SZR, past ander motorblok?

MotorThom

MF veteraan
7 jan 2007
5.563
0
Haarlem
Facebook
Beste mensen,

De SZR van mijn zus is laatst vastgelopen, ik weet het erg stom, ze dacht dat ze gewoon genoeg olie bij vulde. Maar het is toch gebeurd.

Nu vroeg ik me af omdat er vrij weinig SZR blokken op de markt zijn of er toevallig ook andere blokken onder passen, bijvoorbeeld een XT660 blok, of heeft zo'n blok toch een andere positionering in het frame.

Alvast bedankt
 
Beste mensen,

De SZR van mijn zus is laatst vastgelopen, ik weet het erg stom, ze dacht dat ze gewoon genoeg olie bij vulde. Maar het is toch gebeurd.

Nu vroeg ik me af omdat er vrij weinig SZR blokken op de markt zijn of er toevallig ook andere blokken onder passen, bijvoorbeeld een XT660 blok, of heeft zo'n blok toch een andere positionering in het frame.

Alvast bedankt

xtz660, muz660 zijn identieke blokken qua inbouw dus passen zonder problemen. De nieuwe XT660 past niet 1 op 1. Ook de Raptor blokken passen niet.
Dus als je het simpel wil doen, xtz660, szr660 of muz660 blok kopen.
Blokken zijn trouwens niet goedkoop, omdat ze veel in de race gebruikt worden. Reken voor een fris szr660 blok al gauw op een kleine 600 euro.
XTZ blokken zijn iets goedkoper maar hebben over het algemeen veel meer kilometers gemaakt en hebben meestal een zwaarder leven gehad.
 
Laatst bewerkt:
Voor 400 euro heb je ook een nieuwe zuiger + zuigerveren. Is je cilinder gehoond, zijn je kleppen en je kop geslepen. Nieuwe klepseals erin, monteren en klaar. Kan je weel 30.000 kilometer zonder olie bij te vullen.


en het big end is vast nog in goede staat bij een vastloper door oliegebrek?
en de nokkenas is zeker ook niets mee aan de hand.
en de cilinderkop, waar de nokkenas direct in is gelagerd, is ook nog goed.
blokken die door oliegebrek vastlopen zijn meestal rijp voor de sloop.
 
Hoi,

Blok eronder uit, uitelkaar, bekijken en dan weet je het, mocht je wat zoeken of willen weten ff een PM. Heb nog wel wat liggen, als het blok echt is vastgelopen door oliemangel is vaak wel de kop overleden,

Wim
 
en het big end is vast nog in goede staat bij een vastloper door oliegebrek?
en de nokkenas is zeker ook niets mee aan de hand.
en de cilinderkop, waar de nokkenas direct in is gelagerd, is ook nog goed.
blokken die door oliegebrek vastlopen zijn meestal rijp voor de sloop.
Cilinder is veruit het hoogste punt dat niet actief wordt gesmeerd. De bigend en een aantal lagers worden net als de nokkenassen actief gesmeerd door een laagliggende oliepomp.
 
Hoi,

Nou wil die oliepomp van de XTZ/SZR nogweleens kapot gaan! Mocht de kop niet teveel zijn ingelopen is het mogelijk om de lijnboring opnieuw te doen, maar een 2ehandse kop kost ook niet de wereld. Wat ook vaak voorkomt is dat de balans-as aandrijving een eigenleven gaat leiden, dan zit de motor ook vast. Heb je dan nog wat geluk zijn de carters nog heel, bij een XTZ regelmatig de primaire aandrijving controleren zeker bij kloppende geluiden,

Wim
 
Terug
Bovenaan Onderaan