Sym Joymax-Z 125

glennix

Die hard MF'er
29 jun 2014
309
100
België
Aangezien er nog geen topic is voor de Sym Joymax-Z doe ik er hierbij 1 open.

De Sym Joymax-Z 125 heeft een vermogen van 10,5 kw en weegt 171kg. De inhoud van de benzinetank bedraagt 12l.
De Joymax-Z heeft een USB aansluiting in het handschoenenvakje.

Voordelen van de Sym Joymax-Z:
- Veel comfort, beenruimte en een erg goed zadel.
- Veel opbergruimte onder het zadel.
- Prijs: 3699 Euro in België, de Honda Forza 125 kost 5399 Euro in België.
- 5 jaar of 100 000 km garantie.

Nadelen van de Sym Joymax-Z:
- Geen ABS, wel CBS.
- Zo een 10 km/u minder snel als de Honda Forza en als de Yamaha X-Max.

Ik heb mijn Joymax-Z nu bijna net 1 jaar, ondertussen heb ik er 3700 fijne kilometers mee gereden.
Tijdens de eerste onderhoudsbeurt op 1000 km heb ik er een topkoffer van givi op laten plaatsen, lekker veel ruimte onder het zadel en in de topkoffer!

Ik heb net het 2de onderhoud er opzitten, ik heb me wel vergist, heb ze laten onderhouden op 3300 km terwijl dit eigenlijk op 4000 km moest,
maar het staat erg onduidelijk in de handleiding aangegeven. Het volgende onderhoud ga ik op 7000 km laten doen.
 
Laatst bewerkt:
20200124_144014.jpg
Joymax-Z met topkoffer.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik er meer dan 5000 probleemloze kilometers op zitten met de Joymax-Z. Nog altijd zeer tevreden.
 
Topsnelheid wat ik tot nu toe gehaald heb is 115 km/u op de teller, maar ik rijd nooit op de autostrade, max snelheid volgens reviews is 120 km/u op de teller en dat is zo een 110 echte km's. Maar dan zit je wel tegen het rode gebied op de toerenteller, zo een 9500 toeren.
 
Ondertussen heb ik al meer dan 8000 probleemloze km's er opzitten met de Joymax Z, nog altijd zeer tevreden van deze motorscooter. Ik durf te zeggen dat de Joymax Z mijn meest comfortabele motor/scooter is die ik al gehad heb. Ik heb in het verleden een Yamaha WR125X, Honda MSX, Honda PCX 125, KTM RC 125 en een Benelli TNT 125 gehad, allemaal uiteindelijk weggedaan wegens te weinig comfort. Op 7000 km heeft de Joymax Z zijn laatste onderhoud gehad, het volgende is op 10 000 km. Het laatste onderhoud op 7000 km had mij minder dan 80 euro gekost bij de motorzaak.
 
Hallo, glennix.
Jij bent ook zo een loner, denk ik, de enige hier op het forum met een Sym Joymax 125.
Net zoals ik met mijn Piaggio Beverly 300.
Jouw scooter ziet er overigens prima uit.

Een kleine technische vraag: je hebt een tank van 12 liter. Zit die tank centraal beneden centraal tussen de voetsteunen, zoals bij de Beverly?

Misschien moeten we op het forum een discussiethema openen voor alle scootereigenaren die hier eenzaam en alleen rondrijden.
 
@PeterCC Inderdaad, ik denk dat ik ook de enige ben met een Sym Joymax Z en een Sym Mio op het forum. Ik heb vernomen dat in NL het merk Sym niet zo geliefd is in de 'motorscooter' wereld, in tegenstelling tot in de 'brommer' wereld. Hier in België heeft Sym wel een redelijke verkoop, natuurlijk op gepaste afstand van Yamaha, Honda en Vespa/Piaggio.

De tank zit inderdaad centraal tussen de voetsteunen.
 
Vandaag weer een leuke herfstrit gemaakt met de Joymax-Z naar het kasteel van Alden-Biesen. Mooi domein en de rit ernaar toe was ook heel leuk tussen de velden en mooie panorama landschappen. Had de route ingesteld met de Kurviger Pro App, echt een aanrader indien je op zoek bent naar een goede goedkope route app met kleine en bochtige tour wegen. De Joymax-Z gaat nu stilaan naar de 10000 km.

20201104_150020.jpg
 
Vandaag weer een leuke herfstrit gemaakt met de Joymax-Z naar het kasteel van Alden-Biesen. Mooi domein en de rit ernaar toe was ook heel leuk tussen de velden en mooie panorama landschappen. Had de route ingesteld met de Kurviger Pro App, echt een aanrader indien je op zoek bent naar een goede goedkope route app met kleine en bochtige tour wegen. De Joymax-Z gaat nu stilaan naar de 10000 km.
Ik gebruik de Kurviger app ook. Stelt door de band een mooie route samen.
Enige probleem is dat ie geen rekening houdt met de conditie van het wegdek en dus kom je wel eens op pokdalige wegen terecht.
Maar dat doet geen enkele app denk ik.
 
@PeterCC Inderdaad, ik denk dat ik ook de enige ben met een Sym Joymax Z en een Sym Mio op het forum. Ik heb vernomen dat in NL het merk Sym niet zo geliefd is in de 'motorscooter' wereld, in tegenstelling tot in de 'brommer' wereld. Hier in België heeft Sym wel een redelijke verkoop, natuurlijk op gepaste afstand van Yamaha, Honda en Vespa/Piaggio.

De tank zit inderdaad centraal tussen de voetsteunen.

Ik denk meer dat het komt omdat er in Nederland maar 12 SYM-motorscooterdealers zijn en daarvan 5 al rond Amsterdam zitten. In mijn eigen provincie zit er geen SYM-motorscooterdealer. Er moeten dus meer dealers komen, dan heb je ook meer verkoop. Of huidige bromscooterdealers zo opleiden dat ze ook aan motorscooters mogen sleutelen. Want van de bromscooterdealers heeft SYM er in Nederland meer dan genoeg; 255 stuks. SYM is dan ook onder de snor/bromfietsers erg populair, ik meen dat ze op de 2e plek staan in Nederland.

In België heb je 47 SYM-motorscooterdealers en 90 snor/bromscooterdealers. Dan gaat er in Nederland iets denk ik niet helemaal goed, als we véél meer dealers hebben van het merk. Maar vergeet ook niet dat 125cc onaantrekkelijk is in Nederland, hoewel SYM hele leuke 300cc'ers en hoger te koop heeft.
Zo'n SYM HD300 lijkt mij wel leuk. 5298 euro hier en 5 jaar garantie. Toch 1160 euro goedkoper en 3 jaar langer garantie dan de SH300 van Honda. Alleen nergens een demo te krijgen van die HD300. Joymax-Z 300 heb ik wel even kort gereden, ook een superleuk ding en een top van bijna 160 km/u op de teller, wat een dikke 140 km/u op GPS zeker wel zal zijn. Zelfde blokje zal onder de HD300 liggen, maar wat minder windbescherming, dus denk dat het dan bij 150 km/u wel bekeken is. Vlot zat.
 
Laatst bewerkt:
leuk dat je dit onderwerp hebt aangemaakt. ik ben sinds 12/2/2021 de eigenaar van een sym joymax z300. inderdaad zijn er weinig te zien in Nederland.
 

Bijlagen

  • joymax8.jpg
    joymax8.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 5
Prachtige kleur dat blauw, Glennix.
inderdaad prachtige kleur, die van mij is mat zwart. Offtopic ik volg jouw video's op youtube en jouw Nmax heeft ook een mooie kleur. Wilde ook voor Nmax gaan maar kwam deze demo scooter tegen met zeer weinig km en in nieuwstaat voor een prijs minder dan nieuwe Nmax.

Bouke
 
inderdaad prachtige kleur, die van mij is mat zwart. Offtopic ik volg jouw video's op youtube en jouw Nmax heeft ook een mooie kleur. Wilde ook voor Nmax gaan maar kwam deze demo scooter tegen met zeer weinig km en in nieuwstaat voor een prijs minder dan nieuwe Nmax.

Bouke
Leuk dat je mij volgt. :Y
Mooie scoot heb je gekocht, veel plezier ermee. :t
 
inderdaad prachtige kleur, die van mij is mat zwart. Offtopic ik volg jouw video's op youtube en jouw Nmax heeft ook een mooie kleur. Wilde ook voor Nmax gaan maar kwam deze demo scooter tegen met zeer weinig km en in nieuwstaat voor een prijs minder dan nieuwe Nmax.

Bouke
Als je 'm kan kopen voor een lagere prijs dan een NMAX155, dan heb je het goed gedaan! Dan had ik ook die keus gemaakt. De Joymax-Z 300 komt toch even wat vlotter van zijn plek en de Joymax-Z heeft op de snelweg geen moeite om 120+ aan te tikken, waar je met de NMAX op de snelweg echt aan de goden bent overgeleverd. Als het iets te hard waait kom je soms met moeite boven de 100 km/u op de teller. Aan de andere kant is de NMAX weer een heerlijk licht scootertje voor alles buiten de snelwegen. Ik hoop dat SYM in Nederland qua motorscooters nog een stuk groter mag worden. Nog steeds blijft ook die HD300 een leuk ding.
 
Als je 'm kan kopen voor een lagere prijs dan een NMAX155, dan heb je het goed gedaan! Dan had ik ook die keus gemaakt. De Joymax-Z 300 komt toch even wat vlotter van zijn plek en de Joymax-Z heeft op de snelweg geen moeite om 120+ aan te tikken, waar je met de NMAX op de snelweg echt aan de goden bent overgeleverd. Als het iets te hard waait kom je soms met moeite boven de 100 km/u op de teller. Aan de andere kant is de NMAX weer een heerlijk licht scootertje voor alles buiten de snelwegen. Ik hoop dat SYM in Nederland qua motorscooters nog een stuk groter mag worden. Nog steeds blijft ook die HD300 een leuk ding.
Joymax Z 300 die ik gekocht heb is een Demo versie van een Sym motorscooter dealer. uit 2019 met 380 km. Mijn gedachte met nmax was woonwerk over 80 km wegen, had een kymco new dink 200i daarvoor. voor routes/touren heb ik een kymco xtown 300i. Ik ga waarschijnlijk kymco als woonwerk gebruiken en Sym als tour.
Sym is wat vlotter op de snelweg als de kymco.

Bouke
 
2x nu een 300? :)
De New Dink 200 is denk ik een beetje gelijk aan de Nmax 155. Met 175cc iets meer cc's, maar vermogen en koppel ongeveer gelijk, daarbij weegt de NMAX minder. De Kymco is 175cc en die SYM is 278cc, dat loopt een heel stuk prettiger op de snelweg.
Heb afgelopen jaar de Joymax-Z 300 kort meegenomen bij de importeur. Niets mis mee, prettige motorscooter, veel bergruimte en op de snelweg kom je bijzonder goed mee met de rest, ook na 19u.
 
2x nu een 300? :)
De New Dink 200 is denk ik een beetje gelijk aan de Nmax 155. Met 175cc iets meer cc's, maar vermogen en koppel ongeveer gelijk, daarbij weegt de NMAX minder. De Kymco is 175cc en die SYM is 278cc, dat loopt een heel stuk prettiger op de snelweg.
Heb afgelopen jaar de Joymax-Z 300 kort meegenomen bij de importeur. Niets mis mee, prettige motorscooter, veel bergruimte en op de snelweg kom je bijzonder goed mee met de rest, ook na 19u.
ja, 2x 300 cc... ok maar altijd minder van mijn vroegere r1100rt. alleen zoals ik zei kymco xtown 300i loopt op snelweg te langzaam om goed mee te kunnen. op teller wel 138 maar op gps 122. volgens jouw youtube loopt de sym tegen de 135 op gps. met 130 op gps kan je meekomen.

Bouke
 
Na bijna 10000 km nog altijd zeer tevreden met de Joymax-Z 125, volgende week is er een groot onderhoud gepland. Ik ben benieuw hoeveel dat gaat kosten.
 
Heb inmiddels 3 dingen die ik ga aanpassen. Ik heb een groter givi scherm besteld, Ik ga shad 33 koffer vervangen door givi maxia en ik ga beugel voor navigatie monteren. beugel doe ik trouwens gelijk met scherm omdat de beugel vast zit op scherm montage punten.
 
ja, 2x 300 cc... ok maar altijd minder van mijn vroegere r1100rt. alleen zoals ik zei kymco xtown 300i loopt op snelweg te langzaam om goed mee te kunnen. op teller wel 138 maar op gps 122. volgens jouw youtube loopt de sym tegen de 135 op gps. met 130 op gps kan je meekomen.

Bouke

Ik dacht dat die Kymco 300 wel harder liep. Een Kawa J300 loopt toch ook 160 op de teller. Die SYM loopt idd ook wel lekker, maar dan wel bij wind mee. Overdags mag je 100, dus dan moet je prima mee kunnen komen. 's Avonds is wat anders, maar ook dan zijn er nog genoeg die niet 130 GPS rijden.
 
j300 heeft volgens mij het blok van de downtown en die is aantal cc groter dan de xtown en loopt ook iets harder. voor woonwerk loopt xtown hard genoeg, op afsluitdijk en A1 na amersfoort is de xtown te doen maar je hebt niets meer over. Inhalen van een vrachtauto als het een beetje druk is is lastiger. De Joxmax zou iets vlotter door moeten lopen en daardoor iets beter voor mijn doen.

Mijn oude New Dink 200 gaf een gevoel van scooterrijden. remmen waren sponzig. Zowel de xtown als de joymax voelen aan als een motor en hebben als extra beide ABS wat ND niet had.

Bouke
 
Terug
Bovenaan Onderaan