Tabel berekening restwaarde motor

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.263
446
Alkmaar
Hallo,

Ik had op internet een tabel gezien, maar kan deze niet meer vinden. Het ging om de cataloguswaarde gedeeld door 1000 keer een getal gekoppeld aan de leeftijd tot 20 jaar oud.

In mijn geval 13000/ 1000 = 13 x 393 (393 stond voor 7 jaar) restwaarde = 5109 euro. Dit klopt vrij aardig.

Wie kan mij hieraan helpen of iets soortgelijks?

Groet Sergio
 
Interessant onderwerp. Ik heb me altijd afgevraagd hoe dit werkt, omdat een harley behoorlijk anders afschrijft dan een 125cc chinese motorscooter.. en je niet echt vrolijk wordt van de verhalen over 'dagwaarde' die je bij verzekeringskwesties hoort.
 
Bedoel je misschien de BPM tabel voor de af te dragen BPM bij invoer?

Dagwaarde verschilt per motor en wisselt te sterk om daar een formule aan te hangen. Leeftijd, staat, km.stand, accesoires, kleur, enz. Zijn allemaal factoren die mede verantwoordelijk zijn voor de dagwaarde immers.
 
Das raar met de verzekeringen in NL, als je wat krijgt hou je geen klap over.
In Australie is het net andersom, als je hier je voertuig verzekert weet je van te voren al wat je krijgt als er wat gebeurd, daar betaal je natuurlijk ook de premie naar ($3 per week)
Mijn auto is in de verkoop nog maar zo'n $1200 waard schat ik zo, maar als ie TL wordt gereden door iemand anders krijg ik $3500 weer.

Wat ook grappig (of juist triest) is, All risk, even lekker Engels laten klinken, maar dan een term die niet in het Engels gebruikt wordt.. (Full comprehensive)
 
Das raar met de verzekeringen in NL, als je wat krijgt hou je geen klap over.
In Australie is het net andersom, als je hier je voertuig verzekert weet je van te voren al wat je krijgt als er wat gebeurd, daar betaal je natuurlijk ook de premie naar ($3 per week)
Mijn auto is in de verkoop nog maar zo'n $1200 waard schat ik zo, maar als ie TL wordt gereden door iemand anders krijg ik $3500 weer.

Wat ook grappig (of juist triest) is, All risk, even lekker Engels laten klinken, maar dan een term die niet in het Engels gebruikt wordt.. (Full comprehensive)
Moah, er zijn basisregels mbt verzekeringen.
2 daarvan is dat de verzekerde niet mag worden van het verzekerde feit. De redenen laten zich raden.

Kennelijk wordt er onderling afgeweken op het punt van verzekeringen, tussen landen.
 
Hallo,

Ik had op internet een tabel gezien, maar kan deze niet meer vinden. Het ging om de cataloguswaarde gedeeld door 1000 keer een getal gekoppeld aan de leeftijd tot 20 jaar oud.

In mijn geval 13000/ 1000 = 13 x 393 (393 stond voor 7 jaar) restwaarde = 5109 euro. Dit klopt vrij aardig.

Wie kan mij hieraan helpen of iets soortgelijks?

Groet Sergio
Waar heb je het voor nodig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar heb je het voor nodig?


Ik kan dan een betere inschatting maken van hetgeen wordt aangeboden door zowel particulier als handelaar. Als ik bij de betere motorzaak aanschaf en inruil, snap ik dat men daar moet verdienen. Maar de afschrijving die sommige hanteren is niet meer reëel. Ook wordt na tien jaar de bpm die ooit betaald is volledig doorberekend lijkt wel. Wat ik in NL voor een 8 jaar oude Tenere moet betalen heb ik in de buurlanden een 3 jaar oude voor met een fractie van de kilometers.

Zelf importeren gedoe, wil best wat meer betalen maar geen 10.000 voor 8 jaar oud met 75000 km. Daar wilde ik die berekening op los laten.
 
Bedoel je misschien de BPM tabel voor de af te dragen BPM bij invoer?

Dagwaarde verschilt per motor en wisselt te sterk om daar een formule aan te hangen. Leeftijd, staat, km.stand, accesoires, kleur, enz. Zijn allemaal factoren die mede verantwoordelijk zijn voor de dagwaarde immers.


Nop, accessoires doen niet zoveel. Uiteraard telt de staat enigszins mee maar je hebt een redelijke leidraad. Natuurlijk is een A merk niet hetzelfde als chinees, maar voor de laatste heb je ook minder betaald. Dus die afschrijving tabel kan ondanks de verschillende typen accuraat zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dan een betere inschatting maken van hetgeen wordt aangeboden door zowel particulier als handelaar. Als ik bij de betere motorzaak aanschaf en inruil, snap ik dat men daar moet verdienen. Maar de afschrijving die sommige hanteren is niet meer reëel. Ook wordt na tien jaar de bpm die ooit betaald is volledig doorberekend lijkt wel. Wat ik in NL voor een 8 jaar oude Tenere moet betalen heb ik in de buurlanden een 3 jaar oude voor met een fractie van de kilometers.

Zelf importeren gedoe, wil best wat meer betalen maar geen 10.000 voor 8 jaar oud met 75000 km. Daar wilde ik die berekening op los laten.
De handelswaarde is uiteindelijk simpelweg wat de markt vindt. Rekensommetjes voegen daar weinig aan toe, en MP is een betere indicatie.
 
Je kan toch gewoon de bandbreedte van particuliere verkoop en de verkoop bij de dealers gebruiken en daar de prijs aan staven?
 
Je kan toch gewoon de bandbreedte van particuliere verkoop en de verkoop bij de dealers gebruiken en daar de prijs aan staven?

Doe ik normaal ook, maar met de inruil/ aankoop verhouding kan ik met de tabel die ik had gezien beter checken. 5500 bijbetalen voor een Tenere uit hetzelfde jaar met zelfde kilometers met als inruil een bmw 650/ 800 cc is best veel.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan dan een betere inschatting maken van hetgeen wordt aangeboden door zowel particulier als handelaar. Als ik bij de betere motorzaak aanschaf en inruil, snap ik dat men daar moet verdienen. Maar de afschrijving die sommige hanteren is niet meer reëel. Ook wordt na tien jaar de bpm die ooit betaald is volledig doorberekend lijkt wel. Wat ik in NL voor een 8 jaar oude Tenere moet betalen heb ik in de buurlanden een 3 jaar oude voor met een fractie van de kilometers.

Zelf importeren gedoe, wil best wat meer betalen maar geen 10.000 voor 8 jaar oud met 75000 km. Daar wilde ik die berekening op los laten.
Daar is geen tabel voor.
 
De handelswaarde is uiteindelijk simpelweg wat de markt vindt. Rekensommetjes voegen daar weinig aan toe, en MP is een betere indicatie.
100% mee eens. De markt heeft altijd gelijk. Dat is een ijzeren wet.
 
Laatst bewerkt:
Doe ik normaal ook, maar met de inruil/ aankoop verhouding kan ik met de tabel die ik had gezien beter checken. 5500 bijbetalen voor een Tenere uit hetzelfde jaar met zelfde kilometers met als inruil een bmw 650/ 800 cc is best veel.

Kijk gewoon naar de prijzen die beide motoren doen op marktplaats als leidraad. Dat is betrouwbaar dan een formule.

En ga ook eens naar een andere dealer voor een offerte. Een andere dealer kan je zomaar een paar honderd euro of misschien wel 1000 euro meer bieden voor jouw inruil als ie bijv. zn quotum nog moet halen.
 
Is er niet zoiets als marktwaarde en dagwaarde?
Ik dacht dat verzekeringen bijvoorbeeld meer uitgaan van de dagwaarde, zoals die in de boekjes staat. En als je je voertuig verkoopt zul je waarschijnlijk de marktwaarde krijgen.
Uiteraard zal de marktwaarde meer afhankelijk zijn van de populariteit van een model, maar ook kleur, onderhoud, etc... zullen daar een belangrijke rol bij spelen.
Terwijl de dagwaarde rechtstreeks uit de boekjes komt en ook meer voor het goedkopere segment is lijkt me. (lees oudere voertuigen)
Ik ken zo een aantal mensen die een redelijk lelijke oude auto hadden maar bij uitkering door de verzekering, na een ongeval bijvoorbeeld, positief verrast waren door het bedrag dat ze daar nog voor terug kregen. Een waarde die het zeker niet zou hebben bij verkoop.
 
Is er niet zoiets als marktwaarde en dagwaarde?

Ja beide bestaan.............
De verzekering hanteert de marktwaarde gedeeld door 2! Dat heet dan dagwaarde...... :?

Paar jaar terug werd mijn auto door een snurker total-loss gereden.
Probeer dan maar eens voor het ontvangen bedrag een gelijkwaardige te kopen.
Dat lukt je dus never-nooit-niet!!!
 
Laatst bewerkt:
Ja beide bestaan.............
De verzekering hanteert de marktwaarde gedeeld door 2! Dat heet dan dagwaarde...... :?

Paar jaar terug werd mijn auto door een snurker total-loss gereden.
Probeer dan maar eens voor het ontvangen bedrag een gelijkwaardige te kopen.
Dat lukt je dus never-nooit-niet!!!

niet akkoord mee gaan met het eerste beste genoemde bedrag? en beetje zelf gaat uitzoeken wat een "gelijkwaardige" auto/motor zou moeten kosten op de "huidige" markt? zou je velen malen sterker moeten staan tegen de verzekeraar.
 
En dan heb je het uitgerekend en komt er een dagwaarde uit van 1400 euro. De dealers vragen allemaal ruim boven de 2000 euro en op marktplaats rond de 2000 euro.

Wat denk je dan te bereiken met de uitkomst van die formule. Dat de dealer zegt: oh, neem 'm dan maar mee voor die 1400 euro? Dat de marktplaatsverkoper hetzelfde zegt?

Het klinkt allemaal erg leuk, maar ik denk dat je voor een werkelijke dagwaarde de prijzen op marktplaats moet aanhouden minus een beetje en hetzelfde geldt voor de prijzen bij de particulier.

En wat betreft inruilprijzen, die zijn vaak ook laag. Probeer je motor zelf te verkopen op marktplaats en regel korting op de aankoop van je nieuwe motor wegens 'geen inruil'.

Als je geen roze zonnebril opzet en je motor redelijk scherp neerzet, ga je dr financieel het meest op vooruit en duurt de verkoop ook niet zo gek lang waarschijnlijk. Zelfs als je onder inruilprijs zit, ga je dr nog op vooruit door de korting zonder inruil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan