Systeemhelm met geïntegreerde speakers en communicatie

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
545
558
Vandaag ben ik eens langs de Louis gegaan, en de Schuberth C5 geprobeerd. Toen ik de prijs van de helm plus de geïntegreerde communicatie set hoorde, vond ik het bijzonder prijzig. De helm is 650, de communicatie module (genaamd SC2) is nog eens 350... dus ik vraag me nu af, zijn er andere fabrikanten die zo‘n complete helm leven? Waarbij je dus niet de electronica aan de buitenkant plakt, maar waarbij alles netjes geïntegreerd zit?
 
Meestal betaal je een premium prijs voor "Ingebouwde" systemen.. Schuberth is daar een goed voorbeeld van.
Sena heeft ook wat soortgelijke systemen waarbij er geen kastje hangt aan de zijkant (zijn dan wel helm specifiek).

Beste optie is echter wel een kastje aan de zijkant vind ik.. makkelijker te bedienen met je handschoen. (ook prijs technisch interessanter)
En je kan makkelijk extra kitjes kopen om hem op andere helmen te zetten (dan hoef je alleen maar het kastje over te zetten)
 
Het nadeel van een geheel geïntegreerd systeem is dat je een stuk minder te kiezen hebt en mogelijk concessies moet doen. Je hebt dan mogelijk net niet de helm die je eigenlijk wilde qua pasvorm of een bluetooth set die het ook net niet is.

Dat was voor mij de reden om een Schubert C3 pro te kopen en deze te voorzien van de Cardo Packtalk slim die er overigens officieel niet op past. Ik heb veel helmen gepast waaronder de bekende Shoei Neotec maar die zit bij mij voor geen meter. De C3 pro past me perfect en de Cardo Palktalk slim steekt niet zoveel uit aan de zijkant. Maar je moet er inderdaad wel zin in hebben om het in elkaar te fabrieken.
84FE7F61-EDF7-45B8-85D2-31902251709B.jpeg
 
. dus ik vraag me nu af, zijn er andere fabrikanten die zo‘n complete helm leven? Waarbij je dus niet de electronica aan de buitenkant plakt, maar waarbij alles netjes geïntegreerd zit?
Ik heb net een nieuwe systeemhelm en wilde daar een geïntegreerd com setje bij.

Bij mijn weten zijn dit de opties:
Schubert met Sena
Shoei met Sena
Nolan met N com

Geen van de helmen paste mij goed maar de Shoei Neotec 2 kregen we wel goed na de personal fit.

En anders komt de com set aan de buitenkant van de helm. Heb je veel meer opties.
 
Geïntegreerd kon Ik bij mijn Shoei Neotec ook laten plaatsen, maar ik vond het bij elkaar te duur….dus maar een ‘plakker’ aan de zijkant van Midland. Werkt prima, stuk goedkoper en daar ging het mij om, wel of niet in zicht interesseert me niet.

Trouwens mijn motormaat heeft de SRL2 van Sena/Neotec ingebouwd en als de accu opgeladen moet worden zit hij vaak te pielen met het klepje en snoertje onderin aan de rand …ik hoef slechts het mini usb snoertje opzij erin te pluggen…
 
Geïntegreerd kon Ik bij mijn Shoei Neotec ook laten plaatsen, maar ik vond het bij elkaar te duur….dus maar een ‘plakker’ aan de zijkant van Midland. Werkt prima, stuk goedkoper en daar ging het mij om, wel of niet in zicht interesseert me niet.

Trouwens mijn motormaat heeft de SRL2 van Sena/Neotec ingebouwd en als de accu opgeladen moet worden zit hij vaak te pielen met het klepje en snoertje onderin aan de rand …ik hoef slechts het mini usb snoertje opzij erin te pluggen…
Mijn broer heeft er ook voor gekozen om zijn nieuwe Shoei Neotec uit te rusten met een Cardo palktalk slim en niet het geïntegreerde systeem. De betere specs van Cardo gaven de doorslag bij hem.
 
Dat was voor mij de reden om een Schubert C3 pro te kopen en deze te voorzien van de Cardo Packtalk slim die er overigens officieel niet op past. Ik heb veel helmen gepast waaronder de bekende Shoei Neotec maar die zit bij mij voor geen meter.
De shoei Neotech 2 en Schubert C3 hebben inderdaad compleet verschillende pasvormen. Ik kreeg de XXL C3 niet eens over mij hoofd heen. Bij mij paste de showie Neotech precies. en daar kan ook gewoon een Cardo Packtalk 2 plus op/in
 
Trouwens mijn motormaat heeft de SRL2 van Sena/Neotec ingebouwd en als de accu opgeladen moet worden zit hij vaak te pielen met het klepje en snoertje onderin aan de rand …ik hoef slechts het mini usb snoertje opzij erin te pluggen…
Eens. Bij het overhandigen van de helm kreeg ik de nadrukkelijke opmerking "geen garantie op de USB poort...". Het zwakke punt dus.
Helaas ook nog geen USB-C, maar hadden die andere ook niet (?)
 
Een opmerking als "het kan nog veel duurder" helpt zeker niet?
Ik verbaas me over deze prijs namelijk niet zo. Maar ik snap (dat is de eeuwige discussie) dat ieder z'n eigen budget heeft. Daarom is er ook voor elk budget wel iets te vinden.
 
HJC heeft ook Communicatie (Sena) module die in de helm geklikt kan worden.
Kleine controller aan de buitenkant, accu en zender klikt achter in de helm.

Goede HJC helm vanaf €250
HJC smart communicatie: €139 (1op1) of €299 (voor groepscommunicatie)
 

Bijlagen

  • HJC Smart.jpg
    HJC Smart.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 19
Bij mij paste de showie Neotech precies. en daar kan ook gewoon een Cardo Packtalk 2 plus op/in
Yep, als je een kapje aan de linkerkant van de helm aanpast of weglaat kan je de packtalk unit zo opschuiven. Dan hoeft deze niet gelijmd te worden op de schaal van de helm.
 
Eens. Bij het overhandigen van de helm kreeg ik de nadrukkelijke opmerking "geen garantie op de USB poort..."
Eigenlijk een schandalige opmerking.

Helaas ook nog geen USB-C, maar hadden die andere ook niet (?)
Da's wel een goed punt, want de Schuberth SC2 heeft dat dus wel.

Een opmerking als "het kan nog veel duurder" helpt zeker niet?
Ik verbaas me over deze prijs namelijk niet zo.
Maar kan het dan echt nog veel duurder? Je bedoelt dat ik een racehelm kies die FIM-gecertificeerd is, of zoiets? Ik zie wel helmen die nog verder gaan (Forcite), maar die zijn echt nog in ontwikkeling.
 
Laatst bewerkt:
Nexx Vilijord en/of Nexx Vilitur

Beiden systeemhelmen, beide "geintregreerd" intercom-systeem. (Gebaseerd op een oudere Sena, S10 zo uit mijn hoofd)
Dat is overigens het een na grootste nadeel, je krijgt een oud model in een nieuw jasje gegoten....
Het grootste nadeel is dat je vervolgens helm merk/model gebonden bent geraakt doordat je het systeem niet zomaar over kan zetten.

De Shubert SC1 advanced is een anders verpakte Sena 20S...
En ik heb dus een C3 met SC1advanced en een Nexx Vilijord met X-com2.
Beiden weer verbonden met een "Sena +mesh" zodat ik weer kan deelnemen aan Sena mesh groepsgesprekken....
(Mesh is voor Sena vanaf de 30 series erbij gekomen...)
 
Je zou een shoei Neotech kunnen overwegen! Ik heb zelf de shoei gt air en daar de nieuwe Sena slr2 mesh in deze past ook in de Neotech. Mijn mening/ervaring over het systeem vind je hier Bericht in onderwerp 'Bluetooth Headsets' Bluetooth Headsets
 
Afgelopen week stond een test van communicatiesetjes in de Motoplus..... Doe er je voordeel mee:Y:]:}
 
Ik heb voor €15 een headset in China besteld. De accu zit ingebouwd in de luidsprekers (maar zijn toch nauwelijks dikker dan een gewone luidspreker) en de bediening gaat met knopjes op de microfoon. Het geheel kan helemaal onzichtbaar ingebouwd worden. Hij was merkloos en allang niet meer leverbaar, maar ik heb 'm al 4 jaar en doet het nog steeds.
 
Terug
Bovenaan Onderaan