synchroonmeter: zelfbouw

Deze zijn nauwkeuriger dan een "officiele", omdat je meestal olie gebruikt ipv een vloeibaar metaal zoals kwik vroeger. Olie is lichter dus een drukverschil wordt met veel meer "uitslag" weergegeven. Als je hem hier binnen 1 cm verschil krijgt bij je errug nauwkeurig bezig.
(ik heb er ook 1 voor een vtwin gebouwd.)
 
Gewoon:

V-Twin: slang kopen en die in een u-vorm op een plank bevestigen, rechtop zetten, olievullen en lang uiteinden op de synchroon-meet-plugjes- plaatsen

4 cilinders, zelfde truk alleen heb je onderin nog 2 t-stukken nodig om 4 slangen naar boven te krijgen.
 
Hoe is de werking precies?

Je hebt uiteindelijk dus 4 buisjes met olie die je elk aan een nippel op een carb aansluit.
Dan ga je een bepaald aantal toeren draaien, wordt dan de olie omhoog gezogen oid?

Dan vergelijken en alles afstellen?
 
Bij een 4-cilinder kun je ook volstaan met 1 U-buis. Je neemt dan 1 van de carbs als referentiecarburateur.
1 Zijde van de U-buis aansluiten op ref.carb andere op je 2e carb. Motor starten en je ziet het drukverschil tussen beide als een hoogteverschil in je U-buis. Carb 2 bijregelen tot nivo gelijk is.
Motor uitzetten, slang van 2e carb verplaatsen naar 3e carb. Het ander slangeind blijft op de ref.carb zitten. Motor starten en carb 3 bijregelen. Motor uitzetten en op naar carb. 4 procedure herhalen. Let wel op dat je de motor elke wissel uitzet want anders zuigt je ref.carb de U.buis leeg.
Bij een U-buis vulling met water of olie is een meter verschil ca. 0,1 bar. Het is dus een erg nauwkeurige methode.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Maak onderin iedere slang demping middels een klemmetje wat de slang dichtknijpt en je kan ook water gebruiken met een beetje inkt. Het systeem werkt extreem nauwkeurig (veel nauwkeuriger dan noodzakelijk), alleen moet je bij extreme drukverschillen even opletten dat er geen olie/water aangezogen wordt (hiervoor kan je een bovenin een reservoir (jampotje) inbouwen wat de eerste plons olie/water opvangt).
Ik gebruikte zelf een plank van dik 2 meter die tegen de schuurwand aan geschroefd was, maar inmiddels gebruik ik gewone, standaard vacuummeters.
 
Werking is als volgt: het gaat aich om de onderdruk die in de spuitstukken op de inlaat zit, tus tussen carb en cilinder.
Synchroniseren doe je om het stationair gedrag goed te krijgen, als je vol gas geeft dan staan de carb-kleppen vol open en merk je geen verschil, is er ook niet.

JE stelt de kleppen dus niet gelijk, maar de onderdrukken stel je gelijk. Door de slangetjes aan te sluiten op de nippels wordt er aan gezogen. Het afstellen doe je door de synchroonstelschroefjes bij te stellen die de klepmechanismen van de carb bedienen. Als je overal dezelfde onderdruk hebt, hetb je overal evenveel mengsel naar binnen en dus loopt de motor mooi rond.

Synchroniseren doe je dus NA het kleppenstellen en NA het mengselstellen.

Olie on de slangen gebruik ik zelf liever omdat ALS er een te hoge onderdruk is dan wordt de olie dus acuut mee naar binnen gezogen, daar wil ik geen water hebben. Daarom zou je een restirctie (vernauwing) in de slangen kunnen bouwen zodat er niet als een gek lucht naar binnen gezogen KAN worden. Ja kan ook proberen om er afsluiters op te zetten (die uit het ziekenhuis van infuus) en deze langzaam te openen.

ALs je eenmaal synchroon gesteld hebt trek je paar keer gas een beetje open en laat weer even stationair draaien om te zien of hij weer "goed" staat. Zo check je ook op speling in het mechanisme en of het dus goed blijft staan.
 
wat een gigantisch groot ding. kan veel simpeler, je neemt wat slang, gooit daar 2 kleine kogellagertjes in, snijdt een stukje van de slang af, maakt daar een cirkel van, daar gooi je 1 lager in, hieromheen wind je het langere stuk slang waarvan je de 2 uiteinden aan je motor kunt koppelen en die draai je in 2 cirkels, vervolgens plak je de twee cirkels aan elkaar, de afgesloten cirkel is je ijkpunt en het balletje uit de andere cirkel moet dus gelijk aan het ijkpunt komen te hangen, 10x simpeler en kleiner.
 
Olie on de slangen gebruik ik zelf liever omdat ALS er een te hoge onderdruk is dan wordt de olie dus acuut mee naar binnen gezogen, daar wil ik geen water hebben.

Olie is net zo mijn samendrukbaar als water. Ik denk niet dat je een blokje wil zien na een gevalletje "waterslag" met olie...

Het grote minpunt is dat een blokje best een hoog vacuum kan creeeren en dit vacuum wil je meten. Met water/olie heb je een aantal meters hoogte nodig om dit vacuum op te vangen, met kwik is dit veel minder (1 bar = 75 cm).
 
Wel eens gehoord van waterinjectie in benzinemotoren. Doen ze om het vermogen omhoog te krikken. :Y

Alleen in zo'n kleine motor als waar wij mee rijden kan het funest zijn. Vandaar de (tweetakt)olie, die verbrandt zonder al te veel rest na te laten.

Ergens in het slangensysteem zal je een vernauwing (restrictie) aan moeten brengen om de uitslag langzamer te laten verlopen. Dan heb je nog de kans om met je gashandel in te grijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan