Sym Joymax 125i

Heb het daarstraks aan de mecanicien gevraagd, ik mag alleen euro 98 dus E5 tanken met de Sym. Op de tankdop staat ook E5 op. Heb er nu 200 km op zitten met de Joymax-Z. Rijd goed en comfortabel, goede wegligging door de dikke banden. Even opgetrokken tot 110 km/u denk dat de Joymax-Z nog een beetje sneller kan op een goed wegdek.
 
Wat ik las dat er in E5 5% bio ethanol is toegevoegd en dat het octaan gehalte 95 is, maar dat ze het ook met 10% bio ethanol gaan mengen in de toekomst. 2019
 
Laatst bewerkt:
Geen enkele SYM kan idd E10 aan. Dus zo lang ze E5 hebben is dat geen probleem. Toch vreemd dat SYM er niets mee doet, terwijl alle Yamaha motoren vanaf 1990 in principe geschikt zijn voor E10, al adviseren ze wel dat als je heel erg weinig rijdt, dat je er dan Euro 98 in gooit, omdat het minder snel bederft en afzetting geeft in de leidingen.
 
:t Top, Glennix. Hoe is de handelbaarheid, merk je die extra kilo's?
De eerste 30 km's was het wennen, maar nu merk ik die 41 extra kilo's t.o.v. de PCX niet meer. Bochten pakken gaat ook heel goed met de Joymax-Z. Optrekken gaat vlot genoeg tot 100 km/u op de teller (voor een 125cc), na de 100 km/u heeft de Joymax-Z moeite om door te trekken. Tot nu toe maar even de 110 km/u aangetikt wanneer hij goed warmgereden was en daarna terug het gas lossen. Maar heb er nog niet alles uitgehaald, dat zal ik wel eens doen wanneer de Joymax-Z ingereden is. Ben voorlopig een tevreden man met de Joymax-Z! :)
 
125cc is boven de 80km/u vaak al minder (soms zelfs boven 60km/u). Dus niets mis mee dat het boven de 100 km/u allemaal wat langer duurt.
Heb je nou ook nog meer bergruimte?
 
Ja, ik denk bijna dubbel zoveel bergruimte onder het zadel dan t.o.v. de PCX. Mijn helm en doorwaai motor jas geraken samen onder het zadel. Misschien op termijn nog een topkoffer erop maar vooralsnog vind ik dat niet nodig. Ik wil misschien na de 1000 km beurt er dr pulley rollen in, maar dat moet ik dan eens vragen in de motorzaak of ze dat doen of niet.
 
Laatst bewerkt:
1409055
IMG_20190713_185838.jpg
IMG_20190713_185901.jpg
IMG_20190713_185816.jpg
 
Het enige dat ik tot nu toe mis op de Joymax-Z is het gemiddelde verbruik op het dashboard, dat had Sym er wel mogen insteken.
 
Dankje, Gerdien, in het echt is het blauw nog mooier dan op foto. De toerenteller is ook een leuke toevoeging t.o.v. de PCX, dat zouden ze eigenlijk overal standaard moeten opzetten.
 
Het enige dat ik tot nu toe mis op de Joymax-Z is het gemiddelde verbruik op het dashboard, dat had Sym er wel mogen insteken.

Mooi dat er meer onder het zadel past!
Wat betreft dat gemiddelde verbruik; daar heb je toch geen zak aan. Het klopt over het algemeen nooit.
 
sym scooters zijn oerdegelijk, alleen dus zorgen dat je de juiste benzine tankt, dus de E5 benzine
En, de kleppen op de aangegeven tijdstippen laat stellen. Dan zal je nooit miserie hebben met dit merk scooter
 
Ik heb weleens gehoord van grote verschillen met sym brom scooters,
Sym mio heeft een goed blok, ook weleens gelezen van een man die 100.000 km had gereden met zijn symscootertje.
Sommige anderen hadden vaak problemen gehad met in China geproduceerde sym scooters.
Zo is er ook een niet al te beste sym fiddle eerste generatie geweest die vaak problemen had.
Sym geproduceerd in Taiwan zoals dacht ik de sym mio doen het wel goed.
Misschien dat de Chineese problemen nu over zijn.
Chineese scooters zijn in de loop der jaren wel beter geworden.
 
De Joymax-Z is in Taiwan geproduceerd, dat staat in de kofferruimte onder het zadel. Daarstraks tijdens het rijden nog een andere Sym rijder tegengekomen, de Cruisym 125. En ook nog een Honda Forza 125.
 
Ik heb er nu 700 km opzitten met de Joymax-Z en de motorzaak is nog 2 weken gesloten wegens verlof. Ik denk dat het 1ste onderhoud op een aantal km's meer dan 1000 gaat vallen. Kan het kwaad als de 1000 km beurt gebeurd op pakweg 1500 km?
 
Bij mijn Forza is het bij 1700 km pas gebeurd. De dealer zei dat het niet veel uitmaakte. Lekker blijven rijden.
 
Bij mijn Forza is het bij 1700 km pas gebeurd. De dealer zei dat het niet veel uitmaakte. Lekker blijven rijden.
vergelijk een Honda niet met een Sym, kwaliteit is nog steeds verschillend, Sym zijn goede scooters maar je moet de onderhoudsintervallen goed aanhouden
 
Wat ik las dat er in E5 5% bio ethanol is toegevoegd en dat het octaan gehalte 95 is, maar dat ze het ook met 10% bio ethanol gaan mengen in de toekomst. 2019
De nieuwe benamingen voor benzine en diesel zouden overal in Europa gelijk moeten zijn en verwijzen naar de toevoegingen.
E5: de vroegere benzine 98 met 5% ethanol
E10: de vroegere benzine 95 met 10% ethanol
B7: de vroegere diesel 10S met 7% bio-diesel
Als er E5 op de markt komt met 10% ethanol zal dat niet onder de benaming E5 kunnen gebeuren.
 
Dat ze die E10 rotzooi maar verwijderen, een grote klucht, enkel en alleen om nog meer geld te kunnen rapen, want de meeste hier in BELGIE tanken alsnog E5, en wat blijkt natuurlijk, dat daar meer accijnzen op zitten, dus wie is hier de winnaar, yes de overheid.
 
Ik tank ook al een hele rijd E5 of 98 met de joymax 125. Ik tank altijd als het reservelampje oplicht en dat is dan 9 liter. Met 95 heb ik dan 250km gereden en met 98 300km...

Onderhoud is heel makkelijk zelf te doen. Ik rij ongeveer 5000km per jaar en vervang elke 6 maand de olie door 5w40 van Techno.
Remblokken zijn elk jaar versleten door stadskilometers. Die vervang ik door EBC SFA427. Is 15 min werk.
Jaarlijks een nieuwe bougie (NGK CR8E)
Luchtfilter neem ik van Sym wegens geen aftermarket (wel 28euro incl verzending). Doe ik om de 2 jaar...

Enig minpunt zijn misschien de veren en schokdemping...vind ik wel te slap. Maar ik weeg dan ook 120 kg....en dat probleem heb ik bij al mijn motorfietsen. Maar voor een scooter is er weinig te vinden aftermarket..

Standaard Maxxis banden zijn goed als het droog is....bij nat weer is het moeilijk om een lijn aan te houden.

De achterband is reeds vervangen door een Michelin citygrip wegens lekke band….de voorste staat in het najaar op het programma...

Ik gebruik de Sym vooral in de stad en op 70 km wegen....snelweg is te doen maar niet aan te raden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan