Sygic - Scenic navigatie voor ios

5150II

MF'er
10 jul 2012
75
0
Net terug van een motor trip van een week door de Eifel, Vogezen en het Zwarte Woud. Omdat ik onderweg routes wilde downloaden of aanpassen wilde ik gebruik maken van mijn iPhone als navigatie systeem. Ik heb meerdere apps d’r op gezet welke ik een weekje kon proberen. Al snel ging het tussen Sygic en Scenic, Sygic had een iets completere trial en bij Scenic zat ik wat te rommelen met functies waar je credits voor moest kopen dus heb ik het idee dat ik niet alle functies heb gevonden die ik graag zou zien. Hoop hier uit te vinde hou dat nou zit.

Sygic vond ik meteen al lekker werken, ik zoek een bestemming, geef aan wat ik wel en niet wil vermijden en Sygic komt met diverse routes die dan ook weer heel makkelijk door een deel van de route te verslepen zijn te wijzigen. Tijdens de navigatie geeft hij aan hoe het met het verkeer gesteld is en hoever tankstations en parkeerplaatsen op de route zijn verwijderd dmv een icoontje met de afstand erbij. Vooral het verslepen van de route en het aangeven van tankstations op de route vond ik ideaal. Het enige nadeel was eigenlijk dat er geen GPX files gedownload konden worden en er geen optie was voor bochtige wegen.

Scenic heeft die opties wel. Bochtige routes optie en als je een route op Routeyou aanklikt kan je hem openen met Scenic. Ik heb op deze manier een deel van de Wijnroute in de Elzas gereden. Nou was dit een trial versie waarbij ik wel voor de Crdits die je nodig hebt om kaarten te downloaden en routes te importeren heb betaald. Gesproken aanwijzingen deed de trial versie niet aan maar juist wat ik zo fijn vond aan Sygic (verkeer info, route verslepen, tankstations, bedieningsgemak POI’s) miste ik bij Scenic maar vraag me nu af of dat in de volledig betaalde versie wel zit.

Uiteindelijk heb ik Sygic gekocht maar mis nog steeds de optie om GPX bestanden te downloaden, te kiez

Wie heeft er ervaring met beide apps en kan mij vertellen of de gemiste opties bij Sygic wel mogelijk zijn of eraan komen en of er bij Scenic de mogelijkheid is om in het scherm te zien hoever het is naar een tankstation op de route en verkeersinfo te krijgen als ik de app premium abonnement of forever koop.
 
Ik gebruik een iPhone 6s Plus op de motor.

Ik heb Scenic geprobeerd, maar vond het niet erg gebruiksvriendelijk. De betaalstructuur vond ik onoverzichtelijk.

Voor A naar B
Sygic is een prima programma. Volgens mij wordt er veel aan ontwikkeling gedaan en is recent de verkeersinformatie sterk verbeterd. Sygic is bovendien erg betaalbaar. Voor iets van twee tientjes heb je life time kaarten van Europa. Ik gebruik voor A naar B navigatie echter liever TomTom Go. TomTom is - tot nu toe - on-navolgbaar in het geven van alternatieve routes bij files of verkeersopbrekingen, alhoewel die er deze week bij Arnhem ook een keer naast zat. TomTom is iets duurder, 20 euro per jaar. Maar ik deel het met mijn gezinsleden en dan is het 5 euro per persoon per jaar. Helaas heeft TomTom voor iOS, in tegenstelling tot de android variant, nog steeds niet de mogelijkheid om routes in te laden via MyDrive. Aangezien je Sygic al hebt aangeschaft lijkt de dit een prima keus.


Routes

Omdat ik geen extra apparaat hoef te kopen en me dat geld bespaar, heb ik de MyRoute app en de bijbehorende navigatie aangeschaft. Echter: vanuit de MyRoute app op de iPhone kun je ook routes in Sygic openen. Dit zou een optie voor je kunnen zijn. GPX inladen op de PC en die vervolgens openen in de MyRoute app op je telefoon. Vandaaruit kun je de route in Sygic inladen. Hou er wel rekening mee dat Sygic maximaal 48 waypoints aankan.

Mijn advies: registreert je voor een proefperiode van twee weken om het uit te proberen. Daarna heb je de basic functies en kun je niet meer openen in Sygic. Daarna betaal je 30 euro per jaar voor MyRoute Gold en dan hangt het er even van af hoeveel je het gebruikt en of je het er voor over hebt.

Zie ook Navigeren met de iPhone nog maar een keer
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al jaaaren Sygic. Voornamelijk omdat je daar op de PC heel makkelijk routes voor kan maken in inladen.

Enige nadeel is dat Sygic soms vast loopt... heel irritant, maar dit kan ook door mijn oude telefoon komen (Android 5.1.1 nog).

Voor 20 euro heb ik Lifetime worldwide... toch wel een prikkie, als je ooit nog naar de US gaat enzo :)
 
Maar dat zijn geen GPX routes toch? En dat lukt alleen met Android, niet met iOS.
Zijn ITF bestanden. Maar je kan GPX of ITN of wat dan ook zo converteren naar ITF.
Die stop je in de itinerary map. Misschien kan dit nu ook met iphones via de dropbox sync functie?
 
Laatst bewerkt:
Zijn ITF bestanden. Maar je kan GPX of ITN of wat dan ook zo converteren naar ITF.
Die stop je in de itinerary map. Misschien kan dit nu ook met iphones via de dropbox sync functie?

Dat laatste moet ik even testen. Probleem voor mij is wel dat de ITF converter alleen onder Windows werkt. Ik heb wel een 17" inch Windows PC thuis, maar onderweg heb ik een Macbooc, Linux PC of iPad. Dan wordt het lastig. Voordeel van de MyRouteApp - en ik geef toe, dit is niet de budget oplossing - is dat ik op de iPad (met 4G) een route kan maken en ik die dan gelijk in mijn telefoon kan openen. Overigens zijn de drempels van de iPhone voor mij soms wel reden om toch een android toestel te overwegen.
 
lijkt me dat je ITN converter ook wel met Wine aan de praat krijt.

Simpele routes kan je overigens ook wel in Sygic zelf maken.
 
Ik heb een mailtje gestuurd naar de ontwikkelaar van Scenic, kreeg gelijk een leuke mail terug waarin hij aangaf dat hij het een goed idee vindt om aan te geven hoever het nog is naar het volgende tankstation langs de route die je rijdt.

Ik ga dat Myroute nog eens bekijken, hoe ik het nu zie zal het iets worden van: A naar B via Sygic en een leuke route opzoeken in de buurt van waar ik verblijf of het uploaden van een gedownloade route Scenic. Een van de allerbelangrijkste eisen waar een app in moet voorzien had ik nog niet genoemd maar dat is toch eigenlijk wel dat ik zonder pc/laptop de routes kan downloaden en wijzigen. Hooguit met een iPad voor meer gebruikers gemak.

Ik ga dat myroute app ook nog eens goed bekijken.
 
Leuk dat ik deze zie, ik heb altijd het gevoel dat ik een van de weinigen ben die motornavigatie op iOS gebruikt.

Zelf gebruik ik ook eigenlijk altijd sygic omdat je hiermee routes kon inladen. Sinds de laatste versie kan dit niet meer vanwege privacygeneuzel in dropbox maar er wordt verwacht dat dit de volgende versie opgelost is. Omzetten en bouwen van routes doe ik op de laptop met ITN. Als ik van tevoren weet waar ik heen ga of geplande toertochten maak gebruik ik vooral sygic, maar dan moet je wel zeker weten dat er op je route niks geks aan de hand is. Zou wel enorm fijn zijn als je rechtstreeks GPX in zou kunnen laden.

Scenic heb ik wel geprobeerd maar trekt me op een of andere manier toch niet.

Myrouteapp vind ik zo gebruiksvriendelijk als teenslippers op de top van mount Everest, wat een wanstaltig programma.

TomTom GO is eigenlijk mijn recente nieuwe favoriet, zeker vanwege de kronkelroute-optie. Als die ook de optie krijgt tot het inladen van routes zou die de meest ideale zijn

De enige die ik nog mis in t rijtje is GPS+, de app van gpsies.com. Makkelijk om routes in de omgeving te vinden en downloaden. Beste optie zou zijn om ze dan rechtstreeks in scenic te laden maar op een of andere manier werkt dat toch niet lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan