van de geschakelde ventilator. Ga het zeker monteren.
 
Laatst bewerkt:
6 apr 2015
62
3
28
haarlem
een bak revisie zal bij een xv niet snel nodig zijn en anders had filip dat wel gezien bij het reviseren mag ik aan nemen.
De versnellingsbak is misschien wel een van de weinige goede dingen aan het xv blok qua betrouwbaarheid.
Als je wel eens kapotte tandwielen ziet komt dat door geen/te weinig olie of doordat er koelvloeistof bij is gekomen.
 
19 jul 2018
5
0
21
Dat is wel prettig om te weten.

Tot op heden houdt de sxv zijn water binnen.

Een andere vraag:

Welke remblokken gebruiken jullie voor straat en circuit gebruik?

Mijn voorste zijn aan vervanging toe en weet niet wat lekker en goed remt op straat en circuit
 
6 apr 2015
62
3
28
haarlem
ik gebruik de voor remblokken van vesrah kosten volgens mij 30 op ebay.
die kun je trouwens ook pas maken voor in een beringer remklauw , ze pakken alleen iets minder fel als de originele beringer blokken.
 

Appiers

Die hard MF'er
12 jun 2013
550
124
Aalten
wat ik zo begrijp is dat de dual arrow een stukje stiller is... maar zonder db killers kom je het circuit niet op en zelf met kreeg ik op mettet een waarschuwing _O-
 
19 jul 2018
5
0
21
Vraagje he:

Welke trapbokjes gebruiken jullie?
Past een gewone mx trapbok van bijvoorbeeld 24mx onder de sxv of hebben de meesten een verlaagde?
 

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
4.807
647
Amsterdam baby!!
www.fastsailing.nl
kwam dit lijstje tegen...

Aprilia
Niet geschikt voor E10:

  • Atlantic 500
  • Pegaso (rotax)
  • RS (125 cc)
  • RS4 (50 cc)
  • RSV (1000 cc 1998)
  • RX/SX (125 cc)
  • RXV/SXV (450 cc tot 550 cc)
  • Scarabeo 500 GT
  • Scooters >50 cc met carburateur
  • Scooters 50cc zonder injectie
  • Shiver 750 cc
  • SL Falco 1000 cc
  • Tuono 1000 cc 2002

-O-
 

Appiers

Die hard MF'er
12 jun 2013
550
124
Aalten
kwam dit lijstje tegen...

Aprilia
Niet geschikt voor E10:

  • Atlantic 500
  • Pegaso (rotax)
  • RS (125 cc)
  • RS4 (50 cc)
  • RSV (1000 cc 1998)
  • RX/SX (125 cc)
  • RXV/SXV (450 cc tot 550 cc)
  • Scarabeo 500 GT
  • Scooters >50 cc met carburateur
  • Scooters 50cc zonder injectie
  • Shiver 750 cc
  • SL Falco 1000 cc
  • Tuono 1000 cc 2002

-O-
ik heb mij er nog niet in verdiept maar wat gebeurt er als je er toch mee gaat rijden?