TÜV ombouw kit en de RDW

Giuseppe S

Die hard MF'er
25 apr 2018
304
48
Vandaag even de RDW gebeld met betrekking tot het naar 35KW omzetten van het kenteken bewijs.

Ik wou dat ik het had geweten maar door het TÜV certificaat vervalt alleen de vermogensmeting, maar ik moet hem wel laten keuren bij een RDW station met testbank, in Lelystad dus.

Met alleen dit certificaat rondrijden wil ik niet meer doen want ik hoor steeds vaker van een hele nare agent in de buurt. Die gaat sowieso zeiken.

Mocht je er dus over denken om te begrenzen met zo een kitje, dan moet je hem volgens de RDW alsnog laten keuren en dus alsnog flink betalen.

Of heeft er iemand andere ervaringen mee?

Excuses trouwens voor de slechte verwoording, tis een nare week geweest.

P.S. mijn beslissing: waarschijnlijk gaat de motor de verkoop in, ben het 35KW gezeik zo ontzettend beu en word gewoon kwaad van die achterlijke pleuris RDW.
 
Laatst bewerkt:
Tuv is Duits, dat zegt hier niets. Er zijn honderden motoren naar 25kW of 35kW te zetten, maar jij moet net een lastige nemen. :)
 
TUV word hier wel erkent. Uit de regelgeving staat dat het door een ander europees erkende instelling gedaan mag worden. In Duitsland doen ze er volgens mij minder moeilijk over. Ik dacht hetzelfde maar uit dit deel van de email dat ik van de RDW kreeg staat dit:

"Betrouwbare documentatie
Is het nieuwe motorvermogen vastgelegd in betrouwbare documentatie dan is een vermogensmeting niet nodig. Denk hierbij aan overname van gegevens uit:

een testrapport van een technische dienst die door de RDW is erkend voor het doen van vermogenstesten volgens 95/1/EG
de specificaties van een door de RDW geschikt geacht en door een bevoegde instantie van een EU-lidstaat goedgekeurde aanpassingsset* voor het aanpassen van het motorvermogen. De originele goedkeuringsdocumentatie moet bij de keuring worden overgelegd.
* bijvoorbeeld aanpassingssets met TüV keuring."


Wat je zegt dat er genoeg zijn om om te bouwen klopt uiteraard, maar ja ik had de ene bij welke het zou moeilijk ging. Mijn budget was ook te klein ;)
 
Maar waarom moet je dan nog naar een RDW station met testbank, als de vermogenstest niet zou hoeven? Of ze willen 'm er toch op zetten als aangepaste onderdelen niet snel zichtbaar zijn. Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
Als twee mensen dezelfde vraag stellen bij de RDW, komt er vaak een ander antwoord uit. :P
 
Maar waarom moet je dan nog naar een RDW station met testbank, als de vermogenstest niet zou hoeven? Of ze willen 'm er toch op zetten als aangepaste onderdelen niet snel zichtbaar zijn. Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
Als twee mensen dezelfde vraag stellen bij de RDW, komt er vaak een ander antwoord uit. :P

Dat is exact wat ik tegen die pipo aan de telefoon zei, maar hij zei dat het per se in Lelystad moest.

Het gaat om een Yamaha XJ600s Diversion uit '96 met een gaswegbegrenzer. Was ook nogal een budget optie moet ik eerlijk zeggen, heb momenteel niet veel meer te besteden dus misschien zit ik het wel op te zoeken door t onderste uit de kan te halen. Maar motorrijden zou toch wel makkelijker moeten gaan dacht ik...
 
De XJ600S heeft een officiële 25kW-kit. Hij kan dan niet naar 35kW zonder lopen kloten, maar met een 25kW-kit hoeft een dealer alleen nog maar het papierwerk naar RDW te sturen en ben je vrij van extra keuringen, tests en weet ik veel wat voor onzin om het iedereen zo moeilijk mogelijk te maken. Met 25kW verwacht ik nog wel dat de motor zo'n 150-160km/u loopt. De meeste 35kW motoren die ik gereden heb halen 170-180km/u, een enkeling 190km/u. Hoge topsnelheid is niet echt belangrijk, als je op de snelweg maar goed mee kan komen.
 
Daar was ik me niet van bewust, maar kan de 25KW kits ook niet vinden.

Wat je zegt over dat topsnelheid eigenlijk niet belangrijk is ben ik het helemaal mee eens, het is tenslotte ook maar een Div :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan