t.o.m.s. cursus is dat wat?

hurricane

MF'er
9 apr 2003
212
0
zwolle
is zo'n cursus eigenlijk wel wat als je l een tijdje motorrijd? is toch niet een uitgebreide motorles.
je kunt als je die cursus doet je c-licentie aanvragen en dat lijkt me wel wat.
iemand ervaring met die cursussen
 
wil ook wel een TOMS gaan doen maar heb ook niet zon zin in een extended rijles met wipwaps enzo. ben benieuwd hoeveel aandacht gegeven wordt aan bochies nemen, remmen en more ... zie het ook meer als een soort circuit-training, maar heb geen idee of dat ook zo is ...

dusss ... iemand ?
 
voor zover ik weet ga je met toms cursus meer in op snel rijden enzo. ook hoe je een goeie start moet maken en op klein terrein een knie aan de grond douwen, ideale lijnen, rempunten, lijkt mij ook wel wat. kijk eens op motorxtra.nl daar staat misschien nog meer info

groet van kc
 
Kijk eens op motorxtra.nl en mail ff naar Sander. Hij kan je vast meer vertellen. Hij organiseerd ook het een en ander.
 
is zo'n cursus eigenlijk wel wat als je l een tijdje motorrijd? is toch niet een uitgebreide motorles.
je kunt als je die cursus doet je c-licentie aanvragen en dat lijkt me wel wat.
iemand ervaring met die cursussen
Ik heb 'm vorig jaar gedaan en vond het de moeite waard, al heb ik begrepen dat de mensen die al vaker op een circuit waren geweest het szzzzaai vonden ;)

De dag begint altijd met een instructie over oa het insturen van de bochten. Vervolgens ga je voor een uurtje het circuit op om achter een marshal het circuit te verkennen.Je leert dan de bochten kennen en hoe je moet insturen. Tijdens het uurtje wordt het tempo opgebouwd.
Daarna volgt een uur een oefening (knee down, remmen in een bochten, remmen op hoge snelheid, bermvlucht, slalom en sprint).
Dan volgt wederom een uurtje circuit. Dit keer rijd je steeds alleen en krijg je na een half rondje commentaar over je bochten, snelheid etc. Ook rijd je een of meerdere rondjes voor en achter een marshal en krijg je wederom commentaar.
Dit alles herhaalt zich een paar keer gedurende de dag.
De dag sluit je af met een aantal "wedstrijdjes" tegen 4 anderen. Halverwege het circuit wordt je dan afgevlagd en mag je op eigen houtje verder rijden.
 
Ik heb 'm vorig jaar gedaan en vond het de moeite waard, al heb ik begrepen dat de mensen die al vaker op een circuit waren geweest het szzzzaai vonden ;)

De dag begint altijd met een instructie over oa het insturen van de bochten. Vervolgens ga je voor een uurtje het circuit op om achter een marshal het circuit te verkennen.Je leert dan de bochten kennen en hoe je moet insturen. Tijdens het uurtje wordt het tempo opgebouwd.
Daarna volgt een uur een oefening (knee down, remmen in een bochten, remmen op hoge snelheid, bermvlucht, slalom en sprint).
Dan volgt wederom een uurtje circuit. Dit keer rijd je steeds alleen en krijg je na een half rondje commentaar over je bochten, snelheid etc. Ook rijd je een of meerdere rondjes voor en achter een marshal en krijg je wederom commentaar.
Dit alles herhaalt zich een paar keer gedurende de dag.
De dag sluit je af met een aantal "wedstrijdjes" tegen 4 anderen. Halverwege het circuit wordt je dan afgevlagd en mag je op eigen houtje verder rijden.

Mhh...ik heb mijn TOMS dus 19 April. Dacht echt dat het saaier zou zijn (heb ik namelijk ook van collega racers gehoord) maar als ik het zo hoor! Beetje bochtjes oefenen etc. 8-) Kan ik tenminste beetje aan mijn nieuwe racer wennen. Trouwens, heeft iemand als zijn/haar bevestiging van 19 April al binnen :? Ikke namelijk nog nie...terwijl ik wel al 2 maanden geleden betaald heb B|
 
Mhh...ik heb mijn TOMS dus 19 April. Dacht echt dat het saaier zou zijn (heb ik namelijk ook van collega racers gehoord) maar als ik het zo hoor! Beetje bochtjes oefenen etc. 8-) Kan ik tenminste beetje aan mijn nieuwe racer wennen. Trouwens, heeft iemand als zijn/haar bevestiging van 19 April al binnen :? Ikke namelijk nog nie...terwijl ik wel al 2 maanden geleden betaald heb B|
Ik denk dat er een heel verschil is tussen de mensen die al eens op het circuit zijn geweest en de rest. Ik was er nog nooit geweest dus vond het een leuke manier om beter bochten te leren rijden. Probeer in ieder geval tijdens het 2e uur op het circuit wat rondjes met een marshal te rijden, daar leer je het meeste van :)

De bevestiging kreeg ik vorig jaar ook pas een week of twee voor TOMS. De betaling was al ruim daar voor gedaan. Dus dat is blijkbaar nogmaal.
 
