Sym Fiddle 4 125cc

glennix

Die hard MF'er
29 jun 2014
309
100
België
cq5dam.web.480.480.jpeg.jpg
Ik heb net een bestelbon getekend voor de nieuwe Sym Fiddle 4 125cc in mat blauw. Ik ruil mijn Sym Mio 115cc ervoor in. Helaas zijn er door corona leverproblemen en is het wachten tot half oktober voor ik mijn nieuwe exemplaar krijg. Een zwart exemplaar was 3 weken wachten maar ik wil de blauwe.

Volgens de Belgische website heeft de fiddle 4 cbs maar volgens de Franse en Duitse website heeft de fiddle 4 abs.
 

SCOOTER MET RETRO LOOK​

De Fiddle IV kenmerkt zich door zijn ronde vorm en zijn retro scooter look. Ideaal voor een ritje in de stad. Zo is het design geïnspireerd op de elegante lijnen uit het verleden, maar zijn het moderne dashboard en de LED-dagrijverlichting helemaal van deze tijd.

Hoewel het design van de scooter vrijwel ongewijzigd is gebleven, zet SYM het comfort van de passagier dankzij de wegklapbare voetsteunen extra in de verf.

Ook het praktisch aspect van de Fiddle IV heeft door het ruimere handschoenenkastje en de grotere brandstoftank een boost gekregen.
De Fiddle IV voldoet aan de Euro5 norm.
 
Helaas zijn er door corona leverproblemen en is het wachten tot half oktober voor ik mijn nieuwe exemplaar krijg. Een zwart exemplaar was 3 weken wachten maar ik wil de blauwe.
Zeker voor de kleur gaan die je mooi vindt, anders krijg je later spijt van je keuze. Half oktober valt nog mee. Ik heb mijn Honda Forza 350 in februari besteld en nog altijd geen zicht op de leverdatum. Ook mijn keuze is en blijft mat blauw ondanks het lange wachten.
 
Scheelt inderdaad meer dan een slok op een borrel. Een Vespa wordt duur verkocht.
Voor hetzelfde geld als de Vespa GTS 125 heb je een new Beverly 300.
 
Vind het een mooie scooter voor een nette prijs, zeker als ik het vergelijk met mijn vorige bromscooter 50 cc.
Succes met wachten.
 
Ik heb contact gehad met de importeur voor België, blijkbaar zijn er 2 verschillende uitvoeringen van de Fiddle 4 voor Europa, een luchtgekoeld blok van 8,4 kw met CBS en een vloeistofgekoeld blok van ongeveer 8,8 kw met ABS. In Duitsland en Frankrijk verkopen ze het vloeistofgekoeld blok en in de Benelux, Spanje, Portugal en het VK,... het luchtgekoeld blok. Er zou normaal niet veel verschil zitten tussen de prestaties van beide uitvoeringen. Ik snap wel niet waarom ze 2 verschillende uitvoeringen maken, ik had liever ook het vloeistofgekoeld blok met ABS gehad maarja. Ook spreken de sites van Sym van verschillende landen elkaar wat tegen van de technische specificaties, maar normaal hebben beide versies een usb aansluiting en vanvoor en vanachter een schijfrem. In sommige landen is er nog een topkoffer inbegrepen in de prijs maar voor de Benelux niet.
 
Ik vind dat nogal een dingetje hoor....denken dat je een vloeistof gekoelde scoot met abs koopt en dan is t misschien een luchtgekoelde zonder abs
 
Voor mij persoonlijk wist ik wel dat de kans zeker bestond dat de scooter luchtgekoeld en zonder abs was, dat stond ook aangegeven op de Belgische site van Sym voordat ik de fiddle besteld had. Voor 2699 euro kan ik ook niet klagen daarvoor, ondanks dat de prijs met 200 euro is opgeslagen t.o.v. de fiddle 3.
 
Vandaag heb ik eindelijk de Fiddle 4 in ontvangst kunnen nemen, de mio heb ik ingeleverd. De eerste indruk is zeker positief maar ik heb nog maar 20 km kunnen rijden omdat het weer aan het omslaan was. Ben wel nog heel voorzichtig in de bochten omwille van de nieuwe bandjes. Nu maar fatsoenlijk inrijden. Maar de eerste kilometers wel al direct op een 90 km/u weg moeten rijden om thuis te geraken, daar merkte ik wel dat de scooter nog wat los moet komen. Zal morgen wat fotos proberen te maken.
 
En... issie luchtgekoeld of vloeistofgekoeld? :) Veel plezier met je SYM! Ik zou graag hier meer SYM motorscooter-dealers in NL willen zien. Zijn er helaas niet zoveel. Misschien dat de lichtere scooters (125 tot 400cc) populairder gaan worden naarmate de brandstofprijs verder doorstijgt. Het is een goedkoper alternatief dan een elektrische motor kopen (al is dat ook leuk, maar onbetaalbaar voor velen).
 
Luchtgekoeld, maar dat is geen probleem voor mij. Volgens het gelijkvormigheidsattest gaat de Fidlle 4 even hard als mijn Joymax Z, 99 km/u. Hoewel ik met de Joymax Z toch zeker al 108 km/u Gps heb gereden op een vlakke weg. De Mio kon maximum 90 km/u Gps.

De voornaamste redenen dat ik de Mio wou inruilen voor de Fiddle 4 waren: De Mio remde niet goed, vooraan een klein schijfremmetje en achteraan een trommelrem. De Fiddle 4 heeft 2 vrij grote schijfremmen vooraan en achteraan. De Mio had een mono vering die comfort te kort kwam op een aantal slechte wegen hier in Belgie. De Fiddle 4 heeft net zoals de Joymax Z duo veringen.

En de Mio had kleine bandjes en weinig vermogen waardoor het snel onstabiel aanvoelde vanaf 80 km/u op een aantal slechte wegen hier. De Fiddle 4 heeft grotere banden, iets kleiner als de Joymax Z maar toch al een stuk groter dan de Mio.

Wat ik wel heel fijn aan de Mio vond was het zadel. Dat bestond uit 1 geheel waardoor je heel relaxed en ver naar achter kon zitten waardoor er erg veel ruimte voor de beentjes was. Het zadel van De Fiddle 4 bestaat net zoals de Mio uit 1 geheel, waardoor de Fiddle 4 voor mij de ideale opvolger voor de Mio was.
 
Vraagje, weet je het brandstof verbruik ook van jouw Sym? Ik ben me aan het orienteren op een 125CC motorscooter, twijfel tussen de Jet X en de ST, heb nu een PCX maar die is toe aan vervanging ivm vrij hoge km stand en groter onderhoud in de toekomst (vandaar weer een nieuwe)
 
Terug
Bovenaan Onderaan