Synthetische olie of niet?

Slip

MF veteraan
23 mrt 2005
4.838
37
Tiel
Ik heb een R6 uit 1999 en nou wilde ik onlangs de olie bijvullen en toen ik in de winkel stond om de SAE 10W40 olie te kopen ( ja ik heb echt wel gezocht in de vele olie-topics ) kreeg ik het advies om eerst eens aan de zaak waar ik hem gekocht heb te vragen wat voor olie zij erin hebben gedaan ( (half)-synthetisch of "normale" olie ). Want als ik gewone olie meng met (half)-synthetische olie dan zouden er complicaties kunnen ontstaan. Nou luidt mijn vraag: "hoe kom ik er achter wat voor olie erin zit / heeft gezeten, als de dealer mij daar ook geen duidelijk antwoord op kan geven"?
 
Ik heb een R6 uit 1999 en nou wilde ik onlangs de olie bijvullen en toen ik in de winkel stond om de SAE 10W40 olie te kopen ( ja ik heb echt wel gezocht in de vele olie-topics ) kreeg ik het advies om eerst eens aan de zaak waar ik hem gekocht heb te vragen wat voor olie zij erin hebben gedaan ( (half)-synthetisch of "normale" olie ). Want als ik gewone olie meng met (half)-synthetische olie dan zouden er complicaties kunnen ontstaan. Nou luidt mijn vraag: "hoe kom ik er achter wat voor olie erin zit / heeft gezeten, als de dealer mij daar ook geen duidelijk antwoord op kan geven"?

Lijkt me verstandig om in dit soort gevallen gewoon even het zekere voor het onzekere te nemen en van voor af aan te beginnen, dus de olie even in z'n geheel aftappen. Is wel een van de duurdere opties, maar dan weet je zeker wat er in je blok gaat.
 
niet als op je handleiding full syntheet staat. Even heel lullig gezegd, je tankt toch ook geen diesel omdat dit goedkoper is?
Ik heb er altijd synthetisch in gedaan, ik twijfel geen moment aan de betere kwaliteit.
Ik reageerde alleen maar op de post dat synthetisch slechter zou zijn
 
wat a crap, dit ligt er maar net aan hoe je rijdt en welke motor je hebt!

U bedoelt?
in de goldwing met rustige berijder aldi olie en in de R6 met ragger een syntheet?

Het blijft een vaag onderwerp die olie. Ik heb zelf ook aldi olie, halfsyntheten en laatst nog een syntheet van 17 euro per liter in mn (niet dezelfde, en ook niet achter elkaar)motoren geprobeerd. Het rijd allemaal wel, en wat het effect is na 50.000 km weet ik niet.
Ik zou nu wel eens een objectieve test willen zien van 2 identieke motoren, op dezelfde manier bereden, de een op aldi olie en de ander op een mobil 1 of zo.
En dan na 50.000 km de blokken uit elkaar schroeven.

weet iemand nog zon test te vinden?
 
Er bestaan veel hardnekkige mythes over olie, zelfs onder "deskundigen".
Vrijwel alle olie soorten zijn veilig te mengen zolang ze maar de juiste viscositeit hebben voor jouw motor. Het is niet speciaal aan te bevelen maar uiteindelijk zijn het allemaal smeermiddelen die geen chemische reactie met elkaar zullen aangaan. Er zijn zelfs mensen die beweren dat je je complete motor moet uitspoelen wanneer je van olie-soort wisselt. Zelfs de veelgehoorde bewering dat je nooit een motor moet inrijden met synthetische olie omdat het "te goed" smeert is lang niet altijd waar: Synthetische olie smeert niet per definitie zoveel beter dan mineraal of half-synthetische olie. Gelukkig maar, als minerale olie inslijten zou bevorderen dan is het snel afgelopen met alle motoren die op mineraal draaien. :+
(Het is natuurlijk WEL waar dat het niet veel zin heeft om met peperdure olie in te rijden, omdat het er toch snel weer uit moet.)

Synthetisch is niet altijd synoniem voor "betere kwaliteit", maar kan in het algemeen wel voor een breder werkgebied worden ontwikkeld zonder (of met minder) gebruik van viscositeits-verbeteraars. Dit zijn lange moleculen die opgerold zijn als de olie koud is en uitspiraliseren bij opwarmen en de olie dikker maken. Deze moleculen vallen langzaam maar zeker uit elkaar. Synthetische olie behoudt daardoor langer de viscositeit (hoewel je door externe vervuilingen toch maar beter de normale wissel-intervallen kunt blijven aanhouden). Ook is in het algemeen synthetische olie beter bestand voor extreme belastingen (hitte, druk, toerentallen), en heeft niet de "vervuilingen" die altijd wel in mindere- of meerdere mate in minerale olie achterblijft. Als je werkelijk denkt dat jouw motor en rijstijl die kwaliteiten pertinent nodig hebben dan moet je het niet nalaten te gebruiken, en bijvullen met mineraal is niet schadelijk maar helpt natuurlijk niet die kwaliteiten te behouden.

Kijk op de FAQs van de grote olie maatschappij websites daar is al deze wijsheid te vinden.

En ook nog: Veel (vooral Amerikaanse) merken verkopen "synthetische" olie terwijl het feitelijk een meervoudig geraffineerde minerale olie betreft. Geen ramp natuurlijk maar geeft wel te denken.
 
ha, weer een deskundige

Ik ben het grotendeels met je verhaal eens. Ik vraag me alleen af of bij normaal gebruik geen extreme belastingen kunnen voorkomen, en je dan dus eigenlijk ook geen dure syntheet nodig zou hebben als je de olie vaak ververst.

Zo is er het verhaal dat 1 koude start evenveel slijtage veroorzaakt als 500 rustige snelwegkilometers. Dit betekent dus dat er bij elke koude start WEL extreme belastingen optreden, dus is een syntheet altijd zinvol.... :?

Ik lijd niet aan samenzweringsparanoia, maar verhalen van oliemaatschappijen en vertegenwoordigers daarvan neem ik wel met een korreltje zout.
gewoon harde bewijzen laten zien en geen blabla
 
Terug
Bovenaan Onderaan