Mhh...ik heb mijn TOMS dus 19 April. Dacht echt dat het saaier zou zijn (heb ik namelijk ook van collega racers gehoord) maar als ik het zo hoor! Beetje bochtjes oefenen etc. 8-) Kan ik tenminste beetje aan mijn nieuwe racer wennen. Trouwens, heeft iemand als zijn/haar bevestiging van 19 April al binnen :? Ikke namelijk nog nie...terwijl ik wel al 2 maanden geleden betaald heb B|

Ik heb wel een mail gekregen als bevestiging....
 
Ik heb ook een bevestigings mail (toendertijd) gekregen. Maar dat zegt nog nix, als je betaald hebt DAN was je pas zeker. Maarja...daar heb ik dan weer GEEN bevestigings mail/brief van gehad...

Op de site kun je inloggen bij mij staat er ook een vinkje bij betaling ontvangen.... Bij jou?
 
Ik heb de TOMS 2 keer gedaan, 1 keer om inderdaad mijn C-licentie te halen en de 2'de keer omdat een maat van mij ging om zijn C-licentie te halen. echter na de eerste TOMS heb ik een aantal zomer avond wedstrijden gereden en dan is een TOMS wel errug relaxed rijden zeg maar. Wat absoluut NIET wil zeggen dat het dan allemaal gemakkelijk en goed gaat (verre van), dus wat mij betreft een aanrader. Zeker als je nog nooit op een circuit gereden hebt.

Have fun en rij altijd op 50% van je kunnen, dan zal je nooit winnen maar ga je wel heel en gelukkig naar huis.

Op 23 mei gaat deze jongen ff lekker relaxed rondzoefen (met mede FWérs) op het cirquit in Lelystad :-)
 
Daarna volgt een uur een oefening (knee down, remmen in een bochten, remmen op hoge snelheid, bermvlucht, slalom en sprint).
Dan volgt wederom een uurtje circuit. Dit keer rijd je steeds alleen en krijg je na een half rondje commentaar over je bochten, snelheid etc. Ook rijd je een of meerdere rondjes voor en achter een marshal en krijg je wederom commentaar.
Dit alles herhaalt zich een paar keer gedurende de dag.
De dag sluit je af met een aantal "wedstrijdjes" tegen 4 anderen. Halverwege het circuit wordt je dan afgevlagd en mag je op eigen houtje verder rijden.
Dit klinkt goed.Ik denk dat er grote groep mensen wel eens vaker lekker snel willen rijden op een cirquit.
zonder al te veel gedoe er omheen.
jammer dat er in nl zo weinig cirquits zijn.en de verzorgde cirquit dagen en zo zijn net iets te duur ,vind ik om regelmatig te doen.
 
Laatst bewerkt:
Hopen dat ik ook snel weer aan de motor ben dan ga ik ook naar de TOMS cursus!!
Hoor er goede verhalen over!
 
Hoi,

De bevestigigns brief versturen we ongeveer drie weken voor de cursus datum, als we dit direct na je inschrijving doen is het niet alleen heel erg veel werk voor ons maar raakt de helft van de deelnemers de brief kwijt.
Met als gevolg dat de telefoon rood gloeiend staat van mensen die niet meer weten hoe laat het begint.
De status van je inschrijving kun je zelf checken (www.motorxtra.nl inschrijven), de database wordt meestal iedere woensdag bijgewerkt.

Groet,

Sander
 
Motor cursussen die de verkeersveiligheid ten goede komen zijn qua verzekeringen (in de meeste gevallen) geen probleem.
Maar geef altijd even aan wat je van plan bent en wat de doelstelling van de cursus die je gaat volgen is.
Wanneer je een CRT, racecursus, circuitdag of een cursus met als doelstelling zo snel en plat mogelijk de bocht door te komen gaat dit een probleem worden.
TIP: vraag het eerst even na om problemen achteraf te voorkomen.
Een ongeluk kan in een héél klein hoekje zitten. Misschien niet eens door jezelf.
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/33269?highlight=toms

Kijk daar eens....Check wel ff je verzekering of je verzekerd bent die dag. Anders eentje afsluiten bij Motorxtra. En geloof me, als je wat gebeurd, is het je premie meer dan waard. Ik spreek uit ervaring (helaas)
 
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/33269?highlight=toms

Kijk daar eens....Check wel ff je verzekering of je verzekerd bent die dag. Anders eentje afsluiten bij Motorxtra. En geloof me, als je wat gebeurd, is het je premie meer dan waard. Ik spreek uit ervaring (helaas)
d'r staat toch uitdrukkelijk dat je je NIET kan verzekeren bij Motorxtra, wat weet jij er meer van dat het wel kan dan..... bv wat is er gedekt hoeveel kost het en hoeveel eigenrisico heb je?
 
d'r staat toch uitdrukkelijk dat je je NIET kan verzekeren bij Motorxtra, wat weet jij er meer van dat het wel kan dan..... bv wat is er gedekt hoeveel kost het en hoeveel eigenrisico heb je?
Er zijn in ieder geval een aantal verzekeringsmaatschappijen die een dag als TOMS (circuittraining zonder tijdwaarneming) dekken. Mijn verzekeraar, Unive, heeft dat vorig jaar schriftelijk aan mij bevestigd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan