Systeemhelm die180° Kan openklappen

Moest even opzoeken waar het over ging; dus als hij met de klep open rijdt dan ook zonder oordoppen. Ik neem aan dat het gaat over de optimale beleving van het rijden. Wind en geluid! Ik heb vandaag zo'n 300km snelweg gereden met gesloten systeemhelm en oordoppen en zelfs nu piepen mijn oren nog. En dat terwijl ik in de jaren 80 net als vrijwel alle motorrijders zonder doppen reed. Blijkbaar heb je in je jonge jaren een grotere tolerantie. Maar goed, lekker zelf weten.
 
Vorige week 7 dagen naar en door de Franse Alpen met mijn nieuwe helm, Shark EVO GT.
Meestal met helm open.
Op de autostrade met oordopjes.
Geen tuut in mijn oren, ondanks de leeftijd van 62 jaar.
 
Ik heb de Evo one II gehad maar niet lang; wat mij betreft was de helm in alle opzichten een compromis: gewichtsverdeling, comfort, lawaai.

Ook ik rijd op hele warme dagen weleens met open helm. Als je ooit (net als ik) op de motor tegen een warmteuitputting/hitteberoerte hebt aangezeten, begrijp je dat dit soms toch veen betere keuze is.
Ik heb nu een modulaire X-lite dus met een los kinstuk en dubbele homologatie en die bevalt mij super.
 
Ik heb intussen ruime ervaring met klap / systeemhelmen:
Schuberth C1, C2, C3... elke generatie werd een tik slechter in mijn beleving.
Daarom overgestapt op een Shoei Neotec-II, die mij afgelopen mei het leven heeft gered (zie foto's).
Vandaar nu wéér een Neotec-II.
De meeste schade aan de Audi is overigens van mijn motormaatje, die nog aan het revalideren is...
Ik ben door de Audi tegen schouder en de rechter slaap geraakt. Mijn vriend is er frontaal opgeklapt....
Meneer beweerde overigens dat hij had geprobeerd om ons te ontwijken, omdat wij op zijn weghelft zouden hebben gereden.... lijkt mij vrij duidelijk dat dit niet in Engeland gebeurd is....

Vanwege deze ervaring en een recent verhaal over een motoragent die met opengeklapte helm tegen een slagboom reed, rij ik nooit met opengeklapte helm....
 

Bijlagen

  • 20220507_151556.jpg
    20220507_151556.jpg
    415,6 KB · Weergaven: 99
  • IMG_2928.JPG
    IMG_2928.JPG
    231,6 KB · Weergaven: 99
Ik heb nu de Shark evo 2 . deze klapt 180 graden naar achteren, super ideaal voor het opzetten en afzetten van je bril, met 1 hand makkelijk te bedienen, bij tanken en warm weer geeft dit metteen wat vrijheid als je hem openklapt . Koop deze niet , een opvolger is hoop ik beter want het lawaai is niet best.
Het systeem is top. heel soms rij ik een stukje helemaal open maar dat voelt altijd als of ik geen gordel in de auto om hebt.
 
Hier al jaren een Roof Desmo gebruiker. In de bebouwde kom wil ik nog wel eens met de kinnenbak naar achteren rijden. Wel ff lekker de rij wind en uitlaatgassen in je gezicht.
Moet erbij zeggen dat ik het niet sexy vindt staan. Je wangen zo opgepropt door de voering enzo. Met mijn baard erbij lijkt mijn gezicht op een cavia met obesitas.

Buiten de bebouwde kom heb ik altijd de kinnenbak dicht en soms alleen het vizier een stukje open. Iets met veiligheid en vliegend ongedierte enzo.
Ook is de windruis niet te verdragen met een Roof helm. Dus oordopjes in!

Ik vind de Roof Desmo en Boxer serie er echt bad-ass uitzien. Maar dat vind de Politie ook, en ik ben al een paar keer aan de kant gezet voor no-reason.

Verder geen ervaring met andere 180 graden helmen.
Vrienden van mij hebben de Shark EVO lijn, zijn ze erg tevreden over.

Ik zag laatst wel deze helm bij een MotoPort. De Airoh Mathisse.
Leuk ding voor relatief weinig geld.
 

Bijlagen

  • AEBC6210-FE8D-4801-8966-5A33A73D0E6B.jpeg
    AEBC6210-FE8D-4801-8966-5A33A73D0E6B.jpeg
    19,8 KB · Weergaven: 18
  • E2375665-2CED-446A-AC2B-BAFE5F69F9BC.jpeg
    E2375665-2CED-446A-AC2B-BAFE5F69F9BC.jpeg
    43,9 KB · Weergaven: 15
  • 9B7FF1E9-EBD3-4006-8A05-E4271B9E191D.jpeg
    9B7FF1E9-EBD3-4006-8A05-E4271B9E191D.jpeg
    27,9 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Dit jaar heb ik ook weer eens een nieuwe helm mogen uitzoeken. Blijkbaar was de enige helm die aan mijn eisen voldeed en goed bij de vorm van mijn hoofd paste de Shark EVO GT. In vergelijking met mijn jaren oude HJC IS-MAX II is deze helm vrij stil, uiteraard icm oordoppen draag ik het op de motor. Met deze helm rij ik op de snelweg met alleen het zonnevizier naar beneden zonder problemen. Bij de HJC was dit wel anders. Daarbij ontstond er turbulentie achter het zonnevizier, waardoor je ogen bijna uit je kassen geblazen werden.
Het enige waar ik minder gecharmeerd van ben bij de EVO GT, is de bediening van de kinbak. De 'knop' voelt erg flexibel aan en in eersten instantie zorgde dit ervoor, dat ik wel eens wat aan het rommelen was voordat de kinbak naar achter geklapt kon worden. Niet echt trefzeker, tot je door hebt hoe je het in moet drukken.
Verder zeer tevreden met deze helm tot nu toe. De ventilatie is ook prima en op de kinbak knop na, voelt de helm kwalitatief goed aan. Zit bij mij echt als gegoten.
 
Ik heb goedkoop een LS2 valiant helm op marktplaats kunnen vinden dus ik rijd nu ook wel eens met open geklapte helm rond. Gekocht voor een aankomende reis naar Portugal want daar is het wel lekker om zo te rijden.

Lawaai en wind valt mij enorm mee maar ik zit wel achter een ruitje met spoiler verstopt op mijn V-strom, daardoor weinig wind die direct op de helm komt. In het begin is het gewicht even wennen maar na 15 minuten voelde ik het al niet meer. Kon er verder goed mee op de snelweg rijden met alles open maar dat komt meer door die ruit.
 
Ik heb de Shark nu een maand.
- ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit van het opklap en het vergrendel mechanisme. De tijd zal het uitwijzen.
- Volgens de verkoper in de winkel ontstaat windgeruis omdat de helm niet strak genoeg tegen de wangen drukt, en er dus wind tussen kan. Ik begin de verkoper meer en meer te geloven.
- Windgeruis hangt ook af van de stand van mijn motorscherm.
- Deze helm heeft een keurmerk om open gereden te mogen worden. Andere helmen niet volgens mij.
 
Okee, ik voel me even een beetje stom, maar ik ga het toch vragen.
Ik heb net een Scorpion Exo Tech-Trap gekocht.
En ik dacht dat als ik het kinstuk open of dicht zou zetten, m'n vizier gewoon bleef zitten.
Maar deze klapt dus open....
Is dat normaal of hoort dat eigenlijk niet?
Ik dacht namelijk dat dat kinstuk gewoon over mn vizier heen kon.
Ik voel me echt een beetje achterlijk nu, maarre weet iemand dat?
 
Laatst bewerkt:
Mijn Shark helm doet hetzelfde, maar ik heb de EVO GT. Waarschijnlijk is het gewoon de manier waarop Shark haar helmen ontwerpt.
 
Maar deze klapt dus open....
Is dat normaal of hoort dat eigenlijk niet?
Ik dacht namelijk dat dat kinstuk gewoon over mn vizier heen kon.
Ik voel me echt een beetje achterlijk nu, maarre weet iemand dat?
Is normaal. Bij mijn Neotec gaat vizier mee omhoog en omlaag met het kinstuk. Is het vizier als eerste omhoog, dan komt hij altijd omlaag terug met het kinstuk. Kinstuk kan niet over het vizier heen, zou al het water binnenlopen.
 
Is normaal. Bij mijn Neotec gaat vizier mee omhoog en omlaag met het kinstuk. Is het vizier als eerste omhoog, dan komt hij altijd omlaag terug met het kinstuk. Kinstuk kan niet over het vizier heen, zou al het water binnenlopen.
Oh dûh, dat had ik natuurlijk ook kunnen bedenken 🤦🏻‍♀️
Thanks in ieder geval 🙏🏻
 
Oh dûh, dat had ik natuurlijk ook kunnen bedenken 🤦🏻‍♀️
Thanks in ieder geval 🙏🏻
Niet persé helemaal het geval... er zijn een aantal modellen waar de kin bak onafhankelijk van 't viziergedeelte gaat....
Daar is er in ieder geval 1 van, ik kan alleen niet op de merk/model zo 123 komen, maar weet wel dat er een is.....

- Edit:

Oh, de Roof Boxer blijft 't vizier dus "zitten" of kan iig naar beneden terwijl kin bak naar je achterhoofd is geklapt.
Bij de meeste normale systeemhelmen (dus waar de kin bak niet naar je achterhoofd gaat), is het wel gebruikelijk dat 't vizier mee gaat, die sluit namelijk aan "op" de kinbak en niet "achter" de kinbak.
 
Laatst bewerkt:
Oh, de Roof Boxer blijft 't vizier dus "zitten" of kan iig naar beneden terwijl kin bak naar je achterhoofd is geklapt.
Bij de meeste normale systeemhelmen (dus waar de kin bak niet naar je achterhoofd gaat), is het wel gebruikelijk dat 't vizier mee gaat, die sluit namelijk aan "op" de kinbak en niet "achter" de kinbak.
Dat geldt ook voor de hier genoemde Scorpion Exo-Trap en Shark Evo helmen. Het kaakdeel kan helemaal naar achteren en daarna kan het vizier weer dicht.

Dat kan ook niet anders. Zoals eerder gezegd, het vizier sluit aan op het kaakdeel anders zou bij regen het water naar binnen stromen. Ze moeten dus beiden omhoog en het scharnier van het kaakdeel is zo gemaakt dat daarbij het kaakdeel iets naar voren komt en daarna over het vizier heen naar achteren gaat. Daarna kan het vizier weer omlaag. Bij alle drie die helmen dus het geval.

Bij een traditionele systeemhelm is het scharnier niet zo gemaakt dat het kaakdeel iets naar voren komt. Dan kan het dus niet helemaal naar achteren en het vizier kan ook niet dicht bij geopend kaakdeel.
 
Yeah what @Mike Schenk says 8-) .

Ik heb sinds 2019 een Scorpion Exo-Tech, ik kwam van een (behoorlijk oude) Shoei integraalhelm.

De bouwkwaliteit van de Exo-Tech is beduidend minder dan van de Shoei, maar hij kostte dan ook maar de helft en het gebruiksgemak is voor mij zóveel beter ! Ik rijd heel graag 'open' en doe dat ook zo lang mogelijk.
Hoewel de bouwkwaliteit wat minder is en de helm ook luidruchtiger dan een betere kwaliteit (integraal)helm, vind ik het lawaai acceptabel (met oordopjes).

Ik denk wel dat ik deze helm sneller vervang dan m'n Shoei indertijd, domweg omdat deze door de mindere kwaliteit sneller slijt.
(Maar voor dat geld kan het wel, ik heb er indertijd iets van 320 Euro voor betaald ofzo).
 
Terug
Bovenaan Onderaan