Sym Joymax 125i

Stax

MF veteraan
16 jun 2006
2.787
0
Limburg (België)
Imagen-lateral-de-la-SYM-Joymax-125-y-300i-2012-e1338398765697-500x333.jpg

Het 'nieuwe' model van Sym.
Vele denken dat het een GTS is maar dat is hij niet.
Verleden week heb ik deze scooter besteld.
Hij staat momenteel te blinken bij de dealer en kan hem binnenkort ophalen.
Ikzelf heb gekozen voor de 125i versie. Ik heb wel mijn moto rijbewijs en heb er een aantal versleten maar deze wil ik hoofdzakelijk voor woon- werkverkeer gaan gebruiken.
Ook voor spontane ritjes met mijn vriendin. Mijn vriendin heeft geen motorrijbewijs en daarom de 125i. Dan kan zij ook eens rijden als ze wil (Ik kom dus uit België).

Op het net kan ik weinig info vinden over de Joymax laat staan dat er rijders zijn die hun ervaringen neerpennen.
Zijn er hier Sym Joymax 125i rijders? (250 - 300 rijders mogen ook :) )

:]
 
Inderdaad een mooie scooter, zeker in de kleurstelling zoals afgebeeld. Zo mooi dat ik direct wat filmpjes op Youtube heb bekeken.
Scooter lijkt behoorlijk van plek te komen en daarbij een acceptabele topsnelheid te halen.

Ben benieuwd naar de rij-eigenschappen.
 
Erg mooie Scooter die SYM. Proficiat Stax!!
Een ruime en stevige scooter ook.
 
Ik heb een aantal dagen op de SYM Joymax300i ABS gereden begin maart. De 125cc is gelijk aan de 300cc, op het blok na natuurlijk. Heerlijke machine, alleen in Nederland onbekend en dus onbemind. Behoorlijk complete machine, heeft standaard al heel veel extra's. Ook handig is de USB-poort in het opbergvak, naast de 12v-connector. Kan je nog kiezen ook hoe je je spul wilt opladen. Rugsteun is ook in meerdere standen instelbaar. Overigens komt er dit jaar een Start/Stop-versie van de 125i op de markt. Die heb ik overigens al in levende lijve gezien (bij de importeur), maar die kon nog niet de straat op, ik meen dat het nog een prototype was.

Ik zou deze 125i Start/stop na het weekend gaan rijden, maar helaas door een ongelukje heb ik dat af moeten zeggen.

Wil je weten hoe de 300 het doet? Klik even op de link in mijn handtekening, op de voorpagina staat een linkje naar de Joymax 300 review. Heb ook een stukje op YouTube er van gezet...

Overigens heet het in enkele landen wel gewoon een 'GTS'. Maar Joymax komt meer tot z'n recht als naam. Had ik plek genoeg en geld genoeg, dan had ik best zo'n SYM (wel de 300) in mijn schuur willen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aantal dagen op de SYM Joymax300i ABS gereden begin maart. De 125cc is gelijk aan de 300cc, op het blok na natuurlijk. Heerlijke machine, alleen in Nederland onbekend en dus onbemind. Behoorlijk complete machine, heeft standaard al heel veel extra's. Ook handig is de USB-poort in het opbergvak, naast de 12v-connector. Kan je nog kiezen ook hoe je je spul wilt opladen. Rugsteun is ook in meerdere standen instelbaar. Overigens komt er dit jaar een Start/Stop-versie van de 125i op de markt. Die heb ik overigens al in levende lijve gezien (bij de importeur), maar die kon nog niet de straat op, ik meen dat het nog een prototype was.

Ik zou deze 125i Start/stop na het weekend gaan rijden, maar helaas door een ongelukje heb ik dat af moeten zeggen.

Wil je weten hoe de 300 het doet? Klik even op de link in mijn handtekening, op de voorpagina staat een linkje naar de Joymax 300 review. Heb ook een stukje op YouTube er van gezet...

Overigens heet het in enkele landen wel gewoon een 'GTS'. Maar Joymax komt meer tot z'n recht als naam. Had ik plek genoeg en geld genoeg, dan had ik best zo'n SYM (wel de 300) in mijn schuur willen hebben.

De start-stop versie met ABS staat nu bij de dealers.
Althans waar ik de mijne gekocht heb in ieder geval.
Heb jij enig idee waarom in andere landen dit nog een GTS genoemd word?
Het 'dashboard', lampen, uitrusting, grootte is helemaal anders... eigenlijk is het een compleet andere fiets...
Op de NL site van sym staat de 'Joymax' nergens. Enkel de GTS. Op de BE site staat de Joymax er natuurlijk wel
Maandag kan ik de mijne gaan ophalen. Zal foto's en rij-indrukken neerpennen...
 
De Joymax ziet er een stuk mooier uit dan de GTS. Dat verschil is er zeker, maar GTS stond ook bij de RDW (Rijksdienst voor wegverkeer in Nederland) gegevens meen ik (naast Joymax). Het is echt een complete update. De GTS ziet er wat lomper uit. Waarom het in andere lande nog wel zo heet, weet ik niet. Mijn K-Pipe 125 heet in Frankrijk bijv een K-PW125. Een ER-6 heet in Amerika een Ninja 650.

De start-stop+ABS zal idd nu wel te koop zijn, ik denk dat Belgie voor SYM een beter land is, omdat je daar met je autorijbewijs (even los van de regels die daar aan vast zitten) op een 125cc mag rijden. Hier moet je echt je rijbewijs daar voor halen.

Ik vond het in elk geval een hele fijne motorscooter, maar bij mij moet de rugsteun er wel volledig af, als ik mijn voeten kwijt wil op de 'ruststand'. Ik heb één voet maar iets naar buiten gedaan, ik heb een wat slechte knie en die wil ik af en toe even strekken. :)

Veel plezier als je 'm gaat ophalen. Is echt een heerlijke machine en ruimte zat onder het zadel. In Nederland echt een ondergeschoven kindje en volledig onterecht. De prijs echter in NL is hoger dan een Honda Forza 300 en die heeft betere onderhoudsintervallen, dus wat dat betreft vind ik persoonlijk die prijs te hoog. Even los van de extra's... want daar betaal je natuurlijk ook voor.

Op de NL site staat wel wat van de Joymax hoor, alleen is de info nogal summier. Ze hadden wel een link mogen plakken naar mijn test. Maar ja, daar heb ik ook in gezet dat ik 'm te duurt vind t.o.v. de Forza. ;)
 
Dat zijn idd de kleinigheden die anders zijn. Globaal gezien is het bijna dezelfde machine. Mistlampen zijn leuk hoor, maar belangrijker zou ik een mistachterlicht vinden, als je mag kiezen.
 
Review ook nog gelezen?

Tuurlijk, maar ik kijk wel eens vaker op je site... lekker veelzijdig van Optimate naar camera, en dan door naar de motorfiets.
Kan niet anders zeggen dan dat het ook prettig weg leest en reëel is allemaal.

Mvg WebEngine
 
Bedankt, leuk om te horen. :) Binnenkort weer een andere camera review, ook nog andere oordoppen en nog wat motoren. Een 2e motorscooter moet dit jaar ook nog wel. Vorig jaar maar eentje meegenomen. :)
 
Zo de eerste 200km zit erop.
Ben best wel verbaasd over dit machientje.
Top (op de teller) is 115km en met duo gaat ie (met moeite en een heel stuk rechtdoor) 105km/u.
Tot 90km/u is het geen probleem... daarna is het wel puffen voor hem.
Rijdt zoals een echt scootertje. Makkelijk, wendbaar meer moet dat niet zijn.
Op 200km is de tank 50% leeg.

Opmerkingen (voor de Belgische markt iig) is dat de beloofd USB-aansluiting NIET meer standaard aanwezig is. Ik heb dus enkel een 12V aansluiting.
Voor mij niet zo'n probleem maar wel jammer dat hetgeen ze aanprijzen gewoonweg niet meer geïnstalleerd word.
 
Jij trekt hem nu al vol open? Staat er niets over inrijden in? :)
Raar van die usb-poort, adverteren ze er wel zo mee als standaard optie?
Ik heb een ding gekoht wat je in een 12v poort duwt met een nieuwe 12v aansluting en usb er direct naast, zoiets zou je kunnen gebruiken. Voor 8 dollar in de USA gekocht niet zo lang geleden. Zal ff plaatje zoeken.
 
Wil je weten hoe de 300 het doet? Klik even op de link in mijn handtekening, op de voorpagina staat een linkje naar de Joymax 300 review. Heb ook een stukje op YouTube er van gezet...

Ik heb sedert een maand een Sym joymax 300i Abs en kan je bevindingen in je review bevestigen. De motorscooter rijdt goed, enkel jammer van de wind aan je hoofd.

Verbruik : ca. 3,2 à 3,3 l/100km
(bij normaal optrekken en het respecteren van de snelheidslimieten)
 
Jij trekt hem nu al vol open? Staat er niets over inrijden in? :)
Raar van die usb-poort, adverteren ze er wel zo mee als standaard optie?
Ik heb een ding gekoht wat je in een 12v poort duwt met een nieuwe 12v aansluting en usb er direct naast, zoiets zou je kunnen gebruiken. Voor 8 dollar in de USA gekocht niet zo lang geleden. Zal ff plaatje zoeken.

Qua inrijden is er mij gezegd dat ik wel naar de top mag gaan maar beperkt in tijd.
Niet teveel op dezelfde toeren rijden. Meer niet. Ook niks van te vinden in de handleiding.
Ja ze adverteren dat als standaard. Het showroommodel is er mee uitgerust.
Dat model is van 2013 en ik zou model 2015!! Hebben maar zonder USB dus.
De dealer heeft SYM gemaild en mij het antwoord laten lezen. Model 2015 is dus zonder USB.
Zo een stekker heb ik ook al maar vond het wel lullig dat ze het adverteren en gewoon weglaten.
 
Oude maat; Goed om te horen dat je je kan vinden in mijn bevindingen. Die ruit is inderdaad vervelend, maar er zijn alternatieven voor op de markt. Dat verbruik is niet mis, als je je aan de snelheid kan blijven houden.

Stax; Ik heb de handleiding nooit gezien of gelezen, maar in de meeste boekjes staat het wel. Als het er bij Sym niet in staat... alleen maar beter! :) Wel jammer van dat USB-gebeuren inderdaad, daarmee kunnen ze zich onderscheiden van de rest. Want een 12v-poortje in een motorscooter is allang niet meer uniek. Weet je al wat je mag betalen als je 'm er in moet laten zetten?
 
In het Nederlandse persbericht praten ze wel over standaard usb. Je zou het Belgische persbericht even moeten opzoeken. Is deze week naar buiten gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan