SXV Topic 7!

Hi all, ik ben even afwezig geweest van MF. Ik ben erg gecharmeerd van de 550, maar verbaas me over het grote aantal vastlopers. Klopt het dat Aprilia is vergeten een olie kanaaltje te boren in de krukas? Ik lees er bijzonder weinig over.
 
onzin! je leest er niets over omdat dit probleem niet bestaat :)
 
Ah, je werkt voor Aprilia blijkbaar 😁
Enig idee welke modelserie dit betreft? Dit is namelijk 100% kans op een vastloper. Het SXV blok dat ik open heb gezien was op de big-ends vastgelopen. De lagerschalen waren gesmolten.
Als ik google op SXV crank zie ik alleen maar soortgelijke problemen.
Dit wordt niet veroorzaakt door slecht onderhoud of laag oliepeil. Dit is een fabicagefout.
 
Laatst bewerkt:
Komt door slecht onderhoud en geen kennis van deze "race georiënteerde" motoren.
Zullen ongetwijfeld niet de olie om de 500km ververst hebben ;)

Dat er een paar dingen beter hadden gekunt in het ontwerp van het blok is iedereen het wel met je eens.
 
Geen idee, ik zag ze ook net voorbij komen. In het ergste geval een nieuwe balhoofdspen laten draaien en klaar :-) is het zeker waard, ook voor op straat. Ik heb vorige week net een nieuwe set besteld incl de dubbele schijfen en vorkvoetjes. Kom dan op een totale offset van 42mm ipv 57mm origineel.

Sighvatssohn, nee ik werk niet bij aprilia, maar heb er na tien jaar en tientallen blokjes aardig verstand van. De olie voor de krukaslagers loopt door de carters en lagerschalen. De olie voor het bigend loopt door de krukas. Ze zijn niet vergeten een gaatje te boren. Er zijn drie modellen carters, waarvan de latere modellen een gaatje hebben voor hetage druk systeem van 3 ipv 2mm, dit heeft dus niets met je krukas te maken. Wat wel vaak voorkomt zijn kapot gelopen krukassen door te wei ig smering inderdaad, meestal omdat de stator stuk is gelopen en de olie pickup verstop (blok moet dus altijd los wanneer dit gebeurd, en dit doen de meeste mensen niet) ook zit er erg vaak een keerring verkeerd om. In deze keerring draait de krukas en zorgt voor oliedruk op je bigend.

Meer vragen hoor ik het wel, het zijn en blijven leuke motoren, mits je het geld en respect voor de techniek hebt.
 
Geen idee, ik zag ze ook net voorbij komen. In het ergste geval een nieuwe balhoofdspen laten draaien en klaar :-) is het zeker waard, ook voor op straat. Ik heb vorige week net een nieuwe set besteld incl de dubbele schijfen en vorkvoetjes. Kom dan op een totale offset van 42mm ipv 57mm origineel.

Sighvatssohn, nee ik werk niet bij aprilia, maar heb er na tien jaar en tientallen blokjes aardig verstand van. De olie voor de krukaslagers loopt door de carters en lagerschalen. De olie voor het bigend loopt door de krukas. Ze zijn niet vergeten een gaatje te boren. Er zijn drie modellen carters, waarvan de latere modellen een gaatje hebben voor hetage druk systeem van 3 ipv 2mm, dit heeft dus niets met je krukas te maken. Wat wel vaak voorkomt zijn kapot gelopen krukassen door te wei ig smering inderdaad, meestal omdat de stator stuk is gelopen en de olie pickup verstop (blok moet dus altijd los wanneer dit gebeurd, en dit doen de meeste mensen niet) ook zit er erg vaak een keerring verkeerd om. In deze keerring draait de krukas en zorgt voor oliedruk op je bigend.

Meer vragen hoor ik het wel, het zijn en blijven leuke motoren, mits je het geld en respect voor de techniek hebt.
ben het eens met haye
respecteer het blokje, dus daarom gewoon de beurtjes doen, en af en toe het hele blokje open om alles te controleren :t
 
Sighvatssohn, nee ik werk niet bij aprilia, maar heb er na tien jaar en tientallen blokjes aardig verstand van. De olie voor de krukaslagers loopt door de carters en lagerschalen. De olie voor het bigend loopt door de krukas. Ze zijn niet vergeten een gaatje te boren. Er zijn drie modellen carters, waarvan de latere modellen een gaatje hebben voor hetage druk systeem van 3 ipv 2mm, dit heeft dus niets met je krukas te maken. Wat wel vaak voorkomt zijn kapot gelopen krukassen door te wei ig smering inderdaad, meestal omdat de stator stuk is gelopen en de olie pickup verstop (blok moet dus altijd los wanneer dit gebeurd, en dit doen de meeste mensen niet) ook zit er erg vaak een keerring verkeerd om. In deze keerring draait de krukas en zorgt voor oliedruk op je bigend.

Meer vragen hoor ik het wel, het zijn en blijven leuke motoren, mits je het geld en respect voor de techniek hebt.

Dank voor de uitleg. Ik begrijp onderstussen dat de krukas via het carter gesmeerd wordt. Keerring is dan inderdaad cruciaal. Zit die keerring er vanaf fabriek verkeerd in?!

Lijkt me trouwens ook handig om tijdig te stoppen als het wat minder gaat klinken.

 
Vooral de eerste modellen hadden de keering verkeerd om, later is er een 'update' gekomen en zijn de dealers geinformeerd.

Helaast komt het niet zelden voor: komt er iemand zijn motor brengen omdat die niet lekker loopt. Ik vraag of en wanneer het blok open is geweest. Eigenaar geeft aan dat blok 100% goed moet zijn want die is net voor 2500-3500 gereviseerd en hij heeft de rekeningen nog in de hand. Juist bij deze blokken zit er vanalles niet goed (moment, pakking, keering ect)
 
heb een rondje paddock gedaan en nog 3 tot 4 wedstrijden gezien
om daarna via kronkel roetes terug thuis te rijden
gelukkig was het droog
zal zaterdag wel anders zijn geweest
:t
 
Hallo Oma...

Ik denk dat ik binnenkort eens een sxv wil proberen. Nu staat er (op het eerste oog) wel een leuke te koop met wat werk. De startkoppeling is kapot. Ik las dat dit wel vaker voorkomt. Is het veel werk om deze te vervangen ? Of is het net zoals bij ktm een losse startmotor die met 2 boutjes achter op het blok zit die je even moet vervangen of reviseren ?
 
Je moet er wel de juiste vliegwiel trekker voor hebben.
Maar dan is het vrij makkelijk zelf te doen.
Dit is wat je moet hebbenhttp://www.af1racing.com/store/Scri...++RXV,+SXV+4.5/5.5&idCategory=172&action=View

Ik kwam er zelf te laat achter dat die van mij stuk ging/was.
Met als resultaat dat alle metaal deeltjes die van de start koppeling afkwamen, eerst een paar keer door de oliepomp, bigend, lagerschalen, zuiger cillinder wand etc zijn gegaan.
Das niet best zegmaar.
Maar het kan ook meevallen ;)
zou bijvoorbeeld het oliefilter eruit halen
Openknippen en met een magneet eroverheen.
Dan heb je in ieder geval een indicatie wat er door het blok is gegaan.
De startkoppeling zelf kun je ook bekijken om te zien of er veel materiaal af is.
Of dat alleen de veer gebroken is.
succes
 
Laatst bewerkt:
Je moet er wel de juiste vliegwiel trekker voor hebben.
Maar dan is het vrij makkelijk zelf te doen.
Dit is wat je moet hebbenhttp://www.af1racing.com/store/Scri...++RXV,+SXV+4.5/5.5&idCategory=172&action=View

Ik kwam er zelf te laat achter dat die van mij stuk ging/was.
Met als resultaat dat alle metaal deeltjes die van de start koppeling afkwamen, eerst een paar keer door de oliepomp, bigend, lagerschalen, zuiger cillinder wand etc zijn gegaan.
Das niet best zegmaar.
Maar het kan ook meevallen ;)
zou bijvoorbeeld het oliefilter eruit halen
Openknippen en met een magneet eroverheen.
Dan heb je in ieder geval een indicatie wat er door het blok is gegaan.
De startkoppeling zelf kun je ook bekijken om te zien of er veel materiaal af is.
Of dat alleen de veer gebroken is.
succes

Bedankt voor het antwoord. Toch denk ik dat ik projectje maar laat staan. De motor is helemaal geweldig-super-mega-goed volgens de verkoper op deze startkoppeling na. Toch worden veel van mijn vragen over onderhoud niet beantwoord en zijn er geen facturen of ander bewijs van onderhoud bij de motor. Volgens de verkoper is de motor bij ongeveer 7500 km gereviseerd bij startwin. Startwin heeft een goed digitaal klantensysteem en deze motor komt daar niet in voor...
Ik wil best het project aannemen en het blok compleet (laten?) reviseren maar dan moet de prijs daar ook op gebaseerd zijn. Dat is op dit moment niet.
 
heb je een linkje/foto van de motor? heb je het de monteur zelf gevraagd? Blok revisie hoeft niet heel duur te zijn wanneer alles netjes is!
 
heb je een linkje/foto van de motor? heb je het de monteur zelf gevraagd? Blok revisie hoeft niet heel duur te zijn wanneer alles netjes is!

Ik ken ze daar niet persoonlijk (te ver weg:+) maar ik werd doorverbonden met de verantwoordelijke van de werkplaats. Die kon niets vinden op het kenteken en/of het framenummer. Het gaat om deze motor : https://link.marktplaats.nl/m1214748868

Wat mij bij deze check ook opviel is dat de motor als 2007 is geadverteerd, maar volgens het rdw is dit kenteken van 2010. Kan gewoon overjarig zijn verkocht en dat de verkoper met de beste bedoeling zo adverteerd. Helaas is de verkoper niet echt van de lange zinnen of andere uitleg. Die is meer van "donders goeie brommer...kan van oe zin vor weinig :+" De reactie over de vermeende revisie was "ja, kan ook ergens anders zijn geweest, ik weet het niet meer".

Wat versta jij onder "niet heel duur" voor een revisie ?


edit; dit lijkt een betere keuze met de verse revisie. Volgens de tekst een bekende van je ? > https://link.marktplaats.nl/m1230962741
 
Laatst bewerkt:
Toch worden veel van mijn vragen over onderhoud niet beantwoord en zijn er geen facturen of ander bewijs van onderhoud bij de motor. Volgens de verkoper is de motor bij ongeveer 7500 km gereviseerd bij startwin. Startwin heeft een goed digitaal klantensysteem en deze motor komt daar niet in voor...
Ik wil best het project aannemen en het blok compleet (laten?) reviseren maar dan moet de prijs daar ook op gebaseerd zijn. Dat is op dit moment niet.

Een sxv blok reviseren doe je beter zelf.
nadat je jezelf goed hebt ingelezen.
(Vandaar dat er misschien geen bonnen van zijn)

De kleine tips en tricks bij deze motoren zijn cruciaal.
Maar vaak weet een motorfiets garage die niet.
 
Beetje aan de knutsel geweest :P
full

full

full



@supersonic
Nog gelukt met het uitzoeken van een sxv?
 
oee, tijd voor plaatjes! voorvork van de rxv is nog niet klaar, daar komt ook een faor setje remmerij in. Net als de achtervelg van de mxv, die is er ook nog niet

27993175_310233242714114_7065196298467839024_o.jpg

27983540_310232729380832_568392169655501625_o.jpg

28337296_313135685757203_295062501510694952_o.jpg

28235703_313135729090532_150372881352632527_o.jpg

28337444_313135682423870_309597784410885635_o.jpg

28515034_313135715757200_2953163290093636319_o.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan