T-Max 2008 , slaand stuur door topcase

SLIJKMOTO

Proleet-Estheet
In memoriam
In tegenstelling tot de meesten van jullie, heb ik mijn T Max niet uit passie gekocht, maar als een wintervehikel, naast mijn vertroetelde R1200GS.
Toch ben ik gaandeweg mijn scooter erg gaan appreciëren, zodat ik er er erg vaak mee rijd.
Gevolg : ik heb er verwarmde handvatjes opstaan, een topcase laten plaatsen en nu een JCosta Vario besteld.
Vraagje over die topcase : sinds de installatie door mijn dealer, durf ik het stuur niet meer loslaten : dat slaat zo heftig heen en weer, dat ik voor een tankslapper vrees (INDIEN daar een tank stond, duh).
Heeft iemand dat ook reeds ondervonden ? Zonder de originele topcase, geen enkel probleem... Volgens de dealer helpen zwaardere stuurgewichtjes niet en is het een kwestie van turbulentie ronde de topcase die zich in een slaand stuur vertaalt.
Ik heb een 2008 ABS-versie, in oktober 2010 gekocht met nu 6000 KMS op de teller en ik ben een forse lange knaap van + 95 Kilootjes (misschien van belang voor wat de luchtwervelingen op die topcase betreft.... )
Alvast bedankt !

Marc
 
je zegt het eigenlijk zelf al: zo'n topkoffer is totaal niet gestroomlijnd en maakt flinke turbulentie achterop. Ik heb een 47 liter givi topkoffer (best een joekel) op mijn SH300 en als ik mijn stuur loslaat gaat het voorwiel vrijwel meteen heftig trillen. De oplossing: stuur niet meer loslaten onder het rijden!
:]
 
Logisch...

Alternatief : topkoffer er met een kreet afgooien, vervolgens mijn dossiers edm stevig onder de kin klemmen en stuur lossen, want handen nodig om alle losse rommel stevig vast te houden... :+

Moeilijke keuze.... ;)
 
Heb ook een top koffer van Givi, maar volgens mij staat dit effect zelfs in de gebruiksaanwijzing beschreven... Hoopte dat ze dat overdreven. Maar nee ze hadden idd gelijk.
Helaas
 
@Jerodiver : Bedankt, dan weet ik dat er niks mis is met de TMax zelf
@meangreengirl : neen, ik roep altijd zo ! Jep, sorry, zag het pas achteraf... En niet zo simpel op vorte iPad te corrigeren.

Grtz,

Marc
 
Laatst bewerkt:
Na montage topkoffer had ik ook iets meer slag op het stuur werd wel verholpen dor iets zwaardere gewichtjes op (in) het stuur, weet niet meer hoeveel meer trouwens iets van dubbele gewicht dacht ik...
 
Ik heb een T-max uit 2007, en als mijn originele Yamaha topcase er op zit, dan moet ik echt het stuur niet loslaten, want het begint dan steeds heftiger te slaan.
Ik dacht ook dat het aan de mijne lag, omdat mijn voorband versleten was.Maar die is inmiddels vervangen, en het effect blijft. Trouwens, ik heb nu die J-Costa er ook op, maar maar dat helpt er niet tegen :P Is wel leuk voor andere dingen:)
 
Laatst bewerkt:
Einde deze maand gaat de JCosta ook op de mijne... dan vergeet ik wellicht dat gedoe van die topcase, als we de Vlaamse kasseien er eens kunnen uitsleuren.
Toch vraag ik aan mijn dealer om tegelijkertijd eens dubbel zo zware stuurgewichtjes te plaatsen... ik hou je dan op de hoogte.
Ik schreef reeds in een ander topic hoe ik gisteren hier in Zuid-Frankrijk, op een zeer bekende bergweg rijdend op m'n R1200GSA, werd voorbij gesjeesd door een TMax.
Met mijn vrouw achterop kon ik hem niet achterna, maar er was wellicht toch geen beginnen aan... de vonken sloegen van zijn middenbok...

Leuk...
 
'T MAX 2008 SLAAND STUUR MET TOPCASE' > 'T-Max 2008 , stuur slaat door topcase.'

Je caps vergeten uit te zetten? ;)

Stuur slaat door topcase? Hoe breed is dat stuur wel niet dat hij tot aan de topcase kan komen? ;) _O-

Edit, beetje onlogisch aangepaste titel mod, de originele was beter.......
 
Laatst bewerkt:
Met J-costa vergeet je alle problemen,je weet niet wat je meemaakt.
En, tijdens het accelereren moet je je goed vasthouden, dus slaat het stuur ook niet.
Ik ga daar een apart topic met plaatjes over openen. maar eerst nog even alles verzamelen.:)
 
Maak er dan slaand stuur door Topcase van :+

Al klinkt het nú best sensationeel _O-
 
Einde deze maand gaat de JCosta ook op de mijne... dan vergeet ik wellicht dat gedoe van die topcase, als we de Vlaamse kasseien er eens kunnen uitsleuren.
Toch vraag ik aan mijn dealer om tegelijkertijd eens dubbel zo zware stuurgewichtjes te plaatsen... ik hou je dan op de hoogte.
Ik schreef reeds in een ander topic hoe ik gisteren hier in Zuid-Frankrijk, op een zeer bekende bergweg rijdend op m'n R1200GSA, werd voorbij gesjeesd door een TMax.
Met mijn vrouw achterop kon ik hem niet achterna, maar er was wellicht toch geen beginnen aan... de vonken sloegen van zijn middenbok...

Leuk...

Proest :]

Hoeveel gewicht heb je normaal in je topkoffer, hoe groot is deze en mss is het opgelost als je het koffer meer naar voren laat monteren?
 
Laatst bewerkt:
@ TC800 :

Het is de originele Yamaha Topcase en de drager is niet instelbaar... Jammer !

Fenomeen doet zich altijd voor : ledig, geladen met een paar kilogrammen en ook met vrouw achterop...

I See, de 46 liter koffer dus, dat is wel een knoepert, die verstoort de stroomlijn enorm.
Je zou nog kunnen proberen de achtervering iets strakker te zetten maar beter is kleinere Givi koffer monteren.
 
Laatst bewerkt:
Dat trillen komt omdat de Tmax voor achter is als breder.


Dus als ik het goed begrijp is ie voor niet zo breed als achter?

Of staat er juist dat ie achter niet zo breed is als voor???

Of probeer je nu te zeggen dat voor achter is dan breder waardoor het stuur gaat slaan omdat er meer wervelingen komen achter dan voor???

_O- _O- _O- :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan