T-max 2009 met J-costa koppeling

gsm

Rookie
20 apr 2008
21
0
Ik rijd nu ongeveer 10000km met een J-costa koppeling en die bevalt erg goed. Nu is het zo dat wanneer de motor koud is de motor erg veel/te veel toeren maakt bij een lage snelheid. Als de motor dan warm is na een aantal km's verdwijnt dit probleem.
Ik heb de koppeling al een x gedemonteerd en kon geen afwijkingen constateren.
Wie herkent dit probleem of heeft een oplossing?
 
Misschien kun je dit nader specificeren, immers met een JCosta draait een scooter zo wie zo al (erg)veel toeren met een koude motor.

Of bedoel je dat ie meer toeren draait als ie koud is dan wanneer de motor warm is?
bij gelijkblijvende snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd nu ongeveer 10000km met een J-costa koppeling en die bevalt erg goed. Nu is het zo dat wanneer de motor koud is de motor erg veel/te veel toeren maakt bij een lage snelheid. Als de motor dan warm is na een aantal km's verdwijnt dit probleem.
Ik heb de koppeling al een x gedemonteerd en kon geen afwijkingen constateren.
Wie herkent dit probleem of heeft een oplossing?

De JCosta is een variator en geen koppeling, dit ter zijde, welke gewichtsklasse heb je gebruikt/gekozen? Heb je de issue vanaf het begin of na 10.000 km?
 
Ich kann mir vorstellen,daß sich Abrieb auf der Schiebehülse festgepappt hat und daß sich deshalb die Vario nur schwer auf der Hülse verschiebt.
Passiert oft,wenn die Teile nicht sauber entfettet wurden.
Alles richtig sauber und fettfrei machen.
Vielleicht sollte man die Hülse auf der Kurbelwelle neu machen.
 
Voorheen had de koppeling dit niet. Maar ik denk dat Orketmax gelijk heeft, schoonmaken en kijken of dit helpt.
 
Voorheen had de koppeling dit niet. Maar ik denk dat Orketmax gelijk heeft, schoonmaken en kijken of dit helpt.

Je schrijft weer "koppeling" terwijl Orketmax juist beschrijft hoe het aan de voorste variator zou kunnen liggen.
Dat lijkt me een goede tip, bovendien eenvoudig te doen.

Ik zou anders ook geen reden kunnen verzinnen waarom de vario zich koud anders gedraagt dan warm.... Tenzij het niet de vario is.




De T-max heeft natuurlijk wel een koppeling maar die zit inwendig, hij zit op de as van de achterste vario, binnenin. De koppeling is een natte multiplaat bediend door een centrifugaalmechanisme, hij draait dus in de olie (hij merkt dus of de motor warm is of koud) en als ie slipt maakt de motor natuurlijk ook teveel toeren.
Vergezocht wellicht maar omdat je zelf blijft spreken van de koppeling wilde ik dit toch noemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er vanuit dat het de variator is die schoongemaakt moet worden. Dit is het enige wat aangepast is aan de orginele "configuratie"
 
Heb m schoongemaakt, Doet het weer als nieuw. Blijft een rare sleutelmaat om de variator los te maken. (dopsleutel 29)
 
Terug
Bovenaan Onderaan