synchroniseren xj600

schepsol

Die hard MF'er
20 mrt 2006
353
0
Weesp
ik wil zelf mijn motor synchroniseren omdat die een beetje onregelmatig stationair loopt en last heeft van trillingen. er is mij verteld dat het dan verstandig is om het in ieder geval even goed af te stellen.

ik heb al via andere topics gezien dan de carbtune een goed werkend apparaat is.
kan hem ook zelf maken door vacuummeters te bestellen is dat verstandig? (goedkoper)

voor het afstellen heb je bepaalde gegevens nodig om de vacuumdruk te bepalen.
heeft iemand de gegevens hiervan??

ik heb een yamaha xj 600 N 1994

eventueel ook de gegevens van een:
Kawasaki zzr 600 1994
honda vf 500 1985

heeft iemand verder nog tips of andere dingen zou ik het graag willen weten1
alvast bedankt!!
 
ik wil zelf mijn motor synchroniseren omdat die een beetje onregelmatig stationair loopt en last heeft van trillingen. er is mij verteld dat het dan verstandig is om het in ieder geval even goed af te stellen.

ik heb al via andere topics gezien dan de carbtune een goed werkend apparaat is.
kan hem ook zelf maken door vacuummeters te bestellen is dat verstandig? (goedkoper)

voor het afstellen heb je bepaalde gegevens nodig om de vacuumdruk te bepalen.
heeft iemand de gegevens hiervan??

ik heb een yamaha xj 600 N 1994

eventueel ook de gegevens van een:
Kawasaki zzr 600 1994
honda vf 500 1985

heeft iemand verder nog tips of andere dingen zou ik het graag willen weten1
alvast bedankt!!


Gegevens om de vacuümdruk te bepalen :?

Heb je helemaal niet nodig, je moet hem gewoon gelijk zetten. Weet je wel wat je doet?
 
Vraag :
Kan iemand mij vertellen hoeveel onderdruk de carb. moeten hebben? en waar moet je de manometers aansluiten? alvast bedankt........

Hoe ?

Ik weet niet exact wat je van plan bent, maar volgens mij kom je terecht bij synchroonstellen. Aansluitpunten zijn de plekken daar waar ie vacuüm zuig na het loshalen van de slang. -je moet de set eerst aansluiten, dan bij verschillende toerengebieden kijken, en de ander stellen naar de laagste waarde, er is geen vaste waarde, de hogere waarde moet je dus terugbrengen naar de lagere waarde, ik heb er ergens een heel stuk over, want dat zijn dingen dat kun je of dat kun je niet, is niet zo 1 2 3 uit te leggen, maar lees maar eens door. kopie and paste

Synchroon Stellen
Motor warm laten draaien
Motor uit zetten
Tank eraf halen
Meters monteren
,Sluit de vacuüm leidingen van de synchroon meter aan op de vacuüm poort van de carburateur, deze vacuüm poort zitten aan/in het slangetje wat van de carburateur naar het luchtfilter loopt, koppel deze slang los en sluit de apparatuur aan op de carburateur Het kan ook zijn dat je deze op de vacuüm poort moet aansluiten, dit verschilt per type, dan moet je eerst de schroeven verwijderen Aparte benzinefles aansluiten
Motor weer starten
Stel op 1000 Rpm en op 2000 en 3000 Rpm Indien het verschil groter is dan 10 mm Hg (0.4 in Hg) tussen de twee cilinders moeten deze opnieuw gesynchroniseerd worden, is de waarde kleiner dus niet. Stellen doe je middels de synchroon schroeven de verdraaien / balans schroeven Stel verder de carburateurs gewoon synchroon aan elkaar, ga uit van de waarde die de carburateur met de laagste waarde aangeeft en stel de ander hier naar toe. Bij de een is het aansluitpunt van de meter de verbinding van de ene carburateur naar de ander, dan moet je deze losgooien, je ontdekt het vanzelf, trek het slangetje los en leg je vinger op de nippel, deze moet vacuüm zuigen, dan heb je de juiste.
Bij de ander is het het slangetje wat van de carburateur naar het luchtfilter voert, maar in beide gevallen moet je bij het loshalen vacuüm kunnen voelen.
Bij mijn eigen zijn het gewoon twee messingkleurige nippels aan de carburateur en er zit geen slang o.i.d. aan, CV 44 carburateurs, vandaar de wat vage uitleg hoe deze aan te sluiten, ik heb verschillende typen gesteld en ze zijn niet alle gelijk aan elkaar. In het boek, de clymer manuel staat het vast wel duidelijk omschreven. Verder de aanwijzing volgen die staan op de handleiding van de meetapparatuur er zit verschil in de apparatuur en er gaat niks boven de aloude kwikkast.

Uitleg :

Ik zal pogen een beetje uitleg te geven over het dure woord synchroon stellen. Dat is niks meer dan de beide carb. gelijk aan elkaar stellen. Hetgeen domweg inhoudt dat de beide gaskleppen/schuiven EXACT tegelijker tijd opengaan en EVENVER sluiten, dat is in feite alles, en dat regel je met de stelschroef van de betreffende carb. Bij een tweepitter ben je daartoe altijd meters nodig, bij een vier ook maar als je een 4 pittercarb. blok erachter weg hebt kun je ze ook op het oog stellen, doch wanner er geen reden toe is haal je ze er niet achter weg en is het middels het aansluiten van de vacuüm nippels veel makkelijker. Indien je ze niet gelijk kunt krijgen dan is meestal de oorzaak, bij mij steevast een lek inlaatspruitstuk/rubber. Oorzaak kan dan zijn of lek inlaatspruitstuk/rubber of lek membraam of valse lucht. (gewoon bij het luchtfilter) Vragen? stel ze maar, stel wekelijks synchroon oftewel gelijkstellen

Hoe?

Bij de tweepitter doe ik het met de Bhoemstraat, zorg dat je eerst de handleiding goed doorleest en de demping juist insteld. Anders lukt het niet. Bij de 4, kwikkast, en voorheen met een 4 kloks Bhoemstraat.

Wat als ie niet goed staat?

Een en ander is uiteraard van toepassing als de sproeiersetting okay is, maar daar mag je in alle redelijkheid vanuit gaan. Lekkage en/of valse lucht is funest voor goed synchroon staan.

Wat als ie niet goed synchroon staat.

Dat heb je gewoon gedonder in't vooronder Ploffen in de uitlaat etc. etc. echt bij schieten af, dat kennen we allemaal wel, twee cyl. met twee carb. zijn daar beregevoelig voor, in tegenstelling tot een hd b.v. die luistert daar niet naar daar die maar 1 carb heeft, als een 4 pitter niet goed staat start ie niet op 4 poten en schiet ie ook af en toe, doch minder erg dan een 2 cyl. met 2 carb. Stand van gas naalden heeft niks te maken met periodiek synchroon stellen, deze staan gewoon goed, mits synchroon stellen na andere naalden gemonteerd te hebben Qua klokken, only Bhoem klokken werk ik mee, daar die gewoon een zeer goede demping hebben, zijn wel eens zo duur als de goedkope, maar dat zijn ze waard. (setje voor een 4 carb. systeem kost 249 euro, een 2 carb versie de iets meer dan de helft geloof ik) Laten stellen heb ik eenmaal laten doen, en was nog niet goed ook, betaalde ik 120 gulden voor, daarna ben ik het zelf gaan doen want kon toen klokken kopen voor 180 gulden dus dat was rap terug verdiend. Wie ut eens wil zien, dat kan best eens op een zaterdag, niet teveel in 1 keer, maar kan wel gezellig zijn.
• 2 carb. Motoren zijn gewoon heel gevoelig omtrent goed synchroon staan.
• 1 carb fiets, de hd, is ook niet perfect, heeft hiervoor weer stoterstangen die telkens loslopen met als gevolg dat de kleppen en de rest van de cyl. kop vaak naar zijn grootje gaan, = tik in blok.

De vacuüm die bij het stellen wordt opgewekt, wordt opgewekt door de cyl en zuigers, dat is de -waarde die je op de klokken afleest, en die waarde moet van elke carb. gelijk zijn. Verder aan oorzaken van niet goed te krijgen nog toe te voegen. De O ring of de pakking die achter het inlaatspruitstuk zit, maar dat ontdek je tijdens het stellen pas

Factoren die van belang zijn het stellen

Zeker weten dat je geen lekke uitlaatpakkingen hebt = ook valse lucht.
Geboorde uitlaten zijn moeilijker, tegendruk moet hetzelfde zijn.
Andere luchtfilter maakt het moeilijker.
Ik voldoe zelf aan alle bovenstaande, 0,0 demping in mijn handgemaakte uitlaten, maar voor het stellen voorzie ik ze van dempers, dat is makkelijker Ik heb geen Intruder carburateurs, wel dynakit, maar dat went wel.
Ik heb S&S filters met spons dus, deze zet ik twee dagen voor het stellen opnieuw in de filterolie, anders heb ik onevenredige lucht toevoer, en dat wordt ook gezien als valse lucht.

Motoren voorzien van Dynakit gaat moeilijk daar de kwaliteit van het materiaal gewoon slecht is, gasnaalden daarvan gaan ongeveer 10.000 km mee, en zijn dus meestal in staat van ontbinding, wordt tevens gezien als valse lucht.
De gaskabel mag niet versleten, bij een twee carb. Systeem gaat die kabel van beide gaskleppen naar een tonnetje en dan gaat ie verder als 1 kabel naar het handvat, als het tonnetje versleten is gaan de gaskleppen niet tegelijk open en dan heb je altijd verschillende waarde’s, dan kun ja alleen stationair stellen.



Welke klokken

Let erop bij die meters dat je die met de laagste -meetwaarde neemt. Dat is naar ik meen, - 0,06 - 0,1 bar. Hoe lager de waarde, hoe fijner je de afstelling krijgt, en let op optimale demping, want anders kun je twee maal.
En...........misschien ligt er nog ergens een tweekoloms kwik kolom meter voor je in de hoek, dat is het neusje van de zalm
 
Da's ook toevallig,
Ik heb vanmiddag mijn XJ600 voor 't eerst zelf gesynchroniseerd. Niks kwikkolommen en dure meters maar met tien meter aquariumslang en een scheut ATF olie. Even zoeken op het forum of google, handleidingen genoeg. Ik heb een dubbele gemaakt, eerst 1-2 dan 3-4 en dan 2-3.
Draait nu mooier en rustiger, dus 't is gelukt. Succes ermee.
 
synchrron.jpg
 
Da's een mooi exemplaar. En nog een luxe uitvoering ook, met die jampotjes.
Jampotjes en kraantjes heb ik niet gebruikt wel (dikke) olie, die langzaam beweegt in de dunne aquariumslang, i.p.v. water. ATF is misschien wat te dik (wel mooi rood).
Aquariumslang aan de carburateur heeft inderdaad als nadeel dat je vlot moet werken, anders wordt de slang te heet.
Om de slang makkelijker om de aansluitingen te schuiven kun je die even in heet water houden.
De carburateurs die je niet meet afsluiten met een afgesloten slangetje (knikken, tape erom).
Ik heb met dunne messing buisjes koppelstukjes gemaakt bij de carburateur, om makkelijk te kunnen wisselen.
 
gelukkig nemen mensen mij wel serieus.
ik las op een andere site dat je rond de 0,33 onderdruk moest hebben dus vandaar dat ik daaraan dacht. je moet alles leren toch! maar blijkbaar weet iedereen hier overal vanaf en denkt nooit iemand verkeert na. mar ja bedankt voor de mensen die mij wel verder helpen :)
 
Die onderdruk verschilt per motor

Maar het gegeven heb je niks aan

Je moet alle carb's op gelijke hoogte weten te krijgen, d.w.z. de andere carb's aanpassen naar de referentie carb, en bij een twee carb geval, moet je de carb's samen brengen, waarde niet super relevant, mits ze door het hele toerengebied maar lekker gelijk op gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan