SYM GTS 125 evo

Het is maar de vraag wat je bedoeld met, met het verkeer mee kunnen?
Volgens mij volstaat een 125cc of zelfs een 250cc net niet om op de autosnelweg mee te kunnen.
Anders zit, en blijf je op de rechterrijstrook tussen de vrachtwagens en kom je daar niet tussenuit.
Zelf heb ik daarom mijn splinternieuwe Sym GTS 250i ingegruild voor een tweedehands Kymco Xciting 500.
Alhoewel de Sym een fantastische scooter is waar ik weinig of niks op aan te merken heb.
Het is bekend dat men voor hoe meer cc's men gaat, men aan handelbaarheid inboet in het stadsverkeer. Daarom vind ik 400 a 500cc een goed compromis tussen genoeg power op de autosnelweg en genoeg handelbaarheid in de stad.
Met mijn Xciting 500 heb ik dit compromis gevonden. Alhoewel de Xciting als een vrij logge scooter wordt gezien. Heb ik niet de indruk dat ik beperkingen heb in het stadsverkeer en ook op de autosnelweg heb ik een "king of the road" gevoel, een veiliger gevoel vooral.
Ook als je voor woon-werkverkeer geen autosnelweg hebt? Mss ga je in het weekend wel graag ff touren? Daarom geef je mss beter wat meer, zal je je later niet hoeven te beklagen.
Veel motorrijders maken de fout om een te lichte tweewieler te kiezen, dat is een bekend fenomeen. En daar sta je dan, algauw ben je hem beu met als gevolg dat je der niet graag meer mee rijd. En ook dan ben je je centen kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Veel motorrijders maken de fout om een te lichte tweewieler te kiezen, dat is een bekend fenomeen. En daar sta je dan, algauw ben je hem beu met als gevolg dat je der niet graag meer mee rijd. En ook dan ben je je centen kwijt.
Zit gedeeltelijk een kern van waarheid in. Al ruilen veel motorrijders een 600cc ook na een tijdje in voor wat zwaarders, terwijl dit voor de prestatie's eigenlijk niet nodig is. Men went eraan en deels ook: men raakt verwend.
 
Elke motor/scooter met een top van 110-120km/u is niet echt geschikt voor de snelweg: je rijdt constant volgas wat ook de levensduur van het blokje niet ten goede komt.
Ook de acceleratie [invoegen e.d] boven de 80km/u houdt niet over.
Voor kleine stukjes kan het wel [ik had voor mijn BM ook een 125cc maar dan wel een 2takt met maar liefst 16pk jawel :+ ] , maar iemand die nog een motor/scooter gaat aanschaffen zou ik met klem een zwaardere willen aanbevelen.
 
Elke motor/scooter met een top van 110-120km/u is niet echt geschikt voor de snelweg: je rijdt constant volgas wat ook de levensduur van het blokje niet ten goede komt.
Ook de acceleratie [invoegen e.d] boven de 80km/u houdt niet over.
Voor kleine stukjes kan het wel [ik had voor mijn BM ook een 125cc maar dan wel een 2takt met maar liefst 16pk jawel :+ ] , maar iemand die nog een motor/scooter gaat aanschaffen zou ik met klem een zwaardere willen aanbevelen.

Ik geef je gelijk, voor dezelfde reden ben ik van een 250 naar een 400cc gestapt. Moet wel zeggen dat ik toevallig gisteren op de Brusselse binnenring (90/u) een tijdje achter deze scooter gereden heb en toch moeite moest doen met mijn 400cc om deze 125cc bij te houden. Was er echt verwonderd van.
 
Ja, als je toch nog aan het zoeken bent doe ik ook maar een duit in het zakje. :}
Ik ben een van de vele 250 cc rijders, namelijk een SYM GTS 250i. Fijne machine, maar........... te licht voor (lange stukken) snelweg. Ik heb er inmiddels 20.000 km opzitten en kan dus bogen op enige ervaring.

In en om de stad (B-wegen) is het een zuinig, snel en ronduit fantastisch vervoermiddel.

Maar zoals de vorige schrijver al aangaf kom je op de snelweg tekort. :Y

Natuurlijk haal je vrachtwagens in en zelfs de accelaratie van 90 naar 110 is vrij snel. Maar wil je vlot doorrijden (dus zo constant 120) dan zit je gewoon op de top van zijn kunnen. Dat motortje is wel afgeknepen, want je krijgt 'm niet over de net 8000 toeren heen. Toch is het geen fijn gevoel als je geen reserve hebt.

Ik heb al eerder aangegeven dat mijn volgende ook minstens een 400 cc wordt, waarbij ik al stiekem kijk naar de Burgman. Maar ik ben wel een rijder die meer snelwegkilometers maakt dan dat ik in en rond het dorp rondtoer.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de ervaringen met de Kymco 500.


Succes met het maken van je keuze.


Marcel :W
 
Hoi,

ik heb net als Markoen een Sym GTS 250i gehad, in anderhalf jaar 21.000 km, verbruik 1 op 32, prima machine, maar inderdaad op de snelweg net wat tekort. Sym is kwalitatief goed, alleen sommige hebben productiefouten. Nu rijd ik op een Aprilia Atlantic 500 sprint en die kan op de snelweg echt goed mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan