Sychronisatie en Compressie Honda CB550 F2 (1977)

Hajees

Rookie
6 aug 2006
18
0
Na de carburateurs te hebben schoongemaakt, heb ik de ontsteking en kleppen afgesteld. Daarna geprobeerd de carburateurs te synchroniseren (afstellen tussen 16 en 24 kwikkolom) met mijn pas aangeschafte Carbtune II.
Hierbij krijg ik helaas mijn afstelling op cylindernummer 1 (meest linker) niet afgesteld. Met afstelschroef van de gasschuif van cylinder 1 nl. helemaal naar beneden gedraaid, krijg ik de meter van de Carbtune op cylindernr. 1 enigszins in beweging (10 cm/HG), terwijl de meters van de overige cylinders (2, 3 en 4) op circa 18 cm kwikkolom staan (terwijl ik ze alle 4 minimaal op 20 cm/HG moet kunnen krijgen).
Nu kan het probleem volgens mij o.a. de volgende oorzaken hebben:
1. verstopping in de carburateurs (ondanks nauwkeurig schoonmaken en doorblazen)
2. kleppen moeten opnieuw ingeslepen worden
3. compressie van cylinder 1 is te laag

Nu wil ik eerst de compressie meten. Echter ik kan nergens achterhalen wat de compressiedruk van de cylinders van een HONDA CB550 F2 moet zijn. Weet iemand wat de minimale compressiedruk moet zijn en wat het onderling compressieverschil mag zijn van de cylinders onderling.

Heeft iemand ervaring met bovengenoemd probleem. Zo ja, wat heb je zoal gedaan om het opgelost te krijgen.

Alvast bedankt voor de adviezen/reacties
 
Je meet het 'pompeffect' per cilinder met dergelijke apparatuur. En dan voornamelijk het aanzuigen, daarom zou ik uit jouw rijtje als eerste lekkende kleppen kiezen (hoewel de andere twee er in mindere mate ook mee te maken kunnen hebben). Om te beginnen zou je je afstelwerkzaamheden aan de kleppen kunnen doublechecken. Ik gebruik de CT II zelf ook, heel af en toe blijft er een staafje hangen. Als dat het geval is: even een tikje om te lossen. Het gaat er om dat de staafjes 'dansen' zo niet: dan meet je niets!
 
Vandaag heb ik de compressie met een geleende compressiemeter opgemeten. Alle cilinders gaven de waarde 8,5. Lijkt mij allemaal dus wel in orde. Daarna de afstelling van de kleppen en ontsteking nogmaals gecheckt. Volgende week ga ik de Carbtune nog eens aansluiten. Dan maar kijken wat ie doet.
Direct maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de compressie van mijn volgende project (CB550 K3) te meten. Deze gaven van cilinder 1 t/m 4 de waarden 8 / 8 / 8,5 / 9. Ook deze waarden lijken mij alleszins acceptabel.

Weet iemand trouwens of je zo'n compressiemeter zelf kunt fabriceren. Ik heb geïnformeerd naar de prijs van zo'n meter. Rond de €100,-- vond ik toch iets te gortig (maar ik heb ook ondervonden dat goed gereedschap het halve werk is).
 
Vandaag heb ik de compressie met een geleende compressiemeter opgemeten. Alle cilinders gaven de waarde 8,5. Lijkt mij allemaal dus wel in orde. Daarna de afstelling van de kleppen en ontsteking nogmaals gecheckt. Volgende week ga ik de Carbtune nog eens aansluiten. Dan maar kijken wat ie doet.
Direct maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de compressie van mijn volgende project (CB550 K3) te meten. Deze gaven van cilinder 1 t/m 4 de waarden 8 / 8 / 8,5 / 9. Ook deze waarden lijken mij alleszins acceptabel.

Weet iemand trouwens of je zo'n compressiemeter zelf kunt fabriceren. Ik heb geïnformeerd naar de prijs van zo'n meter. Rond de €100,-- vond ik toch iets te gortig (maar ik heb ook ondervonden dat goed gereedschap het halve werk is).



Dan ziet dit er beter uit: http://auto-diversen.marktplaats.nl...hWlfET4EDnf26L+6s699nBuSvpVSB6JOXX36+AHpoRi0=
 
Aangezien de compressie gelijk is, ligt het ook niet aan de kleppen.

Ik verwacht dat het in de carbs zit, toch nog een verstopt kanaaltje oid, of miss. de naaldhoogte niet gelijk.
Check verder eens de staat van de rubbers en spruitstukken tussen carbs en cil.kop. Wellicht zuigt ie daar ergens valse lucht?
 
Compressie is gemeten met koude motor maar wel het gas open.
Ging mij er in ieder geval om na te gaan of de cilinders ongeveer gelijkwaardig zijn. Zou het verschil groot zijn met een warme motor?
 
Is de compressieverhouding niet 1:9? Mag je denk ik toch gauw uitkomen op meetwaardes van 10.
M'n Bandit heeft een compressieverhouding van 1:9,5, meetwaardes 1:12 (fabrieksopgave zelfs 1:12,5).

Bij m'n oude Kawa 1000 lagen de meetwaarden soms rond de 1:8, was verder geen probleem, maar ik miste veel vermogen en zoop olie (de Kawa dan, hé :P )
 
Laatst bewerkt:
Is de compressieverhouding niet 1:9? Mag je denk ik toch gauw uitkomen op meetwaardes van 10.
M'n Bandit heeft een compressieverhouding van 1:9,5, meetwaardes 1:12 (fabrieksopgave zelfs 1:12,5).

Bij m'n oude Kawa 1000 lagen de meetwaarden soms rond de 1:8, was verder geen probleem, maar ik miste veel vermogen en zoop olie (de Kawa dan, hé :P )
Maarrr.... Je moet de compressieverhouding niet met de compressiedruk vergelijken, zijn twee verschillende dingen ;)

Compressieverhouding blijft ook bij slijtage gelijk he...
 
1. verstopping in de carburateurs (ondanks nauwkeurig schoonmaken en doorblazen)
2. kleppen moeten opnieuw ingeslepen worden
3. compressie van cylinder 1 is te laag

4. Valse lucht

Als hij valse lucht trekt, krijg je ook geen vacuum opgebouwd. Check je rubbers tussen carb en blok en tussen carb en filter. Je kunt er wat remmenreiniger of deodorant opspuiten, als hij dan anders gaat lopen trekt hij valse lucht.

5. Carbtune is niet goed

Niet waarschijnlijk, heb ook zo'n ding en werkt erg goed. Maar om het zeker te weten eens de slangetjes van cyl. 1 en een andere cylinder wisselen en kijken of hij dan ook een lage waarde aangeeft op cyl. no. 1

Nummer 1 heeft trouwens niks met een lage vacuumwaarde te maken. Je zou eerder een iets (zeer weinig verschil trouwens) hogere waarde moeten krijgen, want er is dat nog een gaatje afgesloten, en de motor krijgt daardoor dan nog meer ademnood.

Succes!
 
Update m.b.t. sychronisatie

Na de constatering dat het met de compressie wel goed zit, heb ik nogmaals de afstelling van de ontsteking (iets bijgesteld) en kleppen gecontroleerd. Daarna de Carbtune aangesloten. Hoewel de carb op cilinder 1 wel "meedanst", krijg ik alle carbs niet synchroon boven de 14 cm kwikkolom (16 - 24 wordt geadviseerd). Het afstelschroefje van carb 1 is dan volledig ingedraaid. Op zich loopt de motor dan niet echt slecht, maar stationair loopt ie niet naar tevredenheid (toerental bij gas terug varieert dan tussen 1300 en 2000 tpm. Gisteren daarom de carburateurs er weer afgehaald en deels gedemonteerd (vlotterkamer, sproeiers, vlotternaalden, gasschuiven en naalden) om ze ultrasoon te laten reinigen. Hiermee hoop ik uit te sluiten dat er niet één of ander kanaaltje nog verstopt zit.
De naaldhoogtes heb ik ook gecontroleerd. Deze zijn alle correct. Dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen. Voor de zekerheid ga ik ook de rubbers tussen spruitstukken en cilinders vervangen.

Wordt vervolgd.
 
Op een of andere manier heb ik nu het idee dat je met het afstelschroefje van carb 1 de mengselschroef bedoeld die je helemaal indraait om te synchroniseren...voor alle zekerheid: je weet toch dat je bij synchen de kleine schroefjes aan de gasschuiven 1,3 en 4 bijdraait?
edit: in je openingspost leek het er trouwens wel op dat je het juist deed, ik wil je slimheid niet in twijfel trekken hoor :+
 
Laatst bewerkt:
Een depressie van 8,5 is nog goed genoeg. Nieuw is 10/ 10,5

8.5 doet zomer en winter starten

Mijn ervaring is, dat een depressie van 7 of lager in de winter niet start, en dat dat dus pas te laag is.

Anders mail maar, we hebben sleuteldagen in Steenwijk, we kunnen um je daar gratis afstellen. Eerste sleuteldag is i.v.m. vakantie pas weer in september
 
En je vergist je toch niet?

Synchroon stellen doe je aan drie carburateurs anders krijg je het niet voor elkaar.

1 carburateur is altijd de referentie carburatuer, zie WPH, als je die niet hebt, mail maar, kun je bij me downloaden
 
Ik weet niet of er nu verwarring over is of niet, maar om het even te verduidelijken:

Bij gewone schuifcarburateurs zitten de stelschroeven onder een kapje helemaal bovenaan.
Als het vacuum van alle carbs niet goed is, moet je het stationair toerental eerst verhogen met de stelschroef die alle carbs bedient. In een werkplaatshandboek staat welk toerental je moet gebruiken.
Dan pas afstellen. Dan zal je de stelschroeven die je ingedraaid hebt wel weer een stuk terug kunnen zetten en zal die ene ook wel weer in zijn regelbereik komen.
 
Referentie carburateur? Welke zou dit dan moeten zijn. Ik kan ze nl. alle 4 afzonderlijk stellen.

Voor alle duidelijkheid (zie eerdere reactie van Drijvertje), het gaat om deze afstelschroeven.
full
 
Referentie carburateur? Welke zou dit dan moeten zijn. Ik kan ze nl. alle 4 afzonderlijk stellen.

Voor alle duidelijkheid (zie eerdere reactie van Drijvertje), het gaat om deze afstelschroeven.
[afbeelding]
OP de foto is de linker de referentiecarb.
Op de rechter zit een stelschroef: die gele.
Wat de schroefjes doen waar jij aan gedraaid hebt, weet ik niet.
(kan zijn dat ik het fout heb)
 
Laatst bewerkt:
Je moet dus eerst het juiste boek pakken.

Bij dat type carb moet je onder het deksel, zie schrijven boven mij, stellen, en dat kun je bij 3 carb's doen.

En niet aan die twee die je met rood bepijld hebt
 
Terug
Bovenaan Onderaan