Synchronisatie carburateurs

Yamaha R-Rob

MF'er
22 okt 2002
213
0
Apeldoorn
Hallo,
Zit net ff werkplaatshandboek van mijn R6 uit 2000 door te bladeren valt mijn oog op een stukje dat zegt dat je om de 6000 km de carburateurs moet synchroniseren. Nou heeft die van mij er 10000 opzitten (ja ik weet het das niet veel(niet mijn schuld)). Nou rijd de motor prima moet ik dan toch die dingen gaan synchroniseren??????? En is dat zelf te doen (ben wel redelijk handig) en zo ja waar schaf ik een goede en goedkope :Y synchronisatie set aan :? of kan ik het beter door de dealer laten doen wat weer (te) veel centen kost '(

Groeten,
Rob
 
Carburateurs of injectie/gasklephuizen synchroniseren maakt geen verschil in principe. :N
Onderhoud is ook preventief natuurlijk. Na 6000 km is je olie ook niet "op", maar vervangen doe je hem dan ook neem ik aan?
 
Synchroniseren is makkelijk maar je hebt er idd. dure spullen (kwikmeters rule!) voor nodig. Als je overigens al denkt dat het nodig is. Na 10000 km? Mwoah, waarschijnlijk helemaal niet nodig. De meeste kosten bij de dealer zullen hem trouwens zitten in de tijd die het kost om er uberhaupt bij te kunnen. Het syncen zelf is 5 minuten.
 
Synchroniseren is makkelijk maar je hebt er idd. dure spullen (kwikmeters rule!) voor nodig. Als je overigens al denkt dat het nodig is. Na 10000 km? Mwoah, waarschijnlijk helemaal niet nodig. De meeste kosten bij de dealer zullen hem trouwens zitten in de tijd die het kost om er uberhaupt bij te kunnen. Het syncen zelf is 5 minuten.
Wat het bij een dealer kost weet ik niet, maar het zal zeker schelen als je zelf al een paar stukken kuip verwijderd.
Zelf heb ik een maand of 2 geleden een carbtune gekocht. Kostte me in totaal 76 euro. Gewoon bestellen in de UK, verzenden kost 1 pond. Het synchroniseren zelf is inderdaad redelijk makkelijk. De handleiding die je bij een Carbtune krijgt is heel erg duidelijk en makkelijk te volgen.

Bij mij (brik uit 1984) maakte het een verschil als dag en nacht. Mijn motortje liep ineens weer als een naaimachine. Veel minder trillingen en veel makkelijker starten. 8-)
Als je het zelf gaat doen, zorg dan dat je een metertje of wat benzineslang bij de hand hebt, dan kan je je tank ergens anders ophangen tijdens het synchroniseren.

Of het na 10000 km al nodig is? Ik denk van wel. Als je er een beetje tijd aan besteed, dan kan je hem denk ik beter synchroon stellen als af fabriek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan