't BMW Sportboxer topic (deel 15 !)

Status
Niet open voor verdere reacties.

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook
.

:W :W


01a94e27.jpg


deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4 | deel 5 | deel 6 | deel 7 |

deel 8 | deel 9 | http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/228243// (deel 10) | http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/245236// (deel 11) | deel 12 | deel 13 | deel 14



MF_banner_Welkom.png


Dit topic is opgezet vanwege het enthousiasme dat er bestaat voor de BMW boxer-motor. En dan met name voor de sportievere versies vanaf de R1100S tot en met de HP2 Sport.

Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost.
Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links.


Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst of diashow?
Post het even (incl. bouwjaar, kleur & foto), dan voegen we je toe! Ben je niet (meer) in het bezit van een sportboxer? Ook dan ben je hier van harte welkom!



MF_banner_Activiteiten.png


Op dit moment nog geen concrete afspraken (tekst aangemaakt op 03-01-2012)


MF_banner_Modellen.png



R 1100 S

De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je proberen.

Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.

De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.

De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.

Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) ;)

Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.


Aankoop en aandachtspunten

De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ond bekend zijn geworden van de S op kilometers:

De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.

Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.

Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).

Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".

Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.

Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.


Leesvoer en handige links




R 1200 S

De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op : de R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.

Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn.

De R1200S had zijn marktintroductie in mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje juni/juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).

In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte structurele probleem dingetjes zijn bij R1200S niet boven water gekomen.

Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de R1200S te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas zit aan de voorkant maar 1 stelknopje, en die beïnvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping. In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.

Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg ‘bonkerig’, en niet regelmatig. De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie. Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied. Datzelfde arm lopen beïnvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een http://www.tovami.com/tekst.asp?id=19 (RapidBike module) brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn. De investering is ongeveer 550 euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar. (filmpje).

Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonuspunten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten. Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.

Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.



Leesvoer en handige links

  • R1200S introductiefilm
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=371&Itemid=9 (Met een R1200S de Dolomieten in)
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=372&Itemid=87 (Memjet module voor uw 1200 boxer)
  • http://www.motocare.be/pvdk/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=370&Itemid=40 (Superbike stuurombouw voor de R1200S)
  • http://www.helibars.com/product/r1200s (Helibars stuurverhoging R1200S)
  • R1200S folder



HP2 Sport

BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe. Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp. Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend. Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk: wil je wel een duo mee op een HP... :N (en dat rijmt ook nog...)

Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122. Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn. Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant. Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen!

Een unicum destijds bij de introductie van de BMW-boxermotor.

Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast. De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !

Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk. Zelfs de kleppendeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !

Al met al een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.

BMW-traditie-getrouw is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zgn. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen!) Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.

Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar. De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer. Technisch veranderde er echter niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.

2010-bmw-hp2-sport-m-2_800x0w.jpg




Leesvoer en handige links




MF_banner_TechnischeInformatie.png


R 1100 S

  • cilinderinhoud : 1085 CC
  • boring x slag : 99 x 70,5 mm.
  • vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
  • koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
  • gewicht : 208 kilo droog
  • gewicht : 229 kilo rijklaar


R 1200 S

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
  • koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
  • gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
  • gewicht : 213 kilo rijklaar


HP2 Sport

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
  • koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
  • gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
  • gewicht : 199 kilo rijklaar



Onderdelenlijsten & explosietekeningen




MF_banner_Accessoires.png


De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.




Uitlaten




Vering en demping




Banden, accu's en onderhoud

  • Accuhandel Utrecht
  • http://www.mamut.com/AFS_Motorparts (AFS Motorparts)
  • http://www.reifenversand.com/shop_eng/query.php?cp_sid=496808013481&cp_pid=39706&cp_cat=5&cp_tpl=mr_detail.html (Reifenversand (DE))
  • SaBra Geldermalsen



Tuning




Navigatie en communicatie

  • https://www.aspidshop.com/export/store/default.php (Aspid Shop)
  • Baehr
  • http://www.dirtbike.at/bmw/r1100s/r1100s_gps.html (Dirtbike)
  • Expansys
  • http://www.globalpositioningsystems.co.uk/ (Global Positioning Systems (UK))
  • GPS.tv
  • http://www.mo2bike.nl (Mo2bike)
  • Sportextreme
  • Waypoint (GPS.nl)



Race & circuit




Diversen


[*]Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reactiestang van een R 1100 GS i.p.v. een alu-reactiestang. Deze is dezelfde lengte (365mm i.p.v. 385mm) als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Voor minder dan 40 euro moet je kunnen slagen.

  • http://users.pandora.be/bockie/ (Bockie's S site)
  • http://www.cfranz.it/ (Cfranz)
  • Micapeak
  • Einbeck (DE)
  • S-Boxer (DE)
  • http://www.s-boxer.lu/ (S-Boxer (LU))
  • http://www.zeggel.de/seite1.htm (Zeggel (DE))




MF_banner_EigenarenR1100S.png



  1. afterburn
  2. ArjanC
  3. Arrewald
  4. avi 46
  5. bjlevi
  6. bmwfan
  7. bokkepruik
  8. Bomberman
  9. Bor "S"
  10. BosB
  11. Boxer-twin~
  12. Bugboy
  13. Braam
  14. C-Bass
  15. coolhand
  16. Daniell1987
  17. -Dennis-
  18. De Stuurman
  19. DirkB
  20. d'Ouwe
  21. Dropje73 (R1100S met zijspan !)
  22. Duke_of_biohazard
  23. Ernstvv
  24. Fluitketel
  25. Frankietaz
  26. Freeez
  27. fvlproducts
  28. Hugo75
  29. jifu-dax
  30. joopvfr
  31. JS & JH BIKE DRIVER
  32. Koentjuh
  33. lichthuis
  34. littleloony
  35. lodinho
  36. Luna85
  37. marc lenssen
  38. MarcoR1100
  39. Markvb
  40. MaT-IcE
  41. Max_adrenaline
  42. Mitch
  43. PatBack
  44. paultje89
  45. Peer1963
  46. Péétje Brik
  47. RikV
  48. ~rookie_rm~
  49. S je
  50. S muis
  51. sembo
  52. sjnaak62
  53. sjool
  54. slonzebons
  55. Smarkie68
  56. SR_1100S
  57. SQR on
  58. Tapey
  59. thaMini
  60. TheChief
  61. Thundercatter
  62. Toolman
  63. vaertlander
  64. Wobbert (Hartenjager 1)
  65. Yellow S
  66. Zjimmie





MF_banner_EigenarenR1200S.png


  1. Beemer
  2. Brabants
  3. dabber
  4. Daytona-Bart
  5. Gvdp
  6. Joost2
  7. Karoshi
  8. markkbm
  9. Musfed
  10. RoLoo
  11. S-Bimmer
  12. SPietW
  13. toot
  14. tuony
  15. bmwokkie
  16. waxy
  17. Lexr




MF_banner_EigenarenHP2Sport.png



  1. frake
  2. Mr_Sloo
  3. Stampertje_35




SLIDESHOW (soort van diaserie waar uw Sportboxer ook in voorbij kan komen)



Laatste Nieuws :

We mogen voor eind 2012 een soort van evolutie op BMW’s boxergebied verwachten.
Want we gaan over van pure rijwindkoeling naar vloeistofkoeling.
Aangevuld met oliekoeling uiteraard, zoals we tenslotte ook al jaren gewend zijn.

De eerste luchtgekoelde BMW boxer motorfiets deed in 1923 (de R32) van zich spreken, en dan bijna 100 later stappen ‘we’ over op vloeistof.

Ook gaan we voor het eerst bij de BMW-boxerfiets naar een model waarbij de cardan links gemonteerd zit, terwijl het ding al 90 jaar lang rechts zit.
De droge, autoachtige koppeling gaat plaats maken voor een natte (in olie) draaiende koppeling, en de versnellingsbak zal een stuk compacter worden dan wat bij de huidige 1200 boxers het geval is.

Tevens verhuist de inlaat naar de bovenkant van de cilinders, i.p.v. aan de achterkant, en de uitlaat verhuis naar de onderkant van de cilinders, i.p.v. aan de voorkant.

Vooralsnog zal de ‘vloeistof-boxer’ ten tonele verschijnen in een GS en/of een GSA uitvoering.
Zeer waarschijnlijk volgt dan later de RT.

Of er ooit nog weer een rasechte, en toch multifunctionele Sportboxer in de nieuwe configuratie zal komen, is echter hoogst twijfelachtig.
 
Laatst bewerkt:
...en vrienden..., deel 14 gaat naadloos over in dit deeltje 15 !...
...ik zeg : welkom !! :W
 
Present !


Iemand mijn gele body ruilen tegen een zwarte ????
 
Laatst bewerkt:
@Roloo, bedankt voor de strakke en soepele overgang naar 15.

@glk, bedankt voor de slotentip. Dealert, zo gemakkelijk kan het dus zijn maar is het niet mogelijk om zelf op nette wijze deze klus te klaren?

@S je, dus als ik het goed begrijp ben jij de knuppel die het spoorboekje van de Benidorm Express op gaat tuigen? 8-)

Als recidivist en oudste meld ik mij aan.
Voorkeur 1; 20-22april of 11-13mei
Voorkeur 2; 25-27mei, 8-10 juni
 
@Roloo, bedankt voor de strakke en soepele overgang naar 15.

@glk, bedankt voor de slotentip. Dealert, zo gemakkelijk kan het dus zijn maar is het niet mogelijk om zelf op nette wijze deze klus te klaren?

@S je, dus als ik het goed begrijp ben jij de knuppel die het spoorboekje van de Benidorm Express op gaat tuigen? 8-)

Als recidivist en oudste meld ik mij aan.
Voorkeur 1; 20-22april of 11-13mei
Voorkeur 2; 25-27mei, 8-10 juni

dan is het 2-0 voor 20/22 april

welterusten:z
Jan
 
@Roloo, bedankt voor de strakke en soepele overgang naar 15.

@glk, bedankt voor de slotentip. Dealert, zo gemakkelijk kan het dus zijn maar is het niet mogelijk om zelf op nette wijze deze klus te klaren?

@S je, dus als ik het goed begrijp ben jij de knuppel die het spoorboekje van de Benidorm Express op gaat tuigen? 8-)

Als recidivist en oudste meld ik mij aan.
Voorkeur 1; 20-22april of 11-13mei
Voorkeur 2; 25-27mei, 8-10 juni
Mooi zo Ruud.
Mijn voorkeur gaat naar jouw voorkeur 1
April zie ik ook wel zitten, van de seizoenen klopt zowiezo geen bal meer.

Max :?
Iedereen mag mee toch?
We hoeven niet allemaal achter elkaar.
Afijn we zien wel.
2011 met 5 begonnen en de laatste dag met 3 was niet direct een overweldigend aantal.
Wel een minimum, als er minder dan 2 zijn is het te weinig :+

O ja en GS en mogen ook, als het maar boxer is, of BMW of, nou ja maakt niet uit, wel 2 wielen.
 
heee, moet ik als sporadisch meelezer nou als enige zien dat er geen link naar deel 14 in de startpost staat? :P
mm, die puntjes van je zijn dus een soort zen momenten RoLoo? :P, en je hoeft me geen u te noemen hoor :)
 
ook ff :W in nw. topic

en allerbeste wensen iedereen uiteraard

gelijk ff piccie plaatsen

full
 
Hallo Leute!

Allen een heel goed motorjaar gewenst!

Enne... een ritje met ouwe mannen is altijd gezellig...
Voorkeur voor apr/mei!

:]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan