synthetische olie of minerale

Tuutebulles

Die hard MF'er
7 mei 2002
539
0
-
ik heb een kawasaki zxr 750 uit '91

toen ik hem pas kreeg heb ik zelf olie gewisseld, ik heb toen gevraagd bij een motorzaak welke olie ik moest hebben, die hebben mij toen synthetische gegeven.(sae 10w 40)

nu heb ik iemand die mijn motor een grote beurt geeft en die zegt dat je voor deze motor beter een goede minerale olie kunt gebruiken omdat ie bovenliggende nokkenassen heeft. synthetische zou een te lage viscositeit hebben waardoor alle olie naar beneden in het blok zakt als de motor niet loopt. bij het starten zou den de nokkenassen dan onvoldoende smering krijgen...

welke olie moet ik nu gebruiken???
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
2
www.kika.nl
'oudere' motoren zijn gemaakt voor minerale olie...
Ennuh een half syntheet is meer dan goed genoeg. Full synthetic is veelste duur.
 

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.253
210
Als je een natte koppeling hebt, betekent dat je koppeling in dezelfde olie zit als de rest van je blok.
Vooral bij oudere motors, kan ie bij syntetische olie wel eens gaan slippen.
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
41
Hengelo (ov.)
nu heb ik iemand die mijn motor een grote beurt geeft en die zegt dat je voor deze motor beter een goede minerale olie kunt gebruiken omdat ie bovenliggende nokkenassen heeft. synthetische zou een te lage viscositeit hebben waardoor alle olie naar beneden in het blok zakt als de motor niet loopt. bij het starten zou den de nokkenassen dan onvoldoende smering krijgen...

welke olie moet ik nu gebruiken???
Ik heb juist het tegenovergestelde gehoord:

Bij bovenliggende nokkenassen is het beter om een synthetische olie te gebruiken omdat deze beter aan het metaal blijft 'plakken' waardoor er een betere smering ontstaat bij de koude start.

Oplossing: Half-syntetisch :+

Kies gewoon voor syntetisch als je het goed wilt hebben.
Ik heb nog nooit gehoord dat er ergens minerale olie een betere smering verzorgt dan een syntetische.
 

JoKing

MF veteraan
8 jul 2001
1.995
0
41
Putten
Ik heb laatst Castrol R5 olie er in gegooid. Kon ik ook langer mee door rijden zei de monteur. En als ik veel toeren maakte was dit beter volgens heb.
Kostte wel even 13 euro de liter :( :(
 
Laatst bewerkt:

Rembo

Die hard MF'er
7 jan 2002
280
0
45
Eindhoven (Noord Brabant)
Kies gewoon voor syntetisch als je het goed wilt hebben.
Ik heb nog nooit gehoord dat er ergens minerale olie een betere smering verzorgt dan een syntetische.
Toch moet je hier mee opletten, bij bijvoorbeeld de Suzuki GSX-F gaan je koppelingsplaten dan meteen aan de slip, omdat vol-synthetische olie veel te glad is voor zijn koppelingsplaten. Zelfde probleem bij bijvoorbeeld oude type GSX-R (blok uit dezelfde familie).
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
41
Hengelo (ov.)
Synthetische motorfietsolie heeft toch speciale toevoegingen om dit soort dingen te vermijden? Of is de koppeling van een GSX zo gevoelig hiervoor?
 

Rembo

Die hard MF'er
7 jan 2002
280
0
45
Eindhoven (Noord Brabant)
Synthetische motorfietsolie heeft toch speciale toevoegingen om dit soort dingen te vermijden? Of is de koppeling van een GSX zo gevoelig hiervoor?
Het GSX-F blok stamt al uit 1988 en is dus niet het meest geavanceerde. Ik weet niet hoe het zit met andere (oudere) motoren zit, maar ik heb al van verschillende GSX-F'ers gehoord dat zij dit probleem hebben gehad na het vervangen van de minerale of halfsynthetische olie door volsynthetische.

Ik heb zelf een GSX 600F en heb ook zoiets van waarom zou ik er volsynthetische olie ingooien, als minerale het ook prima doet? Zeker omdat je met een sport-tour als de GSXF toch niet continu 'op volle toeren' rijdt.
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
2
52
Hallo, vrijwel elke sportmotor heeft bovenliggende nokkenassen, dus in elke sportmotor zou minerale olie moeten???????

Meer vertel ik niet. |(
 

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
7
Allen (het meest) race motoren hebben droge koppeling. Ex moto-guzzi.
dus 1/2 sint of mineraal
er zijn geen slechte oliën tegenwoordig
hmm, wel gek dat de meesten toch een natte plaat koppeling hebben, kan het verkeerd hebben

Duc volgens mij juist droog
 

yzeteffie

Die hard MF'er
In dit kader dan :)

een 95-er YZF, pas gekocht en wil 'voor het gevoel'olie en filter vervangen daar ik niet weet hoelang die smurrie er al inzit.........

wat te doen, vol syntheet of halfsyntheet ??

Radeloosje.
 
21 nov 2002
32
0
Emmen
Mijn vader heeft een cb 550 four-k uit '79 en heeft er ook halfsynthetische olie erin van shell. Niks geen problemen mee, loopt perfect.
Minerale olie is gewoon minder van kwaliteit.
 
21 nov 2002
32
0
Emmen
Minerale olie is zeker niet minder van kwaliteit, enkel op tijd vervangen.
Jazeker. Zonder synthetische additieven doet minerale olie onder voor de synthetische!!
Deze additieven zorgen voor een constante viscositeit (wat de smering bevorderd bij bredere temperatuursgebieden, koude motor...), houdt de motor beter schoon (koolafzetting)en koelt de motor beter.
dus..