Stampertje_35
MF veteraan
Bedoel ... heb je wel eens op m'n HP2 Sport geredenfvlproducts haalt de woorden uit Stampertje z'n mond:
Afterburn, ik snap je punt gezien de concurentie.
BMW heeft een K1300S, K1300R met 170+pk voor sport/tour
BMW heeft een S1000RR voor als je de allersnelste wilt zijn
BMW had sportboxers met vermogens van 100-130pk.
Stel dat ze straks met een R1200'S' komen met pak hem beet 135pk, net wat meer dan de HP2 sport.
Stel dat daar ook nog eens een quickshifter op zit en dat in combinatie met een meervoudige natte plaat en radiale brembo's.... Heb je dan die 15 extra pk's echt zo hard nodig om het naar je zin te hebben? Je hebt dan op 30pk na net zo veel als in je K1200S en eigenlijk ben je in de praktijk een stuk sneller omdat de boxer veel meer gevoel geeft in de bochten en heel wat kilo's lichter is. Plezier haal je toch uit bochtenwerk? Hoe snel kan jij in een tweede versnellingsbocht van 180 graden vol gas de bocht uit met je 167PK? Dat bedoel ik, het is niet allemaal topvermogen maar ook koppel en een blok waar rust in zit. Een stukje comfort en sterk als het moet.
Wel eens een HP2 sport gereden?
Als BMW ook maar met iets komt wat meer power heeft dan dat ding, iets meer kilo's en ook comfort bedienen ze 99% van de mensen die een sportboxer zouden willen. BMW heeft zelf de keus gemaakt om verkoopflops als de R1200ST, R1200S, F800S niet meer te maken. Wat niet verkoopt maken ze simpelweg niet meer.
Op papier vliegen de ducati's en apilia's je misschien voorbij, afgelopen weekeind heb ik toch echt het tegendeel ondervonden na 1000km in de Moezel en omgeving op mij 105pk sje. Kunnen rijden en uit je spullen halen wat er in zit is een stuk lastiger dan een fiets kopen met een hoop pk's en snelle acceleratietijden. BMW weet gewoon dat de doelgroep het net zo belangrijk vind om met de motor chill naar huis te kunnen rijden en normaal weg te rijden bij het stoplicht als sportief te kunnen rijden als het moet. Daarom zullen ze ondanks dat het technisch wel kan zeer waarschijnlijk nooit zo'n 150+ PK's uit de nieuwe R1200 peuteren, niemand zit er echt op te wachten...
137,3 Pk / 132,4 Nm (gemeten aan't achterwiel)
- 8 Kg door een volledig Akra systeem = 191 Kg
+ een 73 Kg wegende berijder voor het ideaal beeld
Laatst bewerkt: