T-Max 530 - bouwjaar 2016

Denhaag23

Rookie
20 apr 2022
7
0
Goededag,

Ik rij nou een jaar mijn T max 530 met een jcosta pro vario erop. Vandaag ging me toerenteller opeens afzwakken van 7,5 duizend toeren naar 6,5 duizend en vervolgens nam de power van de motor af. Ik opnieuw starten en proberen gas te geven, motor draait normaal stationair maar valt van zelf uiteindelijk uit. (Bij gas geven valt het meteen uit) motor geprobeerd te starten zonder koppeling en vario. Nog steeds zelfde probleem. Kortom de vermogen is helemaal weg. Heb nieuwe koppelingsplaten erin gezet probleem nog steeds niet verholpen.. iemand enig idee wat het kan zijn?
 
Hier laat ik de motor stationair draaien zonder gas te geven. Na een paar keer te hebben laten gedraaid probeer ik hem weer tr starten lijkt alsof de accu leeg (zwak is) maar dat is niet her geval
 

Bijlagen

  • IMG_1014.MOV
    35,9 MB
Je batterij lijkt me OK, je startmotor draait netjes rond.
Als de motor loopt hoor ik niets abnormaals, dus ik denk dat je ontsteking en je kleppen, alles mechanisch aan de motor, OK is.
Aan die koppeling zal ook wel niets gescheeld hebben want op de middenbok heb je nog hetzelfde probleem.
Eerste idee is dat een brandstofprobleem het meest voor de hand ligt. Je uitleg klinkt alsof je motor gewoon te weinig brandstof krijgt.
Simpele vragen eerst:
- er zit toch wel benzine in je tank
- de tankontluchting zit niet verstopt (met andere woorden: met de tankdop eraf is je probleem onveranderd)
Is dat OK dan zou ik de brandstoffilter en -pomp nakijken.
 
Ik denk aan de benzine pomp...als de motor warm is valt de pomp uit . wanneer de motor koud is en de bak benzine vol is dan start en rijdt ie weer tot .... Normaal als de motor koud is en je zet het contact op dan hoor je de pomp ook even zoemen . Wanneer de motor warm is en je zet het contact op dan zou je de pomp ook moeten horen zoemen ...is dit niet het geval dan is het 100% zeker je benzine pomp .
 
Je batterij lijkt me OK, je startmotor draait netjes rond.
Als de motor loopt hoor ik niets abnormaals, dus ik denk dat je ontsteking en je kleppen, alles mechanisch aan de motor, OK is.
Aan die koppeling zal ook wel niets gescheeld hebben want op de middenbok heb je nog hetzelfde probleem.
Eerste idee is dat een brandstofprobleem het meest voor de hand ligt. Je uitleg klinkt alsof je motor gewoon te weinig brandstof krijgt.
Simpele vragen eerst:
- er zit toch wel benzine in je tank
- de tankontluchting zit niet verstopt (met andere woorden: met de tankdop eraf is je probleem onveranderd)
Is dat OK dan zou ik de brandstoffilter en -pomp nakijken.

Hoi als eerst wil ik je bedanken voor het meedenken, waardeer dit echt. Ik heb benzine (euro98) in de tank. De tankontluchting zal ook wel ok moeten zijn. Ik voeg een video bij hoe de motor reageerde ook. Nu kan ik hem helemaal niet startwn
 

Bijlagen

  • IMG_0975.MOV
    439 KB
  • IMG_0976.MOV
    253 KB
Je batterij lijkt me OK, je startmotor draait netjes rond.
Als de motor loopt hoor ik niets abnormaals, dus ik denk dat je ontsteking en je kleppen, alles mechanisch aan de motor, OK is.
Aan die koppeling zal ook wel niets gescheeld hebben want op de middenbok heb je nog hetzelfde probleem.
Eerste idee is dat een brandstofprobleem het meest voor de hand ligt. Je uitleg klinkt alsof je motor gewoon te weinig brandstof krijgt.
Simpele vragen eerst:
- er zit toch wel benzine in je tank
- de tankontluchting zit niet verstopt (met andere woorden: met de tankdop eraf is je probleem onveranderd)
Is dat OK dan zou ik de brandstoffilter en -pomp nakijken.

Wat mij ook opvalt dat er veel rook uit me uitlaat kwam en dat het veel naar benzine rook
 
Ik denk aan de benzine pomp...als de motor warm is valt de pomp uit . wanneer de motor koud is en de bak benzine vol is dan start en rijdt ie weer tot .... Normaal als de motor koud is en je zet het contact op dan hoor je de pomp ook even zoemen . Wanneer de motor warm is en je zet het contact op dan zou je de pomp ook moeten horen zoemen ...is dit niet het geval dan is het 100% zeker je benzine pomp .
Hey bedankt voor het meedenken. Ik kan helaas me motor niet starten meer dus kan dat niet controleren. Ik hoop dat het echt wat kleins is en niks motorisch
 
Je hoeft je motor niet te starten ...luisteren of je pomp werkt bij aanzetten contact. Check ook is of je lambda sonde nog vast zit in je uitlaat...is misschien los getrild ...
 
Wat mij ook opvalt dat er veel rook uit me uitlaat kwam en dat het veel naar benzine rook
Je benzinepomp werkt en het ruikt sterk naar benzine. Dat wijst niet op een tekort aan brandstof.

Er komt inderdaad een rookpluimpje uit de uitlaat, lijkt me witte rook, als stoom. Klopt dat? Niet blauw maar wit.

Ik heb bij mijn Beverly nog nooit zo een stomig rookpluimpje uit de uitlaat zien komen, zelfs niet als het dicht bij het vriespunt zit, dus al zeker niet bij temperaturen van 15 - 20° zoals vandaag.
Ik wil je niet ongerust maken maar dat zou kunnen wijzen op een lek in de koppakking. Water dat in de cilinder lekt.
Check je koelwaterniveau en je oliepeil. Zijn beide nog OK, en vooral: je oliepeil is toch niet gestegen.
 
Je benzinepomp werkt en het ruikt sterk naar benzine. Dat wijst niet op een tekort aan brandstof.

Er komt inderdaad een rookpluimpje uit de uitlaat, lijkt me witte rook, als stoom. Klopt dat? Niet blauw maar wit.

Ik heb bij mijn Beverly nog nooit zo een stomig rookpluimpje uit de uitlaat zien komen, zelfs niet als het dicht bij het vriespunt zit, dus al zeker niet bij temperaturen van 15 - 20° zoals vandaag.
Ik wil je niet ongerust maken maar dat zou kunnen wijzen op een lek in de koppakking. Water dat in de cilinder lekt.
Check je koelwaterniveau en je oliepeil. Zijn beide nog OK, en vooral: je oliepeil is toch niet gestegen.
Oliepeil en koelvloeistof is ok.
 
Hoe is dit afgelopen? Terugkoppeling naar degenen die hier met adviezen kwamen en de moeite namen, zou wel netjes zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